PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Kültürel Göstergebilim
TDE449
7
3 + 0
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(yüz yüze)
Amaç
Dersin amacı kültürel göstergebilimin kökenlerine, metodolojik özgüllüğüne, mevcut yaklaşımlarına ve farklı disiplinlere sahip melezleşmelerine odaklanarak, kültürleri göstergebilimsel yapı olarak nitelendiren anlamlandırma mekanizmaları ve süreçlerinin doğasını ele almaktadır.
Ders İçeriği
Derste kültürel yaşamın çeşitli boyutlarını oluşturan göstergelerin üretilmesi, anlamlanması, aktarılması ve yorumlanmasını ve çözümlenmesi süreçleri çeşitli boyutlarıyla incelenecektir.
Hafta
Konu
1
Ders izlencesinin analizi, ödev ve araştırma projeleriyle ilgili bilgilendirmeler
2
Göstergebilimin tarihi ve kültürel gelişimi
3
Göstergebilimin temel kavramları ve terimleri
4
Göstergebilimin teorik ve metodolojik temelleri
5
Kültürel göstergelerin üretimi, yapısı ve karakteristikleri
6
Kültürel göstergelerde anlamlandırma ve söylem
7
Kültürel göstergelerin çözümleme metodları ve teknikleri
8
Uygulama: Göstergebilimsel çözümlemeler
9
Uygulama: Göstergebilimsel çözümlemeler
10
Uygulama: Göstergebilimsel çözümlemeler
11
Uygulama: Göstergebilimsel çözümlemeler
12
Uygulama: Göstergebilimsel çözümlemeler
13
Uygulama: Göstergebilimsel çözümlemeler
14
Genel Değerlendirme
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Göstergebilim kültürel üretimlerle ilişkisini öğrenir.
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kültürel çözümlemelerden göstergebilimsel metotlardan yararlanır.
-
5
-
-
-
-
-
-
4
-
-
-
-
-
-
Kültürel üretimlerin yüzey ve derin yapısı arasındaki ilişkiyi kavrar.
-
5
-
-
-
-
-
-
4
-
-
-
-
-
-
Kültürel alanda anlamlandırma, sembolleştirme ve ikonlaştırma süreçleri ve stratejilerine dair bilgiler edinir.
-
5
-
-
-
-
-
-
4
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
5
-
-
-
-
-
-
3
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/355793