Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
BŞÜ100 |
Ders Dışı Etkinlik |
8 |
1 + 1 |
3,0 |
S |
Sosyal, Bilimsel, Kültürel ve Sanatsal Faaliyetler
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349459
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR325 |
Rusya Tarihi |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
S |
Ders, Rusya tarihinin en eski dönemlerinden başlayarak öğrencileri tarihî süreçlere hazırlamayı amaçlar. Kievan Rus’un kuruluşu ve Doğu Slav topluluklarının oluşumu detaylı bir şekilde incelenir. İlk Rus prensliklerinin siyasi, ekonomik ve toplumsal yapıları analiz edilir. Ortodoks Hristiyanlığın Kievan Rus üzerindeki etkisi ele alınır. Vikinglerin ve Varangianların Rusya tarihindeki rolü tartışılır. Kiev’in ekonomik ve kültürel merkeziyetinin önemi vurgulanır. Mongol istilası ve Altın Orda hâkimiyeti dönemi tarihsel bağlamda değerlendirilir. Mongol egemenliğinin Rus topraklarında yarattığı siyasi ve ekonomik etkiler incelenir. Moskova Prensliği’nin yükselişi ve merkezi otoriteyi pekiştirme süreci açıklanır. Büyük Düklerin ve Çarların yönetim anlayışı karşılaştırılır. İvan III ve İvan IV dönemlerinde devletin genişlemesi ve merkezîyetin güçlenmesi ele alınır. Çarlık Rusyası’nın kuruluşu ve devletin yapısal özellikleri anlatılır. Romanov Hanedanı’nın yükselişi ve iç politikadaki etkileri tartışılır. XVIII. yüzyılda Peter the Great ve reformları detaylandırılır. Peter döneminde modernleşme, batılılaşma ve ordunun güçlendirilmesi incelenir. Catherine II’nin saltanatı ve kültürel etkileri ele alınır. Rus soylularının, köylülerin ve şehir halkının toplumsal yapısı analiz edilir. 19. yüzyılda Napolyon savaşları ve Rusya’nın uluslararası konumu tartışılır. Savaş sonrası dönemde iç politikada reform hareketleri ve serfliğin kaldırılması işlenir. Rus-Japon Savaşı ve 1905 Devrimi dönemleri kronolojik olarak ele alınır. I. Dünya Savaşı sırasında Rusya’nın politik, sosyal ve ekonomik durumu incelenir. 1917 Bolşevik Devrimi ve Çarlık rejiminin çöküşü ayrıntılı olarak anlatılır. Lenin dönemi, Sovyetler Birliği’nin kuruluşu ve politik yapısı ele alınır. Sovyet ekonomisi, kolektivizasyon ve sanayileşme politikaları açıklanır. Stalin dönemi, totaliter yönetim ve Büyük Temizlik süreçleri incelenir. II. Dünya Savaşı’nda Sovyetler Birliği’nin rolü ve savaş sonrası düzen analiz edilir. Soğuk Savaş dönemi, ABD ve Batı ile ilişkiler bağlamında tartışılır. Khrushchev dönemindeki reformlar ve iç politikadaki değişimler incelenir. Brejnev dönemi, ekonomik durgunluk ve sosyal sorunlar çerçevesinde ele alınır. Gorbachev dönemi ve Glasnost ile Perestroyka politikaları detaylandırılır. Sovyetler Birliği’nin çöküşü ve bağımsız devletlerin oluşumu analiz edilir. 1990’lar Rusya’sında ekonomik kriz, sosyal sorunlar ve siyasi dönüşümler işlenir. Vladimir Putin dönemi, modern Rusya’nın iç ve dış politikası üzerinden değerlendirilir. Rus kültürünün, sanatının ve edebiyatının tarihî süreçteki gelişimi ele alınır. Din ve Ortodoks Kilisesi’nin toplumsal yapıya etkileri incelenir. Eğitim ve bilim alanındaki değişimler tartışılır. Rusya’nın farklı etnik ve dil gruplarıyla olan ilişkileri değerlendirilir. Göçler, şehirleşme ve demografik değişimler üzerinde durulur. Uluslararası ilişkiler ve Rusya’nın küresel politikadaki yeri analiz edilir. Rusya’nın Avrupa ve Asya ile ekonomik bağları tartışılır. Modern kültürel kimlik ve tarih bilinci ele alınır. Tarihî olayların günümüz Rusya’sına etkileri değerlendirilir. Ders, öğrencilere Rusya tarihini bütüncül bir perspektifle analiz edebilme becerisi kazandırmayı hedefler.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349455
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR404 |
Osmanlı Tarihi (1774-1922) |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
Z |
Bu ders, Osmanlı Devleti’nin 1774 Küçük Kaynarca Antlaşması’ndan 1922’de saltanatın kaldırılmasına kadar geçen süredeki siyasi, sosyal ve ekonomik gelişmeleri inceler. Dersin ilk bölümü, 18. yüzyıl sonlarında Osmanlı Devleti’nin iç ve dış durumuna odaklanır. Küçük Kaynarca Antlaşması’nın sonuçları, özellikle Osmanlı-Rus ilişkileri bağlamında ele alınır. III. Selim dönemi ve Nizam-ı Cedid reformlarının içeriği ve tepkiler değerlendirilir. 1807 Kabakçı Mustafa İsyanı ve III. Selim’in tahttan indirilmesi ayrıntılarıyla incelenir. II. Mahmud döneminde yapılan reformlar, Yeniçeri Ocağı’nın kaldırılmasıyla birlikte açıklanır. 1826’da gerçekleşen Vak’a-i Hayriye ve askeri sistemdeki değişimler tartışılır. 1839 Tanzimat Fermanı’nın ilanı, içerdiği ilkeler ve uygulanışı incelenir. Tanzimat dönemiyle birlikte merkeziyetçi devlet yapısının güçlenmesi ele alınır. 1856 Islahat Fermanı’nın gayrimüslimlerle ilgili düzenlemeleri değerlendirilir. Kırım Savaşı (1853–1856) ve Osmanlı’nın ilk dış borçlanmaları analiz edilir. Osmanlı dış borçlanması ve Düyun-u Umumiye İdaresi’nin kuruluşu işlenir. Vilayet Nizamnamesi ve yerel idare reformları ders kapsamında ele alınır. 1876 I. Meşrutiyet’in ilanı ve Kanun-ı Esasi’nin kabulü anayasal gelişmeler olarak değerlendirilir. II. Abdülhamid’in tahta çıkışı ve I. Meşrutiyet’in askıya alınması anlatılır. II. Abdülhamid dönemi mutlakiyet yönetimi, sansür ve istihbarat politikaları ile incelenir. Bu dönemde eğitim, sağlık ve ulaştırma alanlarında yapılan yatırımlar değerlendirilir. 93 Harbi (1877–1878) ve Berlin Antlaşması’nın Osmanlı üzerindeki etkileri tartışılır. Ermeni meselesi ve büyük devletlerin müdahaleleri ders kapsamında analiz edilir. 1908 II. Meşrutiyet’in ilanı ve Meclis-i Mebusan’ın yeniden açılması anlatılır. İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin siyasette etkin hale gelişi ele alınır. 31 Mart Vakası ve II. Abdülhamid’in tahttan indirilmesi ayrıntılarıyla işlenir. 1912–1913 Balkan Savaşları ile Osmanlı’nın Avrupa’daki son topraklarını kaybetmesi ele alınır. Ders, Bab-ı Âli Baskını ve İttihatçıların iktidar üzerindeki kontrolünü irdeler. I. Dünya Savaşı öncesi Osmanlı-Alman yakınlaşması ve İttifaklar sistemi değerlendirilir. Osmanlı’nın savaş cepheleri (Çanakkale, Kafkasya, Kanal, Hicaz vb.) detaylı incelenir. Seferberlik uygulamaları ve cephe gerisi sosyal etkiler ele alınır. Ermeni tehciri, savaşın olağanüstü koşullarında değerlendirilen bir konu olarak ele alınır. 1916 Sykes-Picot Antlaşması ve Osmanlı topraklarının paylaşım planı açıklanır. 1917 Balfour Deklarasyonu’nun uzun vadeli etkileri tartışılır. 1918 Mondros Mütarekesi sonrası işgaller ve Osmanlı’nın siyasal çöküşü incelenir. 1920 Sevr Antlaşması’nın Osmanlı toprak bütünlüğü üzerindeki yıkıcı etkisi tartışılır. Saltanat yanlıları ile Anadolu’daki direniş hareketleri karşılaştırmalı olarak incelenir. Ders kapsamında Osmanlı’nın çözülme sürecinde toplumsal ve kültürel değişimler de ele alınır. Meclis-i Mebusan’ın son toplantısı ve Misak-ı Millî kararları analiz edilir. 1922’de saltanatın kaldırılması ve Osmanlı hanedanının tasfiyesi dersin son konularındandır. Bu süreçte Osmanlı’dan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçişin tarihî temelleri değerlendirilir. Ders boyunca orijinal belgeler, hatıratlar ve kroniklerden alıntılarla analizler desteklenir. Öğrencilerin kaynaklara eleştirel bakışı teşvik edilir. Genel olarak ders, Osmanlı’nın son 150 yılındaki siyasi, toplumsal ve kurumsal dönüşümü bütüncül bir bakışla ele almayı amaçlar.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349370
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR406 |
Cumhuriyet Dönemi Türk Siyasi Tarihi (1945-2000) |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
Z |
1945 senesi, İkinci Dünya Savaşı’nın son yılı olması nedeniyle önemlidir. Bu yılın başında SSCB’nin Türkiye’ye verdiği notalar, ülkeyi çok fazla zorlamıştır. Savaş sonrası düzende kendisine Batı Bloğunda yer bulan Türkiye, bu sonuca Sovyet Rusya’nın tehditleri nedeniyle ulaşmıştır. Batı Bloğunun temsilcisi olan ABD’nin tesiriyle demokrasi kavramının daha konuşulur hale geldiği Türkiye, 1945’te çok partili hayata girerken 1946’da kurulan Demokrat Parti ile iç politikada daha aktif bir dönem başlamıştır. 1950 Genel Seçimleri ile iktidara gelen Demokrat Parti, 27 Mayıs 1960 Darbesi ile siyasi yaşamını sona erdirmiştir. 1950’li yıllar boyunca yukarıya doğru bir ivme kazanan Türkiye’de siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel politikalarla birlikte dış politika da oldukça hareketli bir hal almıştır. Darbeden sonra kurulan Milli Birlik Komitesi ile askeri vesayet dönemi başlamıştır. Türkiye’de 1960-1980 arasında iki parlamentolu bir yönetim süreci yaşanmıştır. 1961 ile beraber yeniden sivil yönetime geçen ülke, ilk defa koalisyon hükümetleriyle tanışmıştır. 1961-1965 arasında İsmet İnönü’nün başbakanlığında iki koalisyon ve bir azınlık hükümeti kurulurken 1965 Genel Seçimleri ile Adalet Partisi, Süleyman Demirel ile iktidara gelirken 1961 Anayasası’ndaki değişimlerle beraber Türkiye’de sokak hareketleri görünmeye başlamıştır. Demirel iktidarı, 1969 Genel Seçimleri ile de devam etmiştir. 12 Mart 1971’de verilen muhtıraya kadar devam eden bu süreç, muhtıra sonrasında Nihat Erim başbakanlığında ve askeri gölge altında devam etmiştir. Ancak 1971-1980 arasındaki ideolojik çatışmalar, 12 Eylül 1980 Darbesine kadar süregelmiştir. Darbenin ardından askeri vesayet günleri devam ederken siyaset işlemez hale gelmiştir. 1980’lerin ikinci yarısı itibariyle sivil siyasetin yeniden başladığı Türkiye’de 1990'lar Turgut Özal’ın ve Süleyman Demirel’in dönemleri olarak kayda geçmiştir. Aynı zamanda koalisyon hükümetlerinin de var olduğu bu yıllarda siyasi çalkantılar, ekonomik krizler, terör gibi sorunlar Türkiye’nin en çok etkisinde kaldığı konular olmuştur. 1945 senesi, İkinci Dünya Savaşı’nın son yılı olması nedeniyle önemlidir. Bu yılın başında SSCB’nin Türkiye’ye verdiği notalar, ülkeyi çok fazla zorlamıştır. Savaş sonrası düzende kendisine Batı Bloğunda yer bulan Türkiye, bu sonuca Sovyet Rusya’nın tehditleri nedeniyle ulaşmıştır. Batı Bloğunun temsilcisi olan ABD’nin tesiriyle demokrasi kavramının daha konuşulur hale geldiği Türkiye, 1945’te çok partili hayata girerken 1946’da kurulan Demokrat Parti ile iç politikada daha aktif bir dönem başlamıştır. 1950 Genel Seçimleri ile iktidara gelen Demokrat Parti, 27 Mayıs 1960 Darbesi ile siyasi yaşamını sona erdirmiştir. 1950’li yıllar boyunca yukarıya doğru bir ivme kazanan Türkiye’de siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel politikalarla birlikte dış politika da oldukça hareketli bir hal almıştır. Darbeden sonra kurulan Milli Birlik Komitesi ile askeri vesayet dönemi başlamıştır. Türkiye’de 1960-1980 arasında iki parlamentolu bir yönetim süreci yaşanmıştır. 1961 ile beraber yeniden sivil yönetime geçen ülke, ilk defa koalisyon hükümetleriyle tanışmıştır. 1961-1965 arasında İsmet İnönü’nün başbakanlığında iki koalisyon ve bir azınlık hükümeti kurulurken 1965 Genel Seçimleri ile Adalet Partisi, Süleyman Demirel ile iktidara gelirken 1961 Anayasası’ndaki değişimlerle beraber Türkiye’de sokak hareketleri görünmeye başlamıştır. Demirel iktidarı, 1969 Genel Seçimleri ile de devam etmiştir. 12 Mart 1971’de verilen muhtıraya kadar devam eden bu süreç, muhtıra sonrasında Nihat Erim başbakanlığında ve askeri gölge altında devam etmiştir. Ancak 1971-1980 arasındaki ideolojik çatışmalar, 12 Eylül 1980 Darbesine kadar süregelmiştir. Darbenin ardından askeri vesayet günleri devam ederken siyaset işlemez hale gelmiştir. 1980’lerin ikinci yarısı itibariyle sivil siyasetin yeniden başladığı Türkiye’de 1990'lar Turgut Özal’ın ve Süleyman Demirel’in dönemleri olarak kayda geçmiştir. Aynı zamanda koalisyon hükümetlerinin de var olduğu bu yıllarda siyasi çalkantılar, ekonomik krizler, terör gibi sorunlar Türkiye’nin en çok etkisinde kaldığı konular olmuştur.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349368
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR412 |
Mezuniyet Çalışması II |
8 |
0 + 2 |
2,0 |
Z |
Mezuniyet Çalışması II dersi öğrencinin bir öğretim üyesi danışmanlığında bağımsız bir araştırma projesini yürütmesini tamamlamasını ve sonuçlandırmasını hedefler. Ders kapsamında öncelikle Mezuniyet Çalışması I döneminde hazırlanan tez önerisi ve elde edilen ön bulgular gözden geçirilir ve nihai araştırma planı üzerinde son rötuşlar yapılır. Öğrenci danışmanı ile düzenli toplantılar yaparak araştırma sürecinin her aşamasını tartışır ve geri bildirim alır. Tez yazım sürecine giriş yapılarak akademik yazım kurallarına uygunluk sağlanır. Literatür taraması genişletilir ve güncel kaynaklar çalışmaya dahil edilir. Araştırma sorusu veya hipotezler gerekiyorsa verilere dayalı olarak yeniden şekillendirilir. Veri toplama yöntemleri (anket, mülakat, deney, gözlem, belge analizi vb.) titizlikle uygulanır ve veri seti tamamlanır. Toplanan nicel veriler için uygun istatistiksel analiz teknikleri (t-testi, ANOVA, korelasyon, regresyon vb.) seçilir ve uygulanır. Nitel veriler için içerik analizi veya betimsel analiz gibi yöntemler kullanılarak verilerin çözümlenmesi sağlanır. Analizlerin geçerlilik ve güvenilirliğini sağlamak için gerekli önlemler alınır. Elde edilen bulgular sistematik bir şekilde düzenlenir ve tablolar, grafikler veya şekiller halinde sunuma hazır hale getirilir. Bulguların yorumlanması aşamasında literatürdeki diğer çalışmaların sonuçları ile karşılaştırmalar yapılır. Beklenen ve beklenmeyen bulguların nedenleri derinlemesine tartışılır. Tezin "Giriş" bölümü, araştırmanın problemini, amacını, önemini, sınırlılıklarını ve tanımlarını net bir şekilde ortaya koyacak şekilde yeniden düzenlenir ve geliştirilir. "Yöntem" bölümü, evren ve örneklem, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri ayrıntılı olarak açıklanarak yazılır. "Bulgular" bölümü, araştırma soruları veya hipotezler doğrultusunda analiz edilmiş verilerin nesnel bir sunumunu içerir. "Tartışma" bölümü, bulguların anlamını, teorik ve pratik çıkarımlarını ve literatürle nasıl örtüştüğünü veya ayrıştığını ele alır. "Sonuç" bölümü, çalışmanın ana hatlarını özetler ve araştırma sorularına verilen cevapları vurgular. Özet (Abstract) bölümü, çalışmanın tüm unsurlarını kısa ve öz bir şekilde okuyucuya sunacak şekilde Türkçe ve İngilizce olarak yazılır. Tezin genel yapısı, tutarlılığı ve akademik dil kullanımı kontrol edilir. Alıntı yapma ve kaynak gösterme (APA, MLA, Chicago vb. stil) kurallarına bütünüyle uyulur. Kaynakça (Referans Listesi) eksiksiz ve standartlara uygun olarak oluşturulur. Tezin tamamı danışman tarafından son kez incelenir ve gerekli düzeltmeler yapılır. Tez, belirlenen formata (yazı tipi, punto, kenar boşlukları, sayfa numarası vb.) uygun hale getirilir. Tez çıktısı alınarak fiziksel kontrolü yapılır. Jüri önünde yapılacak olan sözlü tez savunması için bir sunum (PowerPoint/Prezi vb.) hazırlanır. Sunum, tezin en önemli noktalarını (giriş, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç) vurgulayacak şekilde tasarlanır. Savunma provaları yapılarak sunum teknikleri ve süre yönetimi konusunda beceriler geliştirilir. Öğrenci, jürinin sorabileceği olası sorulara hazırlık yapar. Nihai tez teslimi, üniversitenin belirlediği tarih ve kurallar çerçevesinde gerçekleştirilir. Tez savunma sınavında öğrenci çalışmasını jüri üyeleri önünde etkili bir şekilde sunar. Jüri üyelerinin sorularına cevap verir ve çalışmasını bilimsel bir zeminde savunur. Jürinin değerlendirmesi sonucunda tez onaylanır, revizyon istenebilir veya reddedilir. Gerekirse jürinin talep ettiği düzeltmeler ve revizyonlar yapılır. Onaylanan tezin bir kopyası bölüm arşivine teslim edilir. Bu süreç, öğrencinin uzmanlaştığı alanda derinlemesine bilgi edinmesini sağlar. Bağımsız bir araştırma projesini baştan sona yönetme deneyimi kazandırır. Eleştirel düşünme, analiz, sentez ve problem çözme becerilerini en üst düzeye çıkarır. Akademik yazma ve etkili sunum yapma konusundaki yetkinliği artırır. Bilimsel etik ve sorumluluk bilincini pekiştirir. Mezuniyet sonrası iş hayatına veya lisansüstü eğitime hazırlar. Özgün bir katkı sunmanın ve bilginin sınırlarını genişletmenin pratiğini yaptırır. Özgüveni ve profesyonel duruşu güçlendirir. Disiplinlerarası bir bakış açısı kazandırabilir. Zaman yönetimi ve proje planlama becerilerini geliştirir. Bu ders öğrencinin lisans eğitiminin doruk noktasını oluşturur ve edindiği tüm bilgi ve becerileri sınadığı bir capstone deneyimidir.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349369
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR414 |
Arşiv Vesikaları II |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
S |
Çeşitli konular hakkında arşiv belgeleri.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349449
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR422 |
Türk Eğitim Tarihi |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
S |
Öğrencilere bu derste; öncelikle eğitimin ne olduğu ve öğretim ile olan ilişkisi anlatılmaktadır. Eğitim yapıldığı yer olan okulların tarihi incelenmektedir. Bu konuda Mısır, İran, Hindistan, Yunanistan gibi coğrafi yerlerde Eski Çağlara dayanan eğitim kültürüne değinilmektedir. Türklerde eğitim bilindiği üzere Hunlar ile başlamakta, Türk devletlerinden Göktürkler, Uygurlar, Karahanlılar, Selçuklular, Osmanlılar yoluyla günümüze kadar gelmektedir. Hunlar döneminde eğitim faaliyetleri kurum şeklinde olmamakla beraber hayat ile iç içedir. Hunlar askeri, mesleki ve idari gereksinimleri nedeniyle toplum içinde ata binme, ok atma ve kılıç kullanma, elbise dikme, çadır kurma, gıda temin etme, ev aletleri üretme, süs eşyası yapma, devlet ve halkın için öğütler vb. şeklinde icra edilmiştir. Göktürkler döneminde yazıya geçildiği için kısmi oranda eğitim gelişmek için uygun şartlara sahip olmuştur. Uygurlar döneminde ise eğitim faaliyetleri gerçek anlamda başlamış ve kağıt ile mürekkebin önemi kavranmış, öğrencilere mekanlarda ders verilmiş ve karşılığında sınava tabi tutulmuşlardır. Uygurlar da Göktürkler gibi alfabeye sahip fakat onlardan daha bilinçli bir sisteme geçmiştir. Dönemlerinde sözlükler yazılmış ve tercüme faaliyetlerine girişilmiştir. Karahanlılar döneminde İslami eğitim tarzı olan medreselere geçişmiştir. Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut, Edip Ahmed Yükneki, Ahmet Yesevi gibi Türk tarihinde önemli şahsiyetler yetişmiştir. Bu dönemde medreseler bir öğretim programına sahiptir. Var olan eğitim kurumları Karahanlılar ile daha organize hale gelmiştir. Diğer milletleri eğitecek seviyede eğitmenler yetişmeye başlamıştır. Öğretmenlik mesleğinin önemi kavranmıştır. Selçuklular dönemi ile medreseler daha da gelişmiş ve eğitim propaganda aracı yapılacak kadar önemli bir seviyeye yükselmiştir. Selçuklular birçok medrese açtırmış ve medreselerin yanında çeşme, çarşı, hamam gibi medrese mimarisi gelişmeye başlayarak devasa eserler günümüze kalmıştır. Selçuklular kendilerinden sonra gelen Selçuklu devletlerine de örnek teşkil etmiştir. Öğrencilere bu derste Osmanlı Devleti’ne kadar gelen eğitim mirası anlatılarak Osmanlılar döneminde kurulan medreselerin, Enderunların ve sıbyan mekteplerinin içeriği hakkında bilgiler verilmektedir. Medreseler Yükseliş Dönemi’ne kadar temel yapısını değiştirmeden korumuştur. Fakat 17. yüzyıl ile başlayan gelişmeler Osmanlılar eğitim kurumlarında ve eğitim politikalarında değişime zorlamıştır. Ordunun ıslahı için düşünülen eğitim yapısı diğer alanlara da etki bırakmıştır. Yeni dönemde bu amaç için kurulan Mühendishane-i Bahr-i Hümayun, Mühendishane-i Berr-i Hümayun, Mekteb-i Tıbbiye ve Mekteb-i Harbiye gibi kurumlardan bahsedilmektedir. Daha sonra Tanzimat dönemi ile eğitim politikası Osmanlılık gibi düşünceler etrafında şekillenmiştir. Öğrencilere bu derste; Tanzimat döneminde açılan eğitim kurumlar, eğitim hakkında çalışma yapan kişiler 1869 Maarif Nizamnamesi detaylı şekilde açıklanmaya çalışılır. Daha sonra I. Meşrutiyet ve II. Abdülhamid dönemlerinde var olan eğitim politikalarının uygulanmaya, şekillenmeye ve yaygınlaşmaya başladığı bir dönemdir. Bu dönemden sonra II. Meşrutiyet döneminde var olan eğitim politikası Türkçülük etrafında şekillenmiştir. Bu dönemde eğitim politikasında modern izler görülmeye başlar. Tevfik Fikret, Ziya Gökalp, Satı Bey, Emrullah Efendi gibi isimlerin eğitim politikaları tartışılır. Bu döneminde savaşlar ve maddi sıkıntılar içinde geçtiği bilinmekle beraber Kurtuluş Savaşı boyunca eğitim kongreleri devam etmiştir. Cumhuriyet döneminde ise açılan ibtidailer, rüşdiyeler, idadiler, sultaniler, meslek okulları, askeri okullar, medreseler, darülfünunlar için Tevhid-i Tedrisat kanunu yayımlanmış ve kanun içinde konumları belirlenmiştir. Eğitimde birlik, millilik ve laiklik gibi konular ele alınmıştır. Öğrencilere bu derste Atatürk’ün eğitim politikalarına kadar var olan eğitimciler, eğitim kurumları, kanunlar ve faaliyetler detaylı şekilde incelenmektedir. Son bölümde İslamiyet öncesi, İslamiyet sonrası, Osmanlı dönemi ve Cumhuriyet dönemi Türk eğitim tarihi hakkında karşılaştırmalar ve gelişime ait bilgiler karşılaştırma yapılarak sunulmaktadır.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349450
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR424 |
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Kaynakları |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
S |
Ders, Türkiye Cumhuriyeti tarihinin temel kaynak türlerini tanıtarak başlar. Öncelikle tarihsel kaynak kavramı ve sınıflandırmaları ele alınır. Birincil (birinci el) ve ikincil (ikinci el) kaynakların farkları açıklanır. Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde kullanılan arşiv belgeleri tanıtılır. Cumhuriyet dönemine ilişkin resmi belgeler (kararnameler, kanunlar, tutanaklar) incelenir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Zabıt Ceridesi detaylı biçimde analiz edilir. Meclis konuşmaları ve tutanaklarının tarihî araştırmalarda nasıl kullanılacağı öğretilir. Atatürk’ün Nutuk adlı eseri kaynak olarak değerlendirilir. Nutuk’un içerik, bağlam ve anlatım yönünden nasıl inceleneceği açıklanır. Atatürk’ün diğer söylev ve demeçleri kronolojik olarak ele alınır. Basın-yayın organlarının tarihî kaynak olarak kullanımı tartışılır. Cumhuriyet dönemi gazeteleri (Hakimiyet-i Milliye, Cumhuriyet, Ulus vb.) örneklenir. Arşivcilik ve arşiv okuma tekniklerine dair temel bilgiler verilir. Osmanlıca belgeleri okuyabilme becerisi kazandırmaya yönelik örnek çalışmalar yapılır. Cumhuriyet Arşivi, Başbakanlık Osmanlı Arşivi ve TBMM arşivleri tanıtılır. Hariciye, Dahiliye, Emniyet ve Askerî belgelerin tarihsel önemi ele alınır. Diplomatik belgelerin Cumhuriyet tarihi araştırmalarında nasıl kullanıldığı öğretilir. Lozan Antlaşması süreciyle ilgili belgeler üzerinde uygulamalı inceleme yapılır. Devletler arası yazışmaların içeriği, dili ve amacı analiz edilir. Yabancı kaynaklar (seyahatnameler, raporlar, elçilik belgeleri) da ders kapsamına alınır. İngiliz, Fransız ve Amerikan arşivlerinden elde edilen belgeler örneklenir. Tarih yazımında sözlü tarih çalışmalarının yeri tartışılır. Tanıklıklar, anılar ve mülakatların doğruluk ve geçerliliği değerlendirilir. İsmet İnönü, Celal Bayar, Kazım Karabekir gibi isimlerin hatıratları incelenir. Hatıratların tarihî olayları yansıtma biçimleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilir. Fotoğraf, afiş, karikatür gibi görsel kaynakların tarih yazımındaki rolü anlatılır. Belgesel filmler, propaganda materyalleri ve haber filmleri üzerinden görsel analiz yapılır. Cumhuriyet’in ilanı, inkılaplar ve savaşlar gibi olaylara görsel belgelerle yaklaşılır. Dönemin edebî eserlerinin tarihsel veri olarak kullanımı ele alınır. Roman, şiir ve tiyatro eserlerinin ideolojik ve tarihî bağlamları tartışılır. Arşiv dışı kaynaklarla tarih yazımındaki zorluklar anlatılır. Akademik tarihçilikte kaynak eleştirisi yöntemleri öğretilir. Kaynakların güvenilirlik, tarafsızlık ve içerik açısından değerlendirilmesi yapılır. Farklı kaynakların karşılaştırmalı analiz yöntemleri üzerinde durulur. Akademik metin yazımında kaynak kullanımına ilişkin uygulamalı çalışmalar yapılır. Bilimsel atıf ve dipnot gösterme kuralları öğretilir. Öğrencilerle birlikte örnek belge inceleme uygulamaları yapılır. Grup çalışmalarıyla belge çözümleme yetenekleri geliştirilir. Öğrenciler, dönem sonu ödevi kapsamında bir kaynak çalışması hazırlar. Ders süresince çeşitli dijital arşiv platformları tanıtılır. Cumhuriyet Arşivi’nin dijital erişim olanakları uygulamalı olarak gösterilir. T.C. Devlet Arşivleri Başkanlığı’nın yayınladığı kaynaklar incelenir. Resmî İstatistik kaynakları (DİE/TÜİK) tarih araştırmalarında nasıl kullanılır, anlatılır. Siyasi partilere ait yayınlar ve bildiriler üzerinden ideolojik analiz yapılır. Sendikal ve sivil toplum kuruluşlarının belgeleri tarih yazımına nasıl katkı sağlar, örneklendirilir. Dönemsel raporlar, müfettiş raporları ve kamu belgeleri analiz edilir. Ders boyunca farklı dönemlere ait kaynaklara tematik olarak yaklaşılır. Erken Cumhuriyet Dönemi, Çok Partili Hayat, Darbeler ve 1980 sonrası kaynakları ayrı ayrı ele alınır. Ders sonunda öğrencilerin kaynak türleri arasında ayrım yapabilme ve tarihî verileri yorumlayabilme yeterliliği kazanması hedeflenir. Genel tekrar ve değerlendirme ile ders tamamlanır.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349451
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR466 |
Siyaset Sosyolojisi II |
8 |
2 + 0 |
3,0 |
S |
- Siyaset sosyolojisinin tanımı ve kapsamı - Siyaset sosyolojisine ilişkin temel kavramlar - Siyasete ilişkin temel sosyolojik yaklaşımlar - Siyasal kültür, siyasal iletişim ve kamuoyu - Temsil ve siyasal partiler
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349456
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR468 |
Türk Müziği II |
8 |
2 + 0 |
3,0 |
S |
Bu ders, Türk Müziği I dersinde alınan temel bilgilerin üzerine inşa edilerek, öğrencileri makam ve usul bilgisinde ileri bir seviyeye taşımayı hedefler ve derste ilk olarak, Hicaz, Hümâyun, Uşşak, Nevâ, Kürdîlihicazkâr, Sûzidil, Muhayyer ve Rast makamları gibi temel makamların detaylı seyir analizleri yapılacak; bu makamların karar, güçlü, asma karar perdeleri ve karakteristik seyir özellikleri incelenecektir. Her bir makam, tarihsel bağlamı ve duygusal ifade gücü ile birlikte ele alınacak; bu makamlara ait geleneksel eserlerin icra çalışmaları, nazariyat ile pratik arasındaki bağı güçlendirmek amacıyla sıklıkla uygulanacaktır. Usul bilgisi, basit ve bileşik usullerin yanı sıra, daha karmaşık yapılar olan Düyek, Ağır Düyek, Aksak, Curcuna, Devr-i Kebir, Fahte, Hafif, Sengin Semai ve Yürük Semai girişimleri ile genişletilecek; öğrencilerin bu usulleri hem vurma hem de beste üzerinde takip edebilme becerileri geliştirilecektir. Düyek usulünün Ağır ve Yürük formları arasındaki nüans farkları uygulamalı olarak gösterilecek; usullerin, eserin karakterini ve icra hızını nasıl belirlediği çeşitli örneklerle açıklanacaktır. Bileşik usullerin ölçü ve vuruş yapıları, teorik olarak anlatılacak ve bu usullerde yazılmış eserlerin meşk edilmesi sağlanacaktır. Taksim (doğaçlama) sanatı, bir makamı ifade etme ve dinleyiciyi bir duygudan diğerine taşıma aracı olarak derinlemesine işlenecek; öğrencilerin belirli bir makamda kısa taksimler yapabilmesi için gerekli olan melodik cümleleşme ve perde seçimi teknikleri üzerinde durulacaktır. Saz eserleri formlarından olan Peşrev ve Saz Semaisi'nin yapısal özellikleri (hanane, teslim, meyan bölümleri) detaylandırılarak, bu formların bestelenme ve icra edilme prensipleri öğretilecektir. Sözlü eser formları olan Kâr, Beste, Ağır Semai, Yürük Semai ve Şarkı'nın nazım yapıları, güfte-müzik ilişkisi ve icra gelenekleri bağlamında incelenecek; farklı form özelliklerine sahip eserlerin repertuvar çalışmaları yapılacaktır. Güfte analizi ile Türk Müziği'nde şiir ve müzik arasındaki ayrılmaz bağ vurgulanacak; vezin (ölçü) ve aruz kalıplarının melodik yapıyı nasıl şekillendirdiği gösterilecektir. Transpoze (göçürme) teknikleri üzerinde durularak, bir eserin orijinal ruhunu bozmadan farklı bir perde dizisine nasıl aktarılabileceği uygulamalı olarak gösterilecektir. Bona (solfej) çalışmaları, makamsal seyir ve usul vuruşlarını içerecek şekilde ilerletilecek; öğrencilerin bir partisyonu hem makam hem de ritim duygusuyla okuyabilmesi sağlanacaktır. Dörtlü ve beşli aralıkların Türk Müziği'ndeki temel yapı taşları olarak nasıl kullanıldığı, makamların oluşumundaki rolleri tekrar vurgulanacak ve "çeşni" kavramına giriş yapılacaktır. Geçki (modülasyon) teknikleri, bir makamdan diğerine nasıl geçileceği, geçki yapılacak makamların seçimi ve geçki sırasında dikkat edilmesi gereken kurallar örneklerle anlatılacaktır. Türk Müziği'nde kullanılan geleneksel çalgılar (ney, tanbur, kemençe, ud, kanun vb.) tanıtılacak ve bu çalgıların icra teknikleri, ses renkleri ve makamları ifade etme biçimleri hakkında bilgi verilecektir. Toplu icra (koro veya saz heyeti) çalışmaları yapılarak, öğrencilerin bir bütün içinde uyumlu şekilde çalma ve söyleme becerileri geliştirilecek; icra sırasında dikkat edilmesi gereken "neyzenbaşı" veya "serhanende" gibi liderlik rolleri anlatılacaktır. Türk Müziği'ndeki üslup farklılıkları (klasik, dini, mehter, şehir müziği, folklorik) karşılaştırmalı olarak incelenecek ve her bir üslubun kendine özgü icra teknikleri üzerinde durulacaktır. Dönem projesi olarak, öğrencilerden belirli bir makam ve formda küçük bir beste veya düzenleme yapmaları veya bir makam üzerine detaylı bir analiz yazmaları beklenecek; bu proje, öğrencinin yaratıcılığını ve öğrendiği teorik bilgileri sentezleme becerisini ölçecektir. Dersin sonlarına doğru, Klasik Türk Müziği'nin önemli bestekârları (Dede Efendi, Itri, Hacı Arif Bey vb.) ve icracıları tanıtılacak; bu şahsiyetlerin müziğe katkıları ve üslup özellikleri dinleme örnekleri eşliğinde işlenecektir. Notasyon (yazım) kuralları, Hamparsum ve Batı notasyonu karşılaştırmalı olarak tekrar hatırlatılacak ve eserlerin doğru bir şekilde yazılıp okunabilmesi için pratikler yapılacaktır. Mikrotonal aralıklar (kommalar) ve özellikle "bakiyye" ve "küçük mücenneb" gibi aralıkların makam içindeki işlevleri pratik örneklerle pekiştirilecektir. İcra sırasında doğaçlama yapabilme, eserlere nüans katabilme ve müzikal ifadeyi güçlendirme teknikleri üzerinde bireysel ve grup çalışmaları yürütülecektir. Repertuvar geliştirmeye büyük önem verilecek ve öğrencilerin en az bir formda (saz eseri veya sözlü eser) belirli sayıda eseri icra edebilir seviyeye gelmesi sağlanacaktır. Ders, öğrencilerin Türk Müziği'nin felsefi ve estetik temellerini anlamasına yardımcı olacak okumalar ve dinletilerle desteklenecek; dönem sonunda yapılacak bir final konseri veya sınavı ile öğrencilerin bireysel ve kolektif kazanımları değerlendirilecektir.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349457
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR478 |
Siyaset Bilimi II |
8 |
2 + 0 |
3,0 |
S |
Son yüzyıllarda ortaya çıkan fikirler tartışılır.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349458
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR484 |
Yerel Tarih Araştırmaları |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
S |
Bu ders, yerel tarih araştırmalarının önemi ve tarih bilimine katkılarını tanıtmakla başlar. Yerel tarih kavramı ve yerel tarihçilik biliminin temel özellikleri açıklanır. Ders kapsamında bölgesel tarih ile genel tarih arasındaki ilişki ele alınır. Yerel tarih araştırmalarında kullanılan temel kaynak türleri tanıtılır. Arşiv belgeleri, resmi kayıtlar ve nüfus defterleri incelenir. Sözlü tarih yöntemlerinin yerel tarih çalışmaları için önemi üzerinde durulur. Saha araştırması yapma teknikleri ve gözlem yöntemleri öğretilir. Yerel tarih çalışmasında etnografik yaklaşımlar anlatılır. Dönemsel olarak yerel tarih yazımının Türkiye’deki gelişimi incelenir. Osmanlı döneminden Cumhuriyet dönemine kadar yerel tarih kaynaklarının çeşitliliği ele alınır. Yerel tarih çalışmasında kullanılabilecek harita ve coğrafi bilgiler tanıtılır. Yerel arşivlerin yapısı, içerikleri ve erişim yöntemleri öğretilir. Ders süresince yerel tarih araştırmalarında karşılaşılan zorluklar ve çözümleri tartışılır. Yerel tarih yazımında kaynak eleştirisi yöntemleri üzerinde durulur. Sözlü tarih görüşmelerinin planlanması, kaydedilmesi ve analiz edilmesi anlatılır. Öğrencilere yerel tarih çalışmaları için röportaj teknikleri öğretilir. Yerel tarih araştırmalarında etik kuralların önemi vurgulanır. Araştırma projelerinde doğru veri toplama ve kayıt tutma teknikleri aktarılır. Yerel tarih çalışmaları için kullanılabilecek dijital kaynaklar tanıtılır. Ders kapsamında Türkiye’nin farklı bölgelerinden yerel tarih araştırması örnekleri incelenir. Öğrenciler kendi seçtikleri bir yerel alan üzerine araştırma yapmaya teşvik edilir. Yerel tarih araştırmalarında kullanılan bibliyografya oluşturma yöntemleri anlatılır. Ders boyunca çeşitli yerel tarih makaleleri ve monograflar okunur ve tartışılır. Yazılı kaynakların yanı sıra mimari eserler, mezar taşları ve anıtlar da yerel tarih verisi olarak değerlendirilir. Yerel tarih araştırmalarında fotoğraf, gazete ve dergi gibi matbu kaynakların kullanımı öğretilir. Bölgesel müzeler ve kültür merkezlerinin yerel tarih açısından önemi açıklanır. Ders, yerel tarih çalışmalarının bölgesel kimlik ve kültür üzerindeki etkilerini tartışır. Yerel tarih araştırmalarının toplumsal hafızanın korunmasındaki rolü üzerinde durulur. Tarihsel olayların yerel düzeyde nasıl algılandığı ve yorumlandığına ilişkin örnekler verilir. Yerel tarih yazımında dil ve anlatım teknikleri öğretilir. Öğrencilerden saha çalışmalarını rapor haline getirmeleri istenir. Araştırma sonuçlarının sunumu ve bilimsel yazım kuralları anlatılır. Yerel tarih alanında yapılmış önemli akademik çalışmalar tanıtılır. Bölgesel tarih konferansları ve sempozyumları takip edilerek katılım önerilir. Yerel tarih projeleri için finansman kaynakları ve başvuru yöntemleri öğretilir. Dijital ortamda yerel tarih arşivlerinin oluşturulması ve kullanımı tartışılır. Dersin uygulamalı kısmında saha gezileri ve yerel kaynak ziyaretleri düzenlenir. Öğrenciler, yerel tarih araştırmaları kapsamında çeşitli veri toplama yöntemlerini uygularlar. Ders sonunda öğrencilerin yerel tarih konusunda eleştirel düşünme ve analiz yapma becerileri gelişir. Genel olarak ders, öğrencilerin kendi bölgelerinin tarihini derinlemesine inceleyerek tarih bilimine katkıda bulunmalarını hedefler.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349452
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR486 |
İslam Kurumları Tarihi |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
S |
Bu ders, İslam dünyasında oluşan siyasal, hukuki, sosyal ve ekonomik kurumların tarihî gelişimini ele alır. İslam kurumlarının doğuşu Hz. Muhammed dönemiyle başlar ve dört halife dönemiyle sistematik bir yapıya kavuşur. Medine Vesikası, ilk siyasal ve toplumsal kurumlaşmanın temelini oluşturur. Hilafet kurumu, İslam siyasal düşüncesinin merkezinde yer alır. Emevî ve Abbâsî dönemlerinde hilafet, monarşik yapıya dönüşerek bürokratik sistem gelişmiştir. İmamet, meşveret, biat gibi kavramlar İslam siyaset geleneğinin teorik zeminini oluşturur. Beytü’l-Mâl (İslam hazinesi), kamu gelirlerinin ve harcamalarının denetlendiği temel ekonomik kurumdur. Hisbe teşkilatı, kamu düzenini ve ahlaki denetimi sağlayan önemli bir kurumdur. Kadılık kurumu, İslam hukuk sisteminin uygulanmasında merkezî bir rol üstlenmiştir. Şûrâ (danışma), siyasal karar alma süreçlerinde meşruiyetin dayanaklarından biri olarak görülür. Divan teşkilatları, özellikle Abbâsîler döneminde sistemli bir devlet yapısının temel organlarıdır. Divanü’l-Ceyş, ordu ve askerî harcamaların yönetildiği önemli bir idari kurumdur. Divanü’l-Harâc, vergi işlerinin düzenlendiği bir maliye kurumu olarak görev yapmıştır. Emevîlerle birlikte saltanat kavramı hilafetin önüne geçmeye başlamıştır. Abbâsîler döneminde vezirlik kurumu gelişmiş ve devlet yönetiminde merkezi rol oynamıştır. İslam hukukunun uygulanmasında mezheplerin etkisiyle farklı kadılık sistemleri ortaya çıkmıştır. Eğitim kurumu olarak cami ve medreseler, hem dinî hem bilimsel bilgi üretiminin merkezleri olmuştur. Selçuklular döneminde Nizamiye Medreseleri, kurumsal eğitim yapısının gelişiminde dönüm noktasıdır. Vakıf müessesesi, sosyal yardım ve kamu hizmetlerinin kurumsallaşmasında önemli yer tutar. Ahilik teşkilatı, ekonomik hayatı düzenleyen bir sivil kurum olarak öne çıkar. İslam toplumlarında sosyal adaletin sağlanmasında zekât ve sadaka kurumları belirleyici olmuştur. İslam kurumları, şehirlerin mimarisinde ve planlamasında etkili olmuştur (örneğin; külliye, çarşı, hamam). Osmanlı’da klasik İslam kurumları geliştirilmiş ve merkezî bir sistem hâline getirilmiştir. Şeyhülislamlık, Osmanlı'da dinî ve hukukî otoritenin temsil edildiği üst düzey bir kurumdur. Osmanlı maliyesinde tımar ve iltizam sistemleri klasik İslam vergi kurumlarının bir uzantısıdır. İslam kurumlarının gelişimi, yerel kültürlerle etkileşim içinde evrim geçirmiştir. Kurumlar, sadece idarî değil; kültürel, ahlaki ve sosyal yapının taşıyıcısı olmuştur. Bu ders, İslam kurumlarının tarihsel bağlamda işleyişini ve dönüşümünü eleştirel bakış açısıyla analiz etmeyi hedefler. Ayrıca kurumların günümüzdeki yansımaları ve modernleşme ile geçirdiği dönüşüm de incelenir. Ders sonunda öğrenciler, İslam medeniyetinde kurumsallaşmanın tarihsel gelişimini sistematik olarak değerlendirme yetisine sahip olur.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349453
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TAR488 |
Cumhuriyet Dönemi Türk Dış Politikası |
8 |
3 + 0 |
5,0 |
S |
Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin, Milli Mücadele dönemi de dâhil, II. Dünya Savaşı öncesine kadar dış politika uygulamaları, Lozan Anlaşması, Hatay Meselesi, Türkiye ile Batılı devletlerarasındaki anlaşmalar ve kurulan ilişkiler vb. konular ele alınacaktır.
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349454
Kodu |
Ders Adı |
Yarıyıl |
T+U Saat |
AKTS |
Z / S |
|
TOS160 |
Etik ve İnsani Değerler |
8 |
2 + 0 |
3,0 |
S |
--Temel Etik Kavramlar -- Etik Yaklaşımlar -- Sağlık ve Hak Kavramları -- Etik İlkeler ve Bakım Etiği -- Meslek Kavramı ve Hemşirelikte Meslekleşme Süreci -- Meslek Etiği -- Hemşirelere İlişkin Mesleki Etik Kodlar -- Uluslararası Hemşireler Birliği’nin (ICN) Hemşireler İçin Etik Kodları -- Etik Sorunlar -- Etik Karar Verme Süreci -- Tıbbi Hatalar ve Hemşirelik -- Aydınlatılmış Onam, Etik ve Yasal Unsurları -- Dünyada Etik ve Sağlık -- Hemşirelik Uygulamalarında Etkili Olan Evrensel Konular
http://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349460