PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2021 - 2022)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türk Halk Edebiyatı III
TDE309
5
3 + 0
4,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu dersin temel amacı, 16. yüzyıl İstanbulunda ortaya çıkan kahvehane kurumu ve kültürü etrafında biçimlenen Âşık tarzı kültür geleneğinin arkaik sözlü kültürdeki öncüllerinden dijital medyadaki temsillerine dek uzanan gelişim seyri tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla ele almaktır.
Ders İçeriği
Ozan-Baksı Geleneği, Aşık Geleneğinin tarihi kökenleri, Aşık Tarzı Edebiyatın kaynakları, oluşumu ve gelişimi dönemleri, Aşıklık geleneğinin önemli temsilcileri, Aşıkların yetişme tarzları, Aşıklık geleneğinin icra ortamları, Aşıklık geleneği-medya ilişkisi vb. konuların üzerinde durulacaktır.
Ders Veren
Serdar ŞİMŞEK
Hafta
Konu
1
Âşıklık geleneği ve Aşık Edebiyatı.
2
Aşıklık Geleneğinin Tarihi Kökenleri.
3
Türk halk hikâyeciliğinin teşekkülü
4
Âşık Edebiyatı ile Tekke-Tasavvuf Edebiyatı arasındaki etkileşimler.
5
Halk hikâyelerinin anlatıcıları
6
Âşıkların yetiştiği sosyal çevreler ve yetişme tarzları.
7
Halk hikâyelerinin muhtevası
8
Halk hikâyelerinin şekil özellikleri
9
Âşıklık geleneği:Bade içme, Rüya motifi, Âşık kolları, Hikaye anlatma geleneği
9
Halk hikâyelerinin icrası
10
Kerem ile Aslı hikâyesi
11
Tahir ile Zühre hikâyesi
12
Türk Aşıklık Geleneğinin Önemli Temsilcileri.
12
Köroğlu hikayesi
13
Aşıklık Geleneği ve Medya
14
Genel değerlendirme
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Türk aşıklık geleneğinin çeşitli medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimlerini bilir ve analiz eder.
-
-
-
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türk ozanlık geleneğinin arkaik kökenlerini, temel işlevlerini, sosyo-kültürel dönüşümlerini bilir.
-
-
-
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türk aşıklık geleneğinin tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarını tanır.
-
-
-
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
UNESCO ve SOKÜM Sözleşmesinin aşıklık geleneği açısından taşıdığı anlam ve önemi bilir.
-
-
-
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türk edebiyatının menşei, sözlü kültür ortamı ve sözlü geleneğin temel karakteristiklerini tanır.
-
-
-
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/265992