PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Grup Odaklı Sosyal Hizmet
SHB301
5
3 + 0
5,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüzyüze)
Amaç
Öğrencilere sosyal hizmetin müdahale yöntemlerinden biri olan grup çalışmasına dair bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Ders İçeriği
Sosyal hizmetin mezzo düzeydeki müdahale yöntemi olan grup odaklı sosyal hizmet dersine öncelikle kavramsal ve kuramsal çerçeve ile başlanmaktadır. Bu doğrultuda grup odaklı sosyal hizmetin tanımı, amaçları ve hedefleri, grup çalışmasında varsayımlar ve asgari koşullar, grup yapısı ve türleri, grup çalışmasının aşamaları ve grup çalışmasında çeşitli klinik konulara (süreç ve içerik, şimdi ve burada, ikilemler, kendini açma vb.) yer verilmektedir. Dersin ilerleyen haftalarında grup egzersizleri, lider ve üyeler ile grup dinamikleri konuları ağırlık kazanmaktadır. Ders grup odaklı sosyal hizmet müdahalesinin yapılandırılması ve grup çalışması örnek uygulamaları ile sonlandırılmaktadır.
Ders Veren
Yunus DÜGER
Hafta
Konu
1
Tanışma, Dersin işleyiş ve ölçme-değelendirme hakkında bilgilendirme, Grup kavramı, grupların insan yaşamında önemi ve bir sosyal hizmet müdahale yöntemi olarak grup çalışmasına genel bir giriş
2
Grup çalışmasının tanımı, amacı, hedefleri, türleri ve işlevi
3
Grup çalışması için asgari koşullar ve varsayımlar, grup yapısını oluşturma
4
Grup çalışmasında aşamalar ve seanslar, grup çalışmasında klinik konular-1: Süreç ve içerik, şimdi ve burada, grup dışı sosyalleşme
5
Grup çalışmasında klinik konular -2: Geribildirim, yüzleşme, kendini açma, transferans ve karşı transferans, aktarım ve içgörü, bıktırıcı yorumlar
6
Grup dinamiği ve grup egzersizleri
7
Grup liderliği ve grup üyeliği
8
Ara sınav
9
Grup çalışmasında etik konular, ikilemler ve çözüm yolları
10
Sosyal Hizmet bakış açısıyla grup çalışmasını ve aşamalarını yapılandırma
11
Grup çalışması örnekleri (literatürden)
12
Grup çalışması örnekleri (sınıf içi uygulamadan)
13
Grup çalışmasının kayıt altına alınması ve rapor örnekleri
14
Dersin genel değerlendirmesi
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Küçük Grup Tartışması
6
1
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
1
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
10
3
Ara Sınav 1
1
1
Ödev 1
10
5
Kısa Sınav 1
1
1
Final
1
1
Ders İş Yükü:
145
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
5,69
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Grup çalışmasını etkili yönetebilmek için liderlik bilgi ve becerilerine sahip olur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Grup çalışmasının önemini ve bireyle çalışmadan farkını kavrayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Grup odaklı sosyal hizmet müdahalesini yapılandırma, uygulama bilgi ve becerisi kazanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Grup çalışmasında üyeler ile mesleki ilişki kurabilir, mesleki ilişkinin temel ilkelerine göre hareket edebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Güçlü ve zayıf yönleriyle üyeleri, kendini ve grup sürecini değerlendirebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/368708