PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
FEN FAKÜLTESİ
İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz II
İST402
8
3 + 1
10,0
Zorunlu
Birim Bölüm
İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri -
Lisans
(Örgün eğitim.)
Amaç
Çok değişkenli verilere ilişkin istatistiksel analiz yöntemlerinin öğretilmesi.
Ders İçeriği
Temel bileşenler analizi, faktör analizi, dikriminant analizi ve kümeleme analizi.
Hafta
Konu
1
Temel bileşenler analizi ve kitle temel bileşenlerinin elde edilmesi.
2
Çok değişkenli normallik durumunda temel bileşenlerin elde edilmesi ve standartlaştırılmış değişkenler için temel bileşenlerin elde edilmesi.
3
Örneklem temel bileşenleri.
4
Temel bileşenlerin geometrik yorumu, küresellik testi ve temel bileşen sayısının belirlenmesi.
5
Faktör analizi ve ortogonal faktör modeli.
6
Faktör analizinde tahmin ve temel bileşenler faktör yöntemi.
7
En çok olabilirlik faktör tahmin yöntemi ve ortak faktör sayısının belirlenmesi.
8
Faktör döndürme ve faktör değerleri hesabı.
9
Diskriminant analizi ve iki kitle için Fisher sınıflandırma yöntemi.
10
Genel sınıflandırma problemi, iki kitle için sınıflandırma kuralları ve varyans-kovaryans matrisleri eşit iki çok değişkenli normal kitle için sınıflandırma.
11
Varyans-kovaryans matrisleri eşit olmayan iki çok değişkenli normal kitle için sınıflandırma ve sınıflandırma kurallarının değerlendirilmesi.
12
Diskriminant analizine ilişkin örnek çözümleri.
13
Kümeleme analizi, benzerlik ölçüleri ve kümeleme yöntemleri.
14
Tek bağlantı, tam bağlantı, hiyerarşik olmayan kümeleme yöntemleri ve uygun küme sayısının belirlenmesi.
Program Çıktıları
1
İstatistiksel analizlerde yararlanılan teknikleri etkin biçimde kullanabilme becerisine sahiptir.
2
Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde kullanılacak uygun yöntemlere karar verebilme, uygulayabilme ve istatistik alanındaki hazır yazılımları kullanabilme yeteneğine sahiptir.
3
İstatistik ve Bilgisayar bilimleri alanındaki problemlerin çözümünde matematiği etkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
4
Bilgisayar teknolojilerindeki gelişmeleri izleyebilme ve bu teknolojileri etkin bir biçimde kullanabilme ve yeni bir programlama dili öğrenme becerisine sahiptir.
5
Problemlerin çözümüne ilişkin algoritmalar tasarlayabilme, programlama dillerini ve bilgisayar biliminin temel prensip ve yöntemlerini uygulayabilme yeteneğine sahiptir.
6
Ekip çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme, sosyal ve etik sorumluluklarının farkında olma bilincine sahiptir.
7
Yaratıcı, bilimsel ve eleştirel düşünebilme, bağımsız ve birlikte çalışabilme yeteneğine sahiptir.
8
Türkçe ve yabancı dilde alanındaki bilgileri ve kaynakları takip edebilme ve paylaşabilme becerisine sahiptir.
9
İstatistiksel verilerin toplanması, yorumlanması, yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalığa sahiptir.
10
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili, sözlü ve yazılı olarak iletişimde etkin bir biçimde kullanabilme becerisine sahiptir.
11
Rasgelelik olgusu içeren olayları veya süreçleri olasılıksal olarak modelleme ve çıkarımda bulunabilme becerisine sahiptir.
12
Verileri elde etme, elde edilen verileri düzenleme ve yorumlama becerisine sahiptir.
13
Verilerin elde edilmesinde veya analiz edilmesinde karşılaşılan problemleri bilimsel yaklaşımlarla çözebilme becerisine sahiptir.
14
Sağlık, spor, ekonomi, ziraat vs. gibi diğer alanlara ilişkin verilerin analiz edilmesinde ilgili alandaki kişilere danışmanlık desteği verebilme becerisine sahiptir.
15
Mesleki bilgi ve becerilerini alandaki güncel çalışmaları takip ederek geliştirebilme yeteneğine sahiptir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Temel bileşen analizi sonuçlarını yorumlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Faktör analizinin nasıl uygulandığını öğrenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sınıflandırma ve ayırıcı analiz öğrenir ve hata oranlarını bulur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kümeleme analizini öğrenir ve uygular.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çok değişkenli verilerin istatistiksel analizinin nasıl yapılacağına karar verebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/352987