PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Çevre ve Enerji
TOS121
7
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Makine Mühendisliği -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı, enerji ve çevre ile ilgili kavramlar, geleneksel ve yenilenebilir enerji kaynakları, enerji türleri ve dönüşüm yöntemleri, endüstriyel gelişme sonucu enerji kullanımı ve çevresel sonuçları arasında ilişkileri kavrayarak sürdürülebilir bir çevre anlayışını benimsetmektir.
Ders İçeriği
Çevre eğitiminin gelişimi, sürdürülebilir çevre eğitimi, çevre ve çevre sorunları: küresel ısınma, iklim değişimi, ozon tabakasının delinmesi, biyoçeşitlilik, çevre kirliliği türleri, enerji, enerji türleri ve dönüşüm yöntemleri, fosil ve yenilenebilir enerji kaynakları, enerji projeksiyonu, karbon ticareti.
Hafta
Konu
1
Çevre eğitiminin doğuşu ve gelişimine kaynaklık eden hareketler ve çalışmalar
2
Çevre öğeleri ve sistemler
3
Ekosistemde madde döngüleri
4
Türkiye ve Dünyadaki su ve toprak varlığı
5
Biyoçeşitlilik ve Türkiye'deki durum
6
Çevre mevzuatı, çevre kirliliği türleri
7
Enerji, enerji türleri, enerji ve çevre ilişkisi
8
Enerji, enerji türleri, enerji ve çevre ilişkisi
9
Dünyada enerji kaynakları, ısı ve sıcaklık, termodinamiğin kanunları, enerji dönüşümleri
10
Hidrolik, termik, jeotermal, rüzgar ve güneş enerjisinin elektriğe dönüşüm yöntemleri
11
Isı enerjisine dönüşüm: elektriğin ve yakıtların ısıya dönüşmesi
12
Türkiye ve Dünya'daki enerji üretimi ve tüketimi, gelecek projeksiyonu ve politikalar
13
Fosil yakıtlar ve fosil yakıt kaynaklı çevre sorunları
14
Öğrenci sunumları
Program Çıktıları
1
Mezunlar; matematik, fen bilimleri, temel mühendislik bilgileri ve Makine Mühendisliği alanına özgü konular hakkında yeterli bilgiye sahiptir. Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir.
2
Mezunlar; karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir. Problemleri çözüm sürecinde temel bilimler, mühendislik bilgisi ve BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları çerçevesinde analitik düşünme yetkinliğini kullanır.
3
Mezunlar; karmaşık sistem, süreç, cihaz veya ürünlerin tasarımını, gerçekçi kısıtlar (çevresel, ekonomik, sosyal, politik, etik, sağlık, güvenlik vb.) altında gerçekleştirme ve yaratıcı mühendislik çözümleri geliştirme becerisine sahiptir.
4
Mezunlar; mühendislik problemlerinin çözümünde modern teknik ve mühendislik araçlarını, bilişim teknolojilerini ve yazılımları sınırlamalarının farkında olarak seçme ve etkin biçimde kullanma becerisine sahiptir.
5
Mezunlar; mühendislik problemlerinin incelenmesi sürecinde literatür araştırması yapma, deney tasarlama, deney gerçekleştirme, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
6
Mezunlar; mühendislik uygulamalarının toplumsal, çevresel, ekonomik etkilerinin farkındadır. Sağlık, güvenlik, sürdürülebilirlik ve çevresel sorumluluklar ile ilgili bilgi sahibidir; BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları doğrultusunda çözüm geliştirme farkındalığına sahiptir.
7
Mezunlar; mühendislik meslek ilkelerine uygun davranır. Etik sorumlulukların bilincindedir, ayrımcılığa karşıdır, tarafsız ve kapsayıcı davranır.
8
Mezunlar; bireysel olarak ve disiplin içi ya da çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme, gerektiğinde liderlik rolü üstlenebilme becerisine sahiptir.
9
Mezunlar; teknik konularda farklı hedef kitlelere yönelik olarak Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
10
Mezunlar; proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi, risk yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma uygulamaları hakkında bilgi sahibidir. Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalığa sahiptir.
11
Mezunlar; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme, sürekli öğrenme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlama ve sorgulayıcı düşünme becerisine sahiptir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
Enerji üretiminin ve tüketiminin çevreye zararlı etkilerinin anlaşılması.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çevre kirliliği türleri ve nedenleri hakkında bilgi sahibi olur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Yenilebilir enerji kaynaklarını, çeşitlerini, uygulama alanlarını tanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çevre eğitiminin gelişimine katkıda bulunan hareketler hakkında bilgi sahibi olur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Fosil enerji kaynaklarının durumu ve çevresel etkileri hakkında bilgi sahibi olur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Enerji üretiminin ve tüketiminin çevreye zararlı etkilerinin anlaşılması.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çevre kirliliği türleri ve nedenleri hakkında bilgi sahibi olur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Yenilebilir enerji kaynaklarını, çeşitlerini, uygulama alanlarını tanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çevre eğitiminin gelişimine katkıda bulunan hareketler hakkında bilgi sahibi olur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Fosil enerji kaynaklarının durumu ve çevresel etkileri hakkında bilgi sahibi olur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/348848