PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Yoksulluk ve Sosyal Hizmet
SHB308
6
3 + 0
5,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu ders, yoksulluk olgusunu sosyolojik, ekonomik ve politik boyutlarıyla ele alarak sosyal hizmet disiplininin yoksullukla mücadeledeki rolünü tartışmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, yoksulluğun tarihsel gelişimini, nedenlerini ve sonuçlarını analiz ederek, dezavantajlı gruplarla çalışma ve sosyal politika üretimi konularında eleştirel bir bakış açısı geliştireceklerdir.
Ders İçeriği
Bu ders, yoksulluk olgusunu sosyolojik, ekonomik, kültürel ve politik boyutlarıyla ele almakta; yoksulluğun tarihsel gelişimi, nedenleri, ölçülmesi ve sonuçları üzerine kapsamlı bir değerlendirme sunmaktadır. Yoksulluğun kadınlar, çocuklar, engelliler ve yaşlılar gibi dezavantajlı gruplar üzerindeki etkileri incelenirken, sosyal dışlanma, sosyal sermaye, dayanışma ağları ve dijitalleşmenin yoksullukla ilişkisi tartışılmaktadır.
Hafta
Konu
1
Giriş Dersi: Dersin Tanıtımı
2
Yoksulluk Tanımları ve İlgili Kavramlar
3
Tarihsel Süreçte Yoksulluk
4
Tarihsel Süreçte Yoksulluk II
5
Yoksulluk ve Akıl Ruh Sağlığı
6
Yoksulluk ve Kadın
7
Yoksulluk ve Çocuk: Çocuk Yoksulluğu
8
Ara Sınav
9
Engelli Yoksulluğu
10
Yaşlılık ve Yoksulluk
11
Medyada Yoksulluk Temsilleri
12
Dijitalleşme, Yoksulluk ve Sosyal Hizmet
13
Sosyal Dışlanma, Sosyal Sermaye ve Dayanışma Ağları
14
Türkiye'de Yoksullukla Mücadelede Güncel Politikalar ve Değerlendirme
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Yoksulluk kavramını ve türlerini tanımlar, temel ölçütleri açıklar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Yoksulluğun tarihsel gelişimini ve yapısal nedenlerini analiz eder.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Yoksulluğun birey ve toplum üzerindeki sosyal, psikolojik ve ekonomik etkilerini değerlendirir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Dezavantajlı gruplar (kadınlar, çocuklar, engelliler, yaşlılar) açısından yoksulluk deneyimlerini karşılaştırır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sosyal hizmetin yoksullukla mücadeledeki rollerini ve müdahale modellerini uygular ve değerlendirir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/368707