PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Tasavvuf II
İİF409
7
2 + 0
2,0
Zorunlu
Birim Bölüm
İlahiyat -
Lisans
(yüzyüze)
Amaç
Tasavvuf müesseselerin ortaya çıkış sürecini göz önüne alarak Osmanlı coğrafyasında dini ve sosyal hayattaki etkisini değerlendirebilecek bir bakış açısı kazandırmaktır.
Ders İçeriği
Tasavvufun müesseseleşmesi. Tarikatların ortaya çıkış süreci. Selçuklular döneminde tarikatların dini hayata etkisi. Tasavvufî mekteplerin Anadolu’ya gelişi. Hacı Bektaş Veli ve Bektaşilik Tasavvufun tartışmalı konuları
Ders Veren
Nuran DÖNER
Hafta
Konu
1
Tasavvufun müesseseleşmesi.
2
Tarikatların ortaya çıkış süreci.
3
Selçuklular döneminde tarikatların dini hayata etkisi
4
Tasavvufî mekteplerin Anadolu’ya gelişi
5
Temel tasavvuf müesselerinin temsilcileriyle tanıtılması.
6
Ahmed Yesevî ve Yesevilik
7
Tarikatların Osmanlı coğrafyasında dinî, sosyal ve siyasi açıdan etkileri.
8
Mevlana ve Mevlevilik kültürü
9
Hacı Bektaş Veli ve Bektaşilik
10
Bayramiyye, Celvetiyye, Nakşbendiyye, Halvetiyye ve Temsilcileri
11
Osmanlılarda tasavvuf kaynaklı hareketler
12
Tekke kültürü ve sembolleri
13
Tasavvufun tartışmalı konuları
14
Tasavvufun yasaklanma ve tarikatların kapanma süreci. Günümüzde tasavvuf ve tarikat algısı
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
2
14
Ara Sınav 1
10
1
Final
14
1
Ders İş Yükü:
52
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
2,04
Program Çıktıları
1
Dini metinleri Arapça kaynaklarından okuyabilecek, alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde (B1) dil becerisine sahiptir.
2
Dini vecibe ve hizmetlerin ifasında gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve beceriyi haizdir.
3
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında temel kavram ve terimler, öne çıkan şahsiyetler ve tarihi süreçleri teorik olarak bilir, bu bilgiyi muhakeme edebilir ve tarihi-kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilir.
4
Öğrendiği teorik bilgileri karşılaşacağı yeni bilgi ve meseleleri değerlendirme, eleştirme ve yorumlamanın yanı sıra dini içerikli sorunları tespit etme, onlara çözüm önerisi geliştirme ve düzenleyebileceği sosyal proje ve etkinlikleri yürütmede kullanabilir.
5
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki çalışmalarda bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alma, planlama ve yürütebilme konusunda yetkindir.
6
Alanıyla ilgili araştırmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
7
Lisans eğitimi sırasında ve yaşamı boyunca alanındaki öğrenim gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
8
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında araştırma yapmak için gerekli bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili toplumla, uzman kişilerle ve ilgili kurumlarla sözlü veya yazılı olarak paylaşabilir.
10
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına aşinadır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
Ana tarikatlar ve kollarını bilir
5
5
5
4
5
5
4
5
5
3
Önemli tasavvuf kavramlarını (ıstılahlarını)öğrenir
5
5
5
5
5
5
4
5
5
3
tasavvuf felsefesini ve kavramlarını bilir
4
5
4
4
5
5
4
4
5
3
Ortalama Değer
4,67
5
4,67
4,33
5
5
4
4,67
5
3
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/340119