| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hadiste Ricâl Tenkidi | TBA5075 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL (ARAPÇA) |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet ALKAN |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi İhsan DELAL |
| Amaç |
Cerh ve ta'dil edebiyatını, lafızlarını, bu lafızların mertebelerini doğuş ve gelişim aşamalarını ve bu alanda fahiş hatalara düşmemek için dikkat edilmesi gereken hususları öğretmeyi amaçlamaktadır. |
| Ders İçeriği |
Cerh ve ta'dil alanında telif edilen eserler, cerh ve ta'dil lafızları ve bu lafızların mertebeleri ve ifade ettikleri anlamlar. |
| Ders Kaynakları |
1- e'r-Raf' ve't-Tekmîl fi'l-Cerh ve't-Ta'dil / Muhammed el-Leknevî
2- İlmü'r-Ricâl (neşetuhu ve tatavvuruhu) /Prof. Muhammed b. Matar ez-Zehrânî
3- Devabitü'l-Cerhi ve't-Ta'dîl / Dr. Abdulaziz b. Muhammed b. İbrahim
4- Hadis ilminde rical bilgisi ve kaynakları / Mehmet Eren
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 20 |
| Ödev 1 | 40 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 30 | 1 | 30 |
| Final | Final | 20 | 1 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Konuya giriş ve tabakat türü eserler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 2 | Sahabeyi tanıtan eserler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 3 | Cerh ve Ta'dil kitapları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 4 | Benzer isimde olan ravileri birbirinden ayırma | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 5 | Bazı eserlerin ravilerine yönelik çalışmalar | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 6 | Ravinin şahsı veya ismine dair ulumû'l-hadis eserlerindeki konular | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 7 | Bölgesel anlamda öne çıkan ilmi şahsiyetler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 8 | Bazı hadis imamları çevresinde kümelenen ravi tabakalarına dair örnekler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 9 | Ravinin cerh edilmesine neden olan durumlar | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 10 | Cerh ve ta'dil lafızları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 11 | Cerh ve ta'dilin te'âruzu ve kabul şartları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 12 | Cerh ve ta'dil kitaplarında ravi ve rivayet ile ilgili kullanılan bazı kavramların değerlendirilmesi(1) | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 13 | Cerh ve ta'dil kitaplarında ravi ve rivayet ile ilgili kullanılan bazı kavramların değerlendirilmesi (2) | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| 14 | Aynı çağda yaşamış ravilerin birbirlerine yönelttiği cerhlerin değerlendirilmesi. | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Cerh ve ta'dile dair metot öğrenme | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | |
| cerh ve tadil sahasındaki ihtilafları çözümleme yetisi | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Cerh ve ta'dile dair metot öğrenme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | ;
| cerh ve tadil sahasındaki ihtilafları çözümleme yetisi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |