PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
COĞRAFYA
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Morfojenetik Bölgeler
COĞ423
7
3 + 0
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Coğrafya -
Lisans
(Yüz yüze eğitim )
Amaç
Jeomorfolojinin konusunu oluşturan yerşekillerinin oluşum ve gelişiminde iklimin rolünü öğrencilere öğretmek bu alanda onların çevrelerini algılamada atmosferik özellikleri gözönünde bulundurmalarını sağlamak.
Ders İçeriği
Jeomorfolojinin ve iklim biliminin konuları. Dünyanın farklı iklim bölgelerinde jeomorfolojik şekil unsurlarının farklı olmasının sebepleri, farklı makroklimalarda farklı şekillerden örnekler. Dünyanın nemli, yarınemli, kurak iklim bölgelerinin sınıflaması ve buralara özgü jeomorfolojik gelişme modelleri, oluşan şekillerden örnekler verme.
Hafta
Konu
1
İklimin tanımı, önemi ve iklim –jeomorfolojik gelişme arasındaki ilişkiler.
2
Morfojenetik bölge nedir? Farklı araştırmacılara göre morfojenetik bölge ayırımları.
3
Yeryüzünde iklim özelliklerine bağlı etmen ve süreçlerin dağılışı.
4
Morfojenetik bölgelerde monojenik, polijenik topografyalar.
5
Morfojenetik bölgelerde etmen ve süreçler –zamanın tesirleri
6
Morfojenetik bölgelere göre çözülme, kütle hareketleri ve akarsuların etki alanları.
7
Rüzgar ve buzulların şekillendirmede etkin olduğu morfojenetik bölgeler.
8
Başlıca morfojenetik bölgeler: Buzul bölgeleri.
9
Sınav
10
Periglasyal: Buzul yakını bölgeler.
11
Flüviyal süreçlerin egemen olduğu bölgeler.
12
Ekvatoral, savan bölgeleri ve morfojenetik süreçler.
13
Kurak ve yarıkurak bölgelerde morfojenetik süreçler.
14
İklim bakımından geçiş bölgelerinin morfojenetik özellikleri ve değerlendirme.
Program Çıktıları
1
Coğrafya alanında lisans düzeyde belirli bir konuda güçlü bir alt yapıya sahip olur
2
Bilgilerini gerek teorik coğrafya, gerekse coğrafyanın uygulandığı başka alanlarda kullanabilir donanımda olur
3
Coğrafya alanında veya coğrafyada kullanılan diğer alanlarda karşılaştığı problemlere çözümler üretebilir
4
Coğrafya uygulamaları için yeni teknikleri ve teknolojik araçları yetkinlikle kullanabilir
5
Disiplinler arası çalışmalar yapabilir
6
Eleştirel bakış açısına sahip olur
7
Yaşam boyu öğrenimin önemini kavramış ve kendini sürekli geliştirmeye açık olur
8
Bireysel sorumluluk alabilir
9
Zamanını iyi kullanmayı bilir
10
Etik değerlere bağlıdır
11
Sosyal ve kültürel farklılıklara saygılı, ayırımcılığın her türlüsüne karşıdır
12
Coğrafya ile ilgili farklı alanlardaki uzmanlarla işbirliği kurabilme becerisi kazanır
13
Karşıt görüşleri değerlendirebilme, standartlarla test edebilme becerisi kazanır
14
İlkeli olmayı öğrenir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Yaşadığımız coğrafyanın dünyanın başka bölgelerinden neden farklı yerşekillerine sahip olduğunu anlar ve açıklayabilirler.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Dünyanın farklı bölgelerinde yeryüzü biçimlerinin neden farklı olduğunu açıklama becerisi kazanırlar.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Doğal ortamların en önemli unsurlarından biri olan yerşekillerinin meydana gelmesinde iklimin rolünü öğrenirler.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Ortalama Değer
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/355143