PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
MALİYE
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türkiye - Avrupa Birliği Entegrasyon Süreci
SBK481
7
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Maliye -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı, Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimini, değişen antlaşma yapısını, siyasi kurumlarını, karar alma süreçlerini ve temel politika alanlarını kapsamlı bir biçimde incelemektir. Ders, kurumsal tasarım tercihlerinden genişleme politikalarına, üye devletlerin öncelik ve beklentileri ile Birlik kurumlarının rolüne kadar uzanan bütünleşme dinamiklerini ele alır. Türkiye–AB ilişkileri ise hem tarihsel hem de güncel siyasal bağlamda değerlendirilerek, değişen uluslararası koşullar ışığında Türkiye’nin üyelik sürecini şekillendiren temel faktörler analiz edilir.
Ders İçeriği
Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimi; bütünleşme kuramları; AB’nin kurumsal yapısı; karar alma süreçleri; temel politika alanları; AB’nin genişleme stratejileri; üye devletlerin tercih ve öncelikleri; değişen uluslararası ortamda Birliğin dönüşümü; Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel evrimi, üyelik süreci, müzakere başlıkları, güncel siyasi tartışmalar ve geleceğe yönelik senaryolar.
Hafta
Konu
1
Ders tanıtımı, Avrupa bütünleşmesine giriş.
2
Federalizm, işlevselcilik ve neo-işlevselcilik kuramları.
3
Hükümetlerarasıcılık ve liberal hükümetlerarasıcılık.
4
AB kurumlarının yapısı.
5
Karar alma süreçleri ve müzakere mantığı.
6
Temel politika alanları (Ortak Pazar, Gümrük Birliği vb.).
7
AB genişleme politikası.
8
Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel başlangıcı.
9
1999 Helsinki zirvesi ve adaylık süreci.
10
Müzakere başlıkları, siyasi blokajlar.
11
Gümrük Birliği’nin güncellenmesi.
12
Göç, vize serbestisi ve güvenlik işbirliği.
13
Güncel gelişmeler ve jeopolitik dönüşüm.
14
Genel değerlendirme ve Türkiye–AB ilişkilerinin geleceği.
Program Çıktıları
1
Maliye alanında güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olmak
2
Kamu ve özel sektörde görev alacak / alan elemanlarda aranan düzeyde hukuk, muhasebe, işletme alanlarıyla ilgili bilgilere sahip olmak
3
Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere ve bu konuda analiz yeteneğine sahip olmak
4
Ekip çalışmasına yatkın olma, sorumluluk alabilme, liderlik edebilmek, kurum ve çalışma arkadaşlarını yenilikçi fikirlere yönlendirebilme.
5
Maliye alanında edindiği bilgi ve becerileri sürekli geliştirmek ve alanında yenilik ve gelişmeleri takip ederek ömür boyu öğrenmeye açık olmak.
6
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olmak ve alanla ilgili kurumlara faydalı hedefler belirlemek, bu bilgileri kullanabilmek.
7
Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilme yeteneğine sahip olmak
8
Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme kabiliyetine sahip olmak.
9
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak
10
Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisine sahip olmak.
11
Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmak, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olmak.
12
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
13
Bir yabancı dili maliye alanında bilgi sahibi olacak şekilde anlayabilme ve kullanabilme yeteneğine sahip olmak.
14
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yeteneğine sahip olmak
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimini, kurumsal yapısını ve karar alma süreçlerini açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Avrupa bütünleşmesi kuramlarını karşılaştırarak AB’nin siyasal ve yönetsel dinamiklerini analiz edebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel evrimini değerlendirir ve üyelik sürecinin temel aşamalarını açıklar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türkiye’nin AB üyelik sürecini etkileyen ekonomik, siyasal ve uluslararası faktörleri bütüncül biçimde analiz edebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/346981