| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hasta Bakım İlkeleri | DIY111 | 1 | 2 + 2 | 5,0 |
| Birim Bölüm | DİYALİZ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Mihriban TUNCER (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Mihriban TUNCER |
| Amaç |
Üriner sistem ile ilgili hastalıklar, özellikle kronik böbrek yetmezliğinin tanı ve tedavi yöntemleri, hemodiyaliz, periton diyalizi ve böbrek nakli hakkında bilgi vermektir. |
| Ders İçeriği |
Sağlıklı vücutta böbreğin rolü, Böbreklerin Anatomi ve Fizyolojisi,Böbrek Hastalıkları, Akut Böbrek Yetmezliği, Kronik Böbrek Yetmezliği (KBY),KBYde Anemi, KBY de Kalsiyum-Fosfor ve Kemik Metabolizması, Renal Replasman Tedavileri, Hemodiyaliz, Hemodiyalizde Görülen Komplikasyonlar |
| Ders Kaynakları |
Akgün S.(2008). Hastalıklar Bilgisi. Ankara: Hatiboğlu Yayınları. Birol L., Akdemir N. (2003). İç Hastalıkları Hemşireliği. Vehbi Koç Yayınları.İstanbul. Kaşıkçı M. K., Palandöken E. A. (2021). Temel Hemşirelik Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Uygulama 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
50
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
50
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 10 | 4 | 40 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 4 | 6 | 24 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 6 | 5 | 30 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 4 | 2 | 8 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 2 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,63 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | İnsan ve Temel Gereksinimler, Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tanımları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 2 | Sağlık Ekibi, Güvenli Hastane Ortamı, İletişim ve İletişim İlkeleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 3 | Vücut Mekanikleri | Ders Problem Çözme |
| 4 | Hastayla İletişim | Ders Problem Çözme |
| 5 | Sıvı elektrolit Dengesi | Ders Problem Çözme |
| 6 | Vital Bulgular | Ders Problem Çözme |
| 6 | Vital Bulgular | Ders Problem Çözme |
| 8 | vize | Ders |
| 9 | İlaç Uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Vaka Çalışması |
| 9 | İlaç Uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Vaka Çalışması |
| 11 | Sıcak Soğuk Uygulamaları, Hastane Enfeksiyonları, İzolasyon, Asepsi, Antisebsi, Sterilizasyon, Dezenfeksiyon | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Vaka Çalışması |
| 12 | Steril Bohca Açma- Eldiven Giyme, Steril Forseps Kullanma | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Vaka Çalışması |
| 13 | Uygulama Yatak Yapımı, Masajlar, Hastanın Yatak İçinde Döndürülmesi Kullanılan Pozisyonları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Vaka Çalışması |
| 14 | Uygulamalar | Ders Laboratuar |
| 15 | final | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hasta Bakımında Temel Kavrama | Sözlü Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| vital bulguları bilme | Laboratuvar Çalışması | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Hastane Enfeksiyonları, Bireysel hijyen ve bakım | Sözlü Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hasta Bakımında Temel Kavrama | 2 | 2 | 3 | - | 2 | - | 3 | - | 2 | - | 2 | - | - | 2 | ;
| vital bulguları bilme | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | 3 | 3 | - | - | ;
| Hastane Enfeksiyonları, Bireysel hijyen ve bakım | - | 3 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | 2 | ;
| Ortalama Değer | 0,67 | 1,67 | 1 | - | 0,67 | - | 1 | - | 2,33 | - | 1,67 | 1 | - | 1,33 |