| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Karşılaştırmalı Tefsir Metinleri | TBA5073 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL (ARAPÇA) |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Osman KABAKÇILI |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Kur’an ayetlerini farklı tefsirlerden incelemek, bir ayetin müfessirler tarafından ele alınışındaki incelikleri kavramak, konuyla ilgili gerekli çıkarımlarda bulunmak, rivayet ve dirayet tefsirleriyle diğer tefsirler arasındaki farkları belirlemek |
| Ders İçeriği |
Klasik ve günümüzde yazılan tefsirlerden, belirli bir konuda seçilmiş parçaların karşılaştırılarak analizini yapar. |
| Ders Kaynakları |
Kur’ân-ı Kerîm
Taberi, Camiu’l-Beyan Kurtubî el-Cami’u li Ahkami’l-Kur’an Kuşeyri, Letaifu’-İşarat Bursevî, Ruhu’l-Beyan Elmalılı, Hak Dini Kur’an Dili Süleyman Ateş, Çağdaş Kur’an Tefsiri Kur’ân-ı Kerîm Taberi, Camiu’l-Beyan Kurtubî el-Cami’u li Ahkami’l-Kur’an Kuşeyri, Letaifu’-İşarat Bursevî, Ruhu’l-Beyan Elmalılı, Hak Dini Kur’an Dili Süleyman Ateş, Çağdaş Kur’an Tefsiri |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 10 | 2 | 20 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 5 | 1 | 5 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 20 | 1 | 20 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
| Ödev 2 | Ödev 2 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 20 | 1 | 20 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 193 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,57 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Taberi tefsirinde Namazla ilgili ayetler | Tartışmalı Ders |
| 2 | Taberi tefsirinde Cuma namazıyla ilgili ayetler | Tartışmalı Ders |
| 3 | Kurtubî tefsirinde namazla ilgili ayetler | Tartışmalı Ders |
| 4 | Kuşeyri’nin tefsirinde namazla ilgili ayetler | Tartışmalı Ders |
| 5 | Bursevi’nin tefsirinde namazla ilgili ayetler | Tartışmalı Ders |
| 6 | Elmalılı ve S. Ateş’in tefsirlerinde namazla ilgili ayetler | Tartışmalı Ders |
| 7 | Tabri tefsirinde çocuklarla ilgili ayetler | Tartışmalı Ders |
| 8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
| 9 | Taberi ve Kurtubî tefsirlerinde Harut ve Marut Kıssasının analiz | Tartışmalı Ders |
| 10 | Kuşeyri ve Teberi tefsirlerinde Harut ve Marut Kıssası | Tartışmalı Ders |
| 11 | Elmalı ve S. Ateş’in tefsirinde Adem ve Havva Kıssası | Tartışmalı Ders |
| 12 | Bursevi’nin tefsirinde Hz. Musa kıssası | Tartışmalı Ders |
| 13 | Kuşeyri’nin tefsirinde Hz. Şuay kıssası | Tartışmalı Ders |
| 14 | Elmalılı tefsirinde Hz. Musa ve Hızır kıssası | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Tefsirlerdeki kavram ve terimlere vâkıftır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Tefsirler arasında karşılaştırma yapabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Toplumsal konuları ayetler bağlamında değerlendirir | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Ayetlerin tefsirlerdeki yorumlarını analiz eder | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Ayetleri günümüz şartları açısından değerlendirir | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Ayetlerin manevi içeriğini destekleyen diğer ayetlerle olan irtibatını kurar | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Ayetlerin ahlak kurallarıyla olan bağlantısını anlar ve yorumlar | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Toplumsal konuları ayetler bağlamında değerlendirir | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Ayetlerin tefsirlerdeki yorumlarını analiz eder | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Ayetleri günümüz şartları açısından değerlendirir | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Ayetlerin manevi içeriğini destekleyen diğer ayetlerle olan irtibatını kurar | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
| Ayetlerin ahlak kurallarıyla olan bağlantısını anlar ve yorumlar | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tefsirlerdeki kavram ve terimlere vâkıftır. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Tefsirler arasında karşılaştırma yapabilir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Toplumsal konuları ayetler bağlamında değerlendirir | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ayetlerin tefsirlerdeki yorumlarını analiz eder | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ayetleri günümüz şartları açısından değerlendirir | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ayetlerin manevi içeriğini destekleyen diğer ayetlerle olan irtibatını kurar | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ayetlerin ahlak kurallarıyla olan bağlantısını anlar ve yorumlar | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Toplumsal konuları ayetler bağlamında değerlendirir | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ayetlerin tefsirlerdeki yorumlarını analiz eder | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ayetleri günümüz şartları açısından değerlendirir | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ayetlerin manevi içeriğini destekleyen diğer ayetlerle olan irtibatını kurar | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ayetlerin ahlak kurallarıyla olan bağlantısını anlar ve yorumlar | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |