PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TARİH
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Mezuniyet Çalışması II
TAR412
8
0 + 2
2,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Tarih -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Lisansüstü çalışmalar için gerekli olan bilimsel araştırma sürecini deneyimleterek öğrenciye bir araştırma problemini bağımsız olarak yürütebilme becerisi kazandırmayı amaçlar. Öğrencinin daha önce belirlediği tez konusu kapsamında, bilimsel etiğe uygun şekilde veri toplama, analiz etme ve yorumlama yetkinliğini geliştirmeyi hedefler. Topladığı verileri bilimsel bir metne dönüştürerek akademik yazım ve sunum kurallarına hakim olmasını sağlar. Eleştirel düşünme, analiz sentez yapma ve problem çözme gibi temel akademik becerileri pekiştirir. Nihai olarak, özgün bir bilimsel eser ortaya koyarak öğrencinin mezuniyet öncesi bilgi birikimini ve uzmanlığını belgelendirmesini sağlar.
Ders İçeriği
Mezuniyet Çalışması II dersi öğrencinin bir öğretim üyesi danışmanlığında bağımsız bir araştırma projesini yürütmesini tamamlamasını ve sonuçlandırmasını hedefler. Ders kapsamında öncelikle Mezuniyet Çalışması I döneminde hazırlanan tez önerisi ve elde edilen ön bulgular gözden geçirilir ve nihai araştırma planı üzerinde son rötuşlar yapılır. Öğrenci danışmanı ile düzenli toplantılar yaparak araştırma sürecinin her aşamasını tartışır ve geri bildirim alır. Tez yazım sürecine giriş yapılarak akademik yazım kurallarına uygunluk sağlanır. Literatür taraması genişletilir ve güncel kaynaklar çalışmaya dahil edilir. Araştırma sorusu veya hipotezler gerekiyorsa verilere dayalı olarak yeniden şekillendirilir. Veri toplama yöntemleri (anket, mülakat, deney, gözlem, belge analizi vb.) titizlikle uygulanır ve veri seti tamamlanır. Toplanan nicel veriler için uygun istatistiksel analiz teknikleri (t-testi, ANOVA, korelasyon, regresyon vb.) seçilir ve uygulanır. Nitel veriler için içerik analizi veya betimsel analiz gibi yöntemler kullanılarak verilerin çözümlenmesi sağlanır. Analizlerin geçerlilik ve güvenilirliğini sağlamak için gerekli önlemler alınır. Elde edilen bulgular sistematik bir şekilde düzenlenir ve tablolar, grafikler veya şekiller halinde sunuma hazır hale getirilir. Bulguların yorumlanması aşamasında literatürdeki diğer çalışmaların sonuçları ile karşılaştırmalar yapılır. Beklenen ve beklenmeyen bulguların nedenleri derinlemesine tartışılır. Tezin "Giriş" bölümü, araştırmanın problemini, amacını, önemini, sınırlılıklarını ve tanımlarını net bir şekilde ortaya koyacak şekilde yeniden düzenlenir ve geliştirilir. "Yöntem" bölümü, evren ve örneklem, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri ayrıntılı olarak açıklanarak yazılır. "Bulgular" bölümü, araştırma soruları veya hipotezler doğrultusunda analiz edilmiş verilerin nesnel bir sunumunu içerir. "Tartışma" bölümü, bulguların anlamını, teorik ve pratik çıkarımlarını ve literatürle nasıl örtüştüğünü veya ayrıştığını ele alır. "Sonuç" bölümü, çalışmanın ana hatlarını özetler ve araştırma sorularına verilen cevapları vurgular. Özet (Abstract) bölümü, çalışmanın tüm unsurlarını kısa ve öz bir şekilde okuyucuya sunacak şekilde Türkçe ve İngilizce olarak yazılır. Tezin genel yapısı, tutarlılığı ve akademik dil kullanımı kontrol edilir. Alıntı yapma ve kaynak gösterme (APA, MLA, Chicago vb. stil) kurallarına bütünüyle uyulur. Kaynakça (Referans Listesi) eksiksiz ve standartlara uygun olarak oluşturulur. Tezin tamamı danışman tarafından son kez incelenir ve gerekli düzeltmeler yapılır. Tez, belirlenen formata (yazı tipi, punto, kenar boşlukları, sayfa numarası vb.) uygun hale getirilir. Tez çıktısı alınarak fiziksel kontrolü yapılır. Jüri önünde yapılacak olan sözlü tez savunması için bir sunum (PowerPoint/Prezi vb.) hazırlanır. Sunum, tezin en önemli noktalarını (giriş, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç) vurgulayacak şekilde tasarlanır. Savunma provaları yapılarak sunum teknikleri ve süre yönetimi konusunda beceriler geliştirilir. Öğrenci, jürinin sorabileceği olası sorulara hazırlık yapar. Nihai tez teslimi, üniversitenin belirlediği tarih ve kurallar çerçevesinde gerçekleştirilir. Tez savunma sınavında öğrenci çalışmasını jüri üyeleri önünde etkili bir şekilde sunar. Jüri üyelerinin sorularına cevap verir ve çalışmasını bilimsel bir zeminde savunur. Jürinin değerlendirmesi sonucunda tez onaylanır, revizyon istenebilir veya reddedilir. Gerekirse jürinin talep ettiği düzeltmeler ve revizyonlar yapılır. Onaylanan tezin bir kopyası bölüm arşivine teslim edilir. Bu süreç, öğrencinin uzmanlaştığı alanda derinlemesine bilgi edinmesini sağlar. Bağımsız bir araştırma projesini baştan sona yönetme deneyimi kazandırır. Eleştirel düşünme, analiz, sentez ve problem çözme becerilerini en üst düzeye çıkarır. Akademik yazma ve etkili sunum yapma konusundaki yetkinliği artırır. Bilimsel etik ve sorumluluk bilincini pekiştirir. Mezuniyet sonrası iş hayatına veya lisansüstü eğitime hazırlar. Özgün bir katkı sunmanın ve bilginin sınırlarını genişletmenin pratiğini yaptırır. Özgüveni ve profesyonel duruşu güçlendirir. Disiplinlerarası bir bakış açısı kazandırabilir. Zaman yönetimi ve proje planlama becerilerini geliştirir. Bu ders öğrencinin lisans eğitiminin doruk noktasını oluşturur ve edindiği tüm bilgi ve becerileri sınadığı bir capstone deneyimidir.
Hafta
Konu
1
Tez Planını Ve Zaman Çizelgesini Gözden Geçirme
2
Veri Toplama Sürecini Aktif Olarak Tamamlama
3
Toplanan Verileri Düzenleme Ve Kontrol Etme
4
Veri Analiz Yöntemlerine Karar Verme Ve Uygulama
5
İstatistiksel Veya Nitel Analizlere Başlama
6
Analiz Sonuçlarını Yorumlama Ve Ön Bulguları Oluşturma
7
Tezin Bulgular Bölümünü Yazmaya Başlama
8
Ara Sınav
9
Tezin Tartışma Bölümünü Geliştirme
10
Sonuç Ve Öneriler Kısmını Oluşturma
11
Tezin Giriş Ve Yöntem Bölümlerini Gözden Geçirme
12
Kaynakça Listesini Eksiksiz Hazırlama
13
Danışman Geri Bildirimlerine Göre Revizyon Yapma
14
Tezin Nihai Kontrolü Ve Biçimlendirmesi
15
Tez Savunma Sunumunu Hazırlama
16
Yarıyıl Sonu Sınavı
Program Çıktıları
1
Tarihsel olayları bilimsel yöntemlerle inceleme, yorumlama ve analiz etme becerisi kazanır.
2
Birincil ve ikincil kaynakları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
3
Ulusal tarih bilgisini evrensel tarih perspektifiyle ilişkilendirir.
4
Kültürel mirasın korunması ve toplumla paylaşılması konusunda duyarlılık gösterir.
5
Tarih disiplininde akademik araştırma yapma, rapor hazırlama ve bilimsel yazı yazma becerisi kazanır.
6
Farklı dönem ve medeniyetleri karşılaştırarak tarihsel süreçleri çok boyutlu değerlendirir.
7
Yabancı dil ve dijital araçları kullanarak tarih alanında bilgiye erişir ve paylaşır.
8
Tarihsel bilgi ve birikimini eğitim, kültür, arşiv ve medya gibi alanlarda uygulayabilir.
9
Eleştirel düşünme, problem çözme ve bağımsız karar verme becerisi geliştirir.
10
Etik değerlere bağlı, toplumsal sorumluluk bilinci yüksek, mesleki ve akademik dürüstlüğe sahip bireyler yetiştirir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
Bağımsız Bir Araştırma Projesini Tamamlama Ve Sunma Becerisi Kazandırır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilimsel Bulguları Analiz Etme Ve Yorumlama Yetkinliği Geliştirir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kapsamlı Bir Akademik Metni Uygun Formatta Yazma Becerisi Sağlar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Araştırma Sonuçlarını Sözlü Olarak Etkili Bir Şekilde Savunma Kapasitesi Kazandırır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilimsel Etik Ve Akademik Dürüstlük İlkelerine Uygun Davranma Alışkanlığı Kazandırır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/349369