PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
FEN FAKÜLTESİ
KİMYA
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Bilim Etiği
KIM414
8
3 + 0
6,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Kimya -
Lisans
(Yüz-yüze)
Amaç
Bilimin doğası, gelişimi ve temel kavramlarını bilmek ve açıklamak, Bilimsel araştırmanın temel özelliklerini ve ilkelerini tanımlayabilme, Etik kavramı ve etik teorilerini açıklama, Araştırma etiğinin temel özelliklerini ve kavramlarını açıklayabilme
Ders İçeriği
Bilim, bilimin doğası, gelişimi ve bilimsel araştırma; etik kavramı ve etik teorileri; araştırma ve yayın etiği; araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri; yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar; araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kurallar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar; sık görülen araştırma; yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler
Hafta
Konu
1
Bilim: Temel kavramlar ve bilimin doğası
2
Bilim felsefesi
3
Bilimsel araştırma yöntemleri
4
Bilimsel araştırmada planlanma
5
Bilimsel bilgiye ulaşma: Genel literatür taraması
6
Bilimsel bilgiye ulaşma: Katalog taramaları
7
Ar-Ge Projeleri: Proje yazım süreci ve proje amaçlı literatür taraması
8
Bilimsel bilgiyi sunma süreçleri
9
Bilimsel bilgiyi yayımlama süreçleri
10
Bilimsel makale yazımında dikkat edilecek hususlar
11
Etik: Bilimsel etik ihlali çeşitleri
12
Bilimsel araştırmalarda uyulması gereken temel etik ilkeleri
13
BŞEÜ, TÜBİTAK ve YÖK vb. kurumların bilimsel araştırma ve yayın etiği yönergeleri
14
Etik kurulların genel işleyiş şekli
Program Çıktıları
1
Alanında edindiği bilgi ve deneyimlerle dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip ederek ulusal veya uluslararası üniversite, kamu ve özel sektör kuruluşlarında araştırma-geliştirme çalışmalarını yapabilme becerisine sahip olmak
2
Fen Bilimleri ve Kimya dalları ile ilgili konularda yeterli bilgi ve deneyime sahip olma; uygulamalı araştırma projeleri geliştirebilme becerisine sahip olmak
3
Kimya uygulama alanında gerekli metod ve teknikleri uygulayabilmek, ilgili cihazları etkin olarak kullanabilme becerisi; alanıyla ilgili bilişim teknolojilerini kullanma becerisine sahip olmak
4
Bireysel çalışma becerisi, disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmasına yatkın olmak
5
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek
6
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirmek
7
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisine sahip olmak
8
Bilgiye erişebilme ve veri tabanlarını kullanabilme becerisine sahip olmak
9
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek ve en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak
10
Bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanabilmek
11
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçli olmak
12
Çağın sorunlarının farkında olmak
13
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahip olmak
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
Bilimsel etik ilkelerini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilimsel etik ilkelerini kendi araştırmalarında uygular
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Araştırma tekniklerini bilir ve kendi bilimsel araştırmalarında kullanır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ar-Ge projelerinin genel içeriğini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bir bilimsel veriye ya da kaynağa nasıl ulaşacağını bilir. Bilimsel kaynağı inceler, özümser ve bilgiye hızlı şekilde ulaşır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/355356