PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Sosyal Politika ve Planlama
SHB403
7
3 + 0
5,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu derste, sosyal politikanın doğuşu, sosyal politika disiplininin konusu, hedefleri, araçları, sosyal hizmet ve sosyal politika ilişkisinin tarihsel arka planı ve sosyal hizmet sosyal politika ilişkisi, sosyal hizmette planlama ve çeşitli sorun alanlarındaki sosyal politika uygulamalarının ele alınması amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği
Sosyal politikanın konusu, temel kavramları, amacı, hedefleri; Refah devletinin doğuşu, tarihsel gelişimi, sınıflandırmaları; Refah devleti modellerinin değerlendirilmesi , Sosyal politika aktörleri, Planlama, planlama tipolojileri ve Türkiye’de planlama örnekleri ve sosyal politika sosyal hizmet ilişkisi
Ders Veren
Gül KARAHAN ÇOBAN
Hafta
Konu
1
Sosyal politikanın konusu ve temel kavramlar: politika, sosyal politika, sosyal refah, sosyal sorun
2
Sosyal politikanın doğuşuna ortam hazırlayan gelişmeler, modern bir olgu olarak sosyal politikanın doğuşu, sosyal politikada eleştirel yaklaşımlar, sosyal politikanın temel amacı, sosyal politikanın hedefleri: sosyal adalet, sosyal bütünleşme, sosyal barış, sosyal demokrasi, sosyal denge, sosyal gelişme. Toplumsal gelişme ve sosyal kalkınmanın genel hatları, sosyal kalkınma göstergeleri.
3
Refah devletinin doğuşu ve tarihsel gelişimi, refah devleti ve Türkiye’de sosyal politikaların kurgulanışı.
4
Refahın üretimi ve sunumu, Sosyal politika aktörleri: devlet, yerel yönetim, aile, piyasa, sivil toplum kuruluşları. Sosyal politikaların koordinasyonu ve kurumsal yapının bütüncül hale getirilme çabası, uluslararası sosyal politika
5
Neoliberal ekonomi politikaları, yeni kamu yönetimi ve sosyal hizmetlere yansıması (riskler ve belirsizlikler bağlamında yeni sosyal hizmet yönetimi)
6
Refah devleti sınıflandırmaları, refah devleti modellerinin toplumsal cinsiyet, defamilizasyon, dekomüdifikasyon bakımından değerlendirilmesi ve Türkiye’nin refah sınıflandırmalarındaki konumunun değerlendirilmesi
7
Planlama, planlama tipolojileri, planlama süreçleri, planlamaya katılım ve uygulama, Türkiye’de planlama örnekleri ve sosyal etki analizi.
8
Ara Sınav
9
Sosyal dışlanma: türleri ve nedenleri, ayrımcılık ve türleri, sosyal içerme politikaları
10
Gelir dağılımı, yoksulluk, istihdam ve ilgili sosyal politikalar.
11
Kentleşme sorunları ve göç alanında sosyal politika uygulamaları
12
Yaşlı ve engelli refahı alanında sosyal politika uygulamaları
13
Kadın, çocuk ve gençlik refahı alanında sosyal politika uygulamaları
14
Sosyal politika sosyal hizmet ilişkisi ve Türkiye’de sosyal politika planlamasına ihtiyaç duyulan alanlar
15
Final Sınavı
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Sosyal politikanın konusunu, temel kavramlarını, amacını, hedeflerini bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türkiye’de sosyal politikaların kurgulanışını, Sosyal politika aktörlerini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Refah devletinin doğuşunu, tarihsel gelişimini, Refah devleti sınıflandırmalarını ve refah devleti modellerini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Planlamayı tanımlar, ülkemizdeki planlama örneklerini bilir. Sosyal sorunlara yönelik sosyal politika uygulamaları ile sosyal hizmeti ilişkilendirir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sosyal hizmet sosyal politika ilişkisini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/357052