PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Çocuk Hakları ve Sosyal Hizmette Çocuk Refahı
SHB309
5
3 + 0
5,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüzyüze)
Amaç
Çocukluk dönemi gelişimsel, sosyal ve kültürel özelliklerini kavrayarak, çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri, çocuk hakları ve çocuklarla sosyal hizmet uygulamalarının içerik ve uygulanışını öğrenmektir.
Ders İçeriği
Bu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması, Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi, Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri, Çocuklarla İletişim, Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler, Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları, Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu, Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden, Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi, Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi, Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi, Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi, Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi, Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Ders Veren
Hacer TAŞKIRAN TEPE
Hafta
Konu
1
Tanışma, dersin işlenişi ve ders içeriğinin açıklanması
2
Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi
3
Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri
4
Çocuklarla İletişim, Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler
5
Çocuk Hakları Sözleşmesi'ne İlişkin Genel Bilgiler
6
Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları
7
Çocuğun iyilik hali ve çocuk refahı kavramları
8
Ara sınav
9
Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu- Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden geçirilmesi
10
Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi
11
Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi
12
Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi
13
Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi
14
Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
20
1
Ara Sınav 1
20
1
Final
25
1
Ödev (Sunum)
20
1
Ders İş Yükü:
127
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
4,98
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Tarihsel süreç içerisinde çocukluk kavramının gelişimini tartışabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çocukluk döneminin gelişimsel özelliklerine ilişkin genel bilgilere sahip olabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli becerileri öğrenebilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Çocuk hakları, çocuk haklarının korunması ve yaygınlaştırılmasında sosyal hizmet mesleğinin sorumluluklarına ilişkin bilgi sahibi olabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Farklı çocuk gruplarına yönelik sunulan hizmetler ve mikro-mezzo-makro düzeylerde sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/368705