PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
FEN FAKÜLTESİ
MATEMATİK
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Öklid Geometrisi
MAT427
7
3 + 0
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Matematik -
Lisans
(Yüz yüze.)
Amaç
Öğrencilerin geometrinin tarihi ve değişik geometrilerin dayandıkları aksiyomlar hakkında temel bilgileri öğrenmesini sağlamaktır.
Ders İçeriği
Geometrinin tarihi, Geometrilerin dayandıkları aksiyomlar, Metrik geometri, Düzlem ayırma aksiyomu, Pasch geometrisi,
Ders Veren
Mehmet SOLGUN
Hafta
Konu
1
Geometrinin tanımı, yapısı ve gerçek hayatta kullanımı
2
Aksiyom, tanımsız kavram, teoremin açıklanması
3
Öklid ve Öklid dışı geometriler
4
Öklid geometrisinin postulatları ve aksiyomları
5
Nokta, doğru ve düzlem kavramları arasındaki ilişkiler
6
Açı kavramı, çeşitleri, açıların eşliği ve eşlik aksiyomları, açılar ile ilgili uygulamalar
7
Çokgen kavramının tanımı, üçgen kavramının tanımı, üçgen çeşitleri
8
Üçgenin temel ve yardımcı elemanları, üçgenler ile ilgili eşlik aksiyom ve teoremleri, üçgenlerde eşlik ile ilgili uygulamalar
9
Üçgenler ile ilgili benzerlik teoremleri, üçgenlerde benzerlik ile ilgili uygulamalar
10
Yamuk, paralelkenar, eşkenar dörtgen, dikdörtgen, kare, deltoit gibi geometrik kavramlara dönük teoremlerin ispatlanması. Dörtgenler ile ilgili uygulamalar.
11
Çokgensel bölgelerin alanları.
12
Çember ve daire kavramları, çember ve dairede açı ve uzunluk ile ilgili teorem ve ispatlar
13
Çember ve dairede açı ve uzunluk ile ilgili uygulamalar
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Grup Çalışması
1
14
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
2
14
Ara Sınav 1
6
1
Kısa Sınav 1
5
1
Final
7
1
Ders İş Yükü:
102
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
4
Program Çıktıları
1
Matematik alanındaki güncel bilgileri içeren bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2
Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirleme ve analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisine sahiptir.
3
Matematik problemlerini çözebilmek için gerekli analitik düşünme, soyut düşünme, yayın araştırması ve diğer kaynakları kullanma becerisine sahiptir.
4
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olur.
5
Matematik problemlerini çözmek için gerekli olan uygun yöntemleri ve teknikleri seçme, ispat tekniklerini kullanabilme ve çözüm için karar verme becerisine sahiptir.
6
Bireysel ve gruplarla (takım halinde) etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenine sahiptir.
7
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; matematik ve diğer bilim dallarındaki gelişmeleri izler ve kendi sürekli olarak yeniler.
8
Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve paydaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme becerisine sahiptir.
10
Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahiptir.
11
Girişimcilik ve yenilikçilik tarafını sürekli geliştirme, matematiksel çözümlerin ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak, çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
Öklidyen ve Öklidyen olmayan geometriyi tanımlayabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Uzaydaki cisimlerin özelliklerini ifade edebilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tanımlı ve tanımsız terimleri açıklayabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çember ve daire kavramları tanımlayabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çokgen kavramını tanımlayabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/355523