| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Biyokimya | DIY101 | 1 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | DİYALİZ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | yüz-yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Merve KESKİN (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Bilge ÇİFTCİ |
| Amaç |
Biyokimyasal olaylar ve bileşikleri hakkında bilgi edinebilme ve biyokimyanın önemini kavramak, |
| Ders İçeriği |
Biyokimyaya giriş, biyokimyanın tanımı, kapsamı; Canlılığın temel özellikleri, hücre ve organellerinin biyokimyasal önemi; İnsan için önemli biyomoleküller, metabolizmanın tanımı ve sınıflandırılması; Metabolizma hakkında temel kavramlar; Karbohidratların yapısı, özellikleri ve metabolizması; Lipitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizması; Aminoasitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizması; Proteinlerin yapısı, özellikleri ve metabolizması; Protein sentezi ve enzimler; Nükleik asitlerin yapısı, özellikleri ve metabolizması; Vitaminler; Su ve minerallerin metabolizması; Hormonlar |
| Ders Kaynakları |
Biyokimya, David Hames and Nigel Hooper, 3. Baskıdan Çeviri, Editör: Yusuf Tutar, Hikmet Geçkil, Mehmet Karataş
Biyokimya,Keha, E.E. and Küfrevioğlu, İ. (2004). 3. Baskı, Aktif Yayınevi, Erzurum, Turkey. Ders Notları ve slaytlar |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 13 | 39 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 3 | 2 | 6 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 4 | 2 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 1 | 3 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 8 | 1 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,90 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Biyokimya’nın tanımı, Biyokimya’nın Tanımı, Metabolizma’nın tanımı, Anabolizma, Katabolizma,Homeostazis | Ders |
| 2 | Proteinler ve amino asitler, Proteinlerin fonksiyonları, Amino asit yapısı, özellikleri ve sınıflandırılmaları, Peptidler ve proteinler, Proteinlerin doğal yapıları. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | Enzimler, Koenzimler; Enzimler, koenzim, kofaktör ve prostetik grup tanımları, Enzimlerin Sınıflandırılması, Enzim aktivitesini etkileyen faktörler, Enzim inhibisyonu | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 4 | Vitaminler, Vitaminlerin kaynakları, Vitaminlerin yapıları ve fonksiyonları, Suda çözünen vitaminler, Yağda çözünen vitaminler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Karbonhidratlar, Karbonhidratların tanımı yapısal özellikleri, Monosakkaritler, Disakkaritler, Oligo ve polisakkaritler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 6 | Karbonhidrat Metabolizması, Karbonhidratların sindirimi ve absorbsiyonu, Glikoliz, Glikojenez, Glukoneojenez, TCA döngüsü, Pentoz fosfat yolu, Oksidatif fosforilasyon | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | Lipidler: Lipidlerin tanımı ve sınıflandırılması,Lipidlerin genel özellikleri, Lipidlerin sindirimi ve absorbsiyonu, Lipidlerin taşınması, Lipidlerin biyosentezi, Lipidlerin yıkımı(oksidasyonu) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 8 | ARA SINAV | Ders |
| 9 | Nükleotidler: Pürin ve pirimidin bazları, Nükleozidler, nükleotidler, Nükleik asitler DNA, RNA genel yapıları ve özellikleri, | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 10 | Genetik bilginin aktarımı, Protein biyosentezi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | Mineraller: Organizmada bulunan ve biyolojik fonksiyonu olan mineraller ve eser elementler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Hormonlar: Tanım ve sınıflandırılmaları, Hipotalamusdan salgılalnan hormonlar, Hipofiz hormonları, Tiroid hormonları, Pankreas hormonları, Parathormon ve kalsitonin, Steroid hormonlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | Asit-baz dengesi; Su ve elektrolitler, Organizmanın tampon sistemleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 14 | Final sınavı | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Metabolizma hakkında temel kavramları öğrenir | |||
| Biyokimyasal olaylar ve reaksiyonlar hakkında bilgi sahibi olunur. | |||
| Biyokimyanın insanlar ve diğer canlılar için önemini kavrar. | |||
| Canlılığın temel özellikleri, hücre ve organellerinin biyokimyasal önemini öğrenir | |||
| Karbonhidrat, lipid ve proteinlerin metabolizmalarına ilişkin biyokimyasal yolaklar hakkında bilgi sahibi olur |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Metabolizma hakkında temel kavramları öğrenir | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Biyokimyasal olaylar ve reaksiyonlar hakkında bilgi sahibi olunur. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Biyokimyanın insanlar ve diğer canlılar için önemini kavrar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Canlılığın temel özellikleri, hücre ve organellerinin biyokimyasal önemini öğrenir | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Karbonhidrat, lipid ve proteinlerin metabolizmalarına ilişkin biyokimyasal yolaklar hakkında bilgi sahibi olur | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |