PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
FEN FAKÜLTESİ
İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Kategorik Veri Çözümlemesi
İST413
7
3 + 0
5,0
Seçmeli
Birim Bölüm
İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri -
Lisans
(Yüz Yüze)
Amaç
Dersin amacı kategorik verilerin nasıl ve hangi yöntemlerle çözümlenebileceğini kavramak ve uygulayabilmek.
Ders İçeriği
Temel kavramlar, Tek değişkenli analizler, Binom ve çok terimli dağılım, Poisson dağılım, Tahmin, uyum iyiliği testleri, Örnek büyüklüğü ve sıfırlar, model testi, Olumsallık tabloları, Homojenlik ve bağımsızlık hipotezleri, 2×2 tablolar, I×2 Tablolar, I×J olumsallık tabloları, Üç yönlü tablolar, Homojenlik modelleri, Olumsallık tablolarında Log-Lineer model, Üç yönlü değişken tabloları için Log-Lineer model, Model seçimi, Analiz özeti ve yorumlanması, Lojistik regresyon, Model seçimi, Lojistik regresyon kullanarak karşılaştırmalar, Fisher’in kesinlik testi
Hafta
Konu
1
Temel kavramlar
2
Tek değişkenli analizler, Binom ve çok terimli dağılım, Poisson dağılım
3
Tahmin, uyum iyiliği testleri
4
Örnek büyüklüğü ve sıfırlar, model testi
5
Olumsallık tabloları
6
Homojenlik ve bağımsızlık hipotezleri
7
2×2 tablolar, I×2 Tablolar, I×J olumsallık tabloları
8
Üç yönlü tablolar, homojenlik modeller
9
Üç yönlü tablolar, homojenlik modeller
10
Olumsallık tablolarında Log-Lineer model
11
Üç yönlü değişken tabloları için Log-Lineer model
12
Model seçimi, analiz özeti ve yorumlanması
13
Lojistik regresyon ve model seçimi
14
Lojistik regresyon kullanarak karşılaştırmalar
Program Çıktıları
1
İstatistiksel analizlerde yararlanılan teknikleri etkin biçimde kullanabilme becerisine sahiptir.
2
Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde kullanılacak uygun yöntemlere karar verebilme, uygulayabilme ve istatistik alanındaki hazır yazılımları kullanabilme yeteneğine sahiptir.
3
İstatistik ve Bilgisayar bilimleri alanındaki problemlerin çözümünde matematiği etkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
4
Bilgisayar teknolojilerindeki gelişmeleri izleyebilme ve bu teknolojileri etkin bir biçimde kullanabilme ve yeni bir programlama dili öğrenme becerisine sahiptir.
5
Problemlerin çözümüne ilişkin algoritmalar tasarlayabilme, programlama dillerini ve bilgisayar biliminin temel prensip ve yöntemlerini uygulayabilme yeteneğine sahiptir.
6
Ekip çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme, sosyal ve etik sorumluluklarının farkında olma bilincine sahiptir.
7
Yaratıcı, bilimsel ve eleştirel düşünebilme, bağımsız ve birlikte çalışabilme yeteneğine sahiptir.
8
Türkçe ve yabancı dilde alanındaki bilgileri ve kaynakları takip edebilme ve paylaşabilme becerisine sahiptir.
9
İstatistiksel verilerin toplanması, yorumlanması, yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalığa sahiptir.
10
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili, sözlü ve yazılı olarak iletişimde etkin bir biçimde kullanabilme becerisine sahiptir.
11
Rasgelelik olgusu içeren olayları veya süreçleri olasılıksal olarak modelleme ve çıkarımda bulunabilme becerisine sahiptir.
12
Verileri elde etme, elde edilen verileri düzenleme ve yorumlama becerisine sahiptir.
13
Verilerin elde edilmesinde veya analiz edilmesinde karşılaşılan problemleri bilimsel yaklaşımlarla çözebilme becerisine sahiptir.
14
Sağlık, spor, ekonomi, ziraat vs. gibi diğer alanlara ilişkin verilerin analiz edilmesinde ilgili alandaki kişilere danışmanlık desteği verebilme becerisine sahiptir.
15
Mesleki bilgi ve becerilerini alandaki güncel çalışmaları takip ederek geliştirebilme yeteneğine sahiptir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Kategorik veri çözümlemesinin temel kavramlarını anlamak.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kategorik veri çözümlemesi hakkında bilgi sahibi olmak ve kullanım alanlarını araştırmak.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çeşitli veri türlerinde hangi modelin kullanılması gerektiğini öğrenmek.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kategorik verilere ilişkin uygulamalar yapmak ve yorumlamak
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kategorik veri çözümlemesi için uygun program kullanımına yardımcı olmak.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/353388