PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
İŞLETME
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türkiye - Avrupa Birliği Entegrasyon Süreci
SBK481
7
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
İşletme -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı, Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimini, değişen antlaşma yapısını, siyasi kurumlarını, karar alma süreçlerini ve temel politika alanlarını kapsamlı bir biçimde incelemektir. Ders, kurumsal tasarım tercihlerinden genişleme politikalarına, üye devletlerin öncelik ve beklentileri ile Birlik kurumlarının rolüne kadar uzanan bütünleşme dinamiklerini ele alır. Türkiye–AB ilişkileri ise hem tarihsel hem de güncel siyasal bağlamda değerlendirilerek, değişen uluslararası koşullar ışığında Türkiye’nin üyelik sürecini şekillendiren temel faktörler analiz edilir.
Ders İçeriği
Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimi; bütünleşme kuramları; AB’nin kurumsal yapısı; karar alma süreçleri; temel politika alanları; AB’nin genişleme stratejileri; üye devletlerin tercih ve öncelikleri; değişen uluslararası ortamda Birliğin dönüşümü; Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel evrimi, üyelik süreci, müzakere başlıkları, güncel siyasi tartışmalar ve geleceğe yönelik senaryolar.
Hafta
Konu
1
Ders tanıtımı, Avrupa bütünleşmesine giriş.
2
Federalizm, işlevselcilik ve neo-işlevselcilik kuramları.
3
Hükümetlerarasıcılık ve liberal hükümetlerarasıcılık.
4
AB kurumlarının yapısı.
5
Karar alma süreçleri ve müzakere mantığı.
6
Temel politika alanları (Ortak Pazar, Gümrük Birliği vb.).
7
AB genişleme politikası.
8
Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel başlangıcı.
9
1999 Helsinki zirvesi ve adaylık süreci.
10
Müzakere başlıkları, siyasi blokajlar.
11
Gümrük Birliği’nin güncellenmesi.
12
Göç, vize serbestisi ve güvenlik işbirliği.
13
Güncel gelişmeler ve jeopolitik dönüşüm.
14
Genel değerlendirme ve Türkiye–AB ilişkilerinin geleceği.
Program Çıktıları
1
Alan ile ilgili güncel ve teorik bilgilere sahip olur.
2
Alan ile ilgili konularda bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
3
Alan ile ilgili konularda bireysel ve ekip çalışmasının getireceği sorumluluklara açık olur.
4
Alanın gerektirdiği düzeyde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır..
5
Çevreye, sosyal sorumluluğa, kaliteye ve yenilikçiliğe her şart altında önem verir.
6
Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde Türkçe ve bir yabancı dil bilgisine sahip olur ve yazılı-sözlü iletişim kurma yetkinliği kazanır.
7
Alan ile ilgili edinilen bilgiler çerçevesinde bir işletmenin çevresini ve mikro anlamda işletmenin kendisini değerlendirir ve sorunları kavrar.
8
Farklı disiplinlerden edinilen bilgileri analitik ve eleştirel bir şekilde değerlendirerek, işletme uygulamalarına katkı sağlayacak yenilikçi çözümler üretir.
9
Ulusal ve uluslararası bir işletme kurabilme, yönetme ve sürekliliğini sağlayabilme becerisi kazanır.
10
Nitel ve nicel verilerden faydalanarak ekonomik ve sosyal konularda istatistiksel çözümlemeler ile daha etkin kararlar alır.
11
Küresel olarak değişen müşteri istek ve ihtiyaçlarını belirleyerek, güncel talepleri karşılayabilecek ürün ve hizmetler üretir ve sunar.
12
Finansal tabloları ve verileri anlayarak işletmenin mali durumunu değerlendirir, finansal kararlar alır.
13
İşletmelerin hukuki süreçleri, sürdürülebilirlik ve etik konusundaki sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olur ve bu konular bağlamında kararlar alırlar.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişimini, kurumsal yapısını ve karar alma süreçlerini açıklayabilir.
4
5
3
4
2
3
5
3
2
4
5
3
2
Avrupa bütünleşmesi kuramlarını karşılaştırarak AB’nin siyasal ve yönetsel dinamiklerini analiz edebilir.
4
3
4
3
4
3
4
4
3
4
4
2
5
Türkiye–AB ilişkilerinin tarihsel evrimini değerlendirir ve üyelik sürecinin temel aşamalarını açıklar.
1
4
3
5
4
3
2
1
2
3
4
3
3
Türkiye’nin AB üyelik sürecini etkileyen ekonomik, siyasal ve uluslararası faktörleri bütüncül biçimde analiz edebilir.
2
3
3
2
1
3
3
4
3
2
2
3
3
Ortalama Değer
2,75
3,75
3,25
3,5
2,75
3
3,5
3
2,5
3,25
3,75
2,75
3,25
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/363781