PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
ÇOCUK GELİŞİMİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Nitel Araştırma Yöntemleri
CGB422
8
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Çocuk Gelişimi -
Lisans
(Yüzyüze)
Amaç
Bu dersin amacı, öğrencilere sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemlerini tanıtmak, araştırma problemlerini nitel bakış açısıyla ele alabilme, uygun veri toplama ve analiz tekniklerini kullanabilme, araştırma sürecini etik ilkelere uygun biçimde planlayıp yürütebilme yeterliliklerini kazandırmaktır.
Ders İçeriği
Nitel araştırmanın tanımı, özellikleri ve temel ilkeleri Nitel ve nicel araştırma arasındaki farklılıklar Nitel araştırmada araştırma sorusu geliştirme Nitel araştırma desenleri (fenomenoloji, etnografi, durum çalışması, eylem araştırması, kuram oluşturma vb.) Nitel veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) Nitel araştırmada örnekleme yöntemleri Veri kaydı, düzenlenmesi ve transkripsiyon Nitel verilerin analizi (içerik analizi, betimsel analiz, tematik analiz vb.) Geçerlik, güvenirlik ve etik ilkeler Bulguların raporlanması ve nitel araştırma raporu yazımı Uygulamalı örnek çalışmalar ve öğrenci sunumları
Hafta
Konu
1
Dersin tanıtımı, amaç, kapsam ve temel kavramlar
2
Nitel araştırmanın doğası, özellikleri ve tarihsel gelişimi
3
Nitel ve nicel araştırma arasındaki farklar, paradigmalar
4
Nitel araştırmada problem belirleme ve araştırma sorusu geliştirme
5
Nitel araştırma desenleri I (Fenomenoloji, Etnografi)
6
Nitel araştırma desenleri II (Durum Çalışması, Eylem Araştırması, Kuram Oluşturma)
7
Veri toplama yöntemleri I (Görüşme teknikleri)
8
Veri toplama yöntemleri II (Gözlem, doküman incelemesi)
9
Nitel araştırmada örnekleme yöntemleri
10
Veri kaydı, düzenlenmesi ve transkripsiyon süreci
12
Nitel veri analizi II (Tematik analiz, kuram oluşturma süreci)
13
Geçerlik, güvenirlik, etik ilkeler ve araştırmada inandırıcılık
14
Bulguların raporlanması, öğrenci proje sunumları ve genel değerlendirme
Program Çıktıları
1
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmelidir.
2
Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilmeli ve değerlendirebilmeli, sorunları tanımlayabilmeli, analiz edebilmeli, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmelidir.
3
Çocukların gelişim özellikleri, çocuk ruh sağlığı ve psikolojisi, çocukla iletişim, aile eğitimi, program hazırlama ve değerlendirmeye yönelik ölçme yöntem ve teknikleri, eğitim ortamını düzenleme gibi konularda bilgilerini kullanabilmelidir.
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmelidir.
5
Çocuk gelişimi konusunda toplumu bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapabilmelidir.
6
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmeli, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmeli ve karşılayabilmelidir.
7
Çocuk gelişimi alanındaki mesleki sorumluluklarının bir gereği olarak çocuk ve aileye yönelik uygun değerlendirme yaklaşımlarını belirleyebilmelidir.
8
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilmeli, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmelidir.
9
Çocuk gelişimine yönelik bütünsel bir bakış açısı geliştirebilmelidir.
10
Meslek etiğine uygun şekilde davranabilmelidir.
11
Meslek alanının bir gerekliliği olarak, diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilmeli, yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olabilmelidir.
12
Risk altında olan çocuk ve aileleri belirleyebilmeli ve uygun birimlere yönlendirebilmelidir.
13
Aile ve çocuk ile doğrudan, açık ve etkili bir iletişim kurabilmeli ve iletişimini sürdürebilmelidir.
1
Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmalı, edindiği Yabancı dil bilgisini bu bilgilere erişmek için kullanabilmelidir.
2
Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal ve malzemeleri kullanabilmelidir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
Nitel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını, özelliklerini ve araştırma desenlerini açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Araştırma problemlerine uygun nitel araştırma soruları geliştirebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Görüşme, gözlem ve doküman incelemesi gibi nitel veri toplama tekniklerini planlayabilir ve uygulayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Toplanan verileri düzenleyebilir, transkripsiyon yapabilir ve uygun analiz yöntemleri (içerik analizi, tematik analiz vb.) ile yorumlayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nitel araştırma raporu yazabilir, bulguları etik ilkelere uygun biçimde sunabilir ve araştırmanın geçerlik-güvenirliğini tartışabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/333583