| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Diyaliz II | DIY201 | 3 | 4 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | DİYALİZ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Mihriban TUNCER (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Mihriban TUNCER |
| Amaç |
Öğrencilerin hemodiyaliz hastalarında sık karşılaşılan klinik durumları tanıyabilmeleri, kan basıncı ölçümü ve hasta takibi gibi temel uygulamaları doğru biçimde gerçekleştirebilmeleri, hematolojik sorunlar ve cerrahi süreçlerde hasta bakımına yönelik bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Kan basıncı ölçümünde temel ilkeler ve diyaliz hastalarında dikkat edilecek özel durumlar Hemodiyaliz hastalarında görülen hematolojik sorunlar (anemi, kanama, pıhtılaşma bozuklukları vb.) Diyaliz hastalarının cerrahi dönemlerinde (preoperatif, intraoperatif, postoperatif) bakım ve izlem Diyaliz hasta takibinde hemşirelik yaklaşımları, komplikasyonların erken fark edilmesi ve yönetimi |
| Ders Kaynakları |
Hemodiyaliz İlkeleri ve Uygulamaları Ders Kitabı editör. Gültekin Süleymanlar.Güneş Kitapevi
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 8 | 4 | 32 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 8 | 4 | 32 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 8 | 4 | 32 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 8 | 4 | 32 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,18 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Diyaliz Hastalarında Hipertansiyon | Ders |
| 2 | Diyaliz hastalarında kardiyolojik sorunlar | Ders |
| 3 | Hemodiyaliz hastalarında hemotolojik sorunlar | Ders |
| 4 | Diyabetik hastalarında hemodiyaliz | Ders |
| 5 | diyaliz hastalarında cerrahi dönemler | Ders |
| 5 | diyaliz hastalarında cerrahi dönemler | Ders |
| 6 | diyaliz hasta takibi | Ders |
| 6 | diyaliz hasta takibi | Ders |
| 8 | vize | Ders |
| 9 | periton diyalizi | Ders |
| 9 | periton diyalizi | Ders |
| 11 | Diyaliz hastalarında İlaç Kullanımı | Ders |
| 11 | Diyaliz hastalarında İlaç Kullanımı | Ders |
| 13 | Diyaliz hastalarında komplikasyonlar | Ders |
| 11 | Diyaliz hastalarında İlaç Kullanımı | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Farklı diyaliz yöntemlerini bilir. | Sözlü Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Damar erişim yollarını ve bu yolların kullanımı ve korunmasını | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Cihazların kullanımı bilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Diyaliz hastalarında oluşan komplikasyonları nedenleri ile bilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Farklı diyaliz yöntemlerini bilir. | 2 | - | - | 3 | - | 2 | - | - | - | - | 2 | 5 | 2 | - | ;
| Damar erişim yollarını ve bu yolların kullanımı ve korunmasını | 2 | - | 2 | 2 | 2 | - | - | - | 2 | - | 3 | 5 | 2 | - | ;
| Cihazların kullanımı bilir. | 2 | - | - | - | 2 | - | 2 | - | 2 | - | 5 | 5 | 3 | - | ;
| Diyaliz hastalarında oluşan komplikasyonları nedenleri ile bilir | 2 | - | 2 | - | - | - | - | - | 2 | - | 2 | 5 | 2 | - | ;
| Ortalama Değer | 2 | - | 1 | 1,25 | 1 | 0,5 | 0,5 | - | 1,5 | - | 3 | 5 | 2,25 | - |