PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HEMŞİRELİK
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Okul Sağlığı Hemşireliği
HEM307
5
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Hemşirelik -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Sağlık ekibinin bir üyesi olacak hemşirelik öğrencilerine okul çağı çocuklarının ve okul personelinin sağlığının korunması, geliştirilmesi yoluyla sağlıklı bir toplum oluşturulması için okul sağlığı hemşireliği kapsamında ileri bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Ders İçeriği
Okul sağlığı hizmetlerinin tanımı ve önemi Dünyada ve Türkiye’de okul sağlığı hizmetlerinin tarihsel gelişimi ve durumu Dünya’da ve Türkiye’de okul sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi ve durumu Okul sağlığı hemşireliği eğitimi Okul sağlığı hemşirenin rol ve sorumlulukları Yasalarda okul sağlığı hemşireliği/Uygulama standartları Okul sağlığı hemşireliği ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar Okul çağı dönemi gelişim özellikleri Okul çağı dönemi sağlık sorunları ve çözüm önerileri Okula kabul muayenesi ve periyodik fizik muayeneler Taramalar ve bağışıklama Bulaşıcı hastalıklardan korunma İlkyardım ve kazalardan korunma Kronik hastaların izlemi ve engelli çocuk izlemi Okul ruh sağlığı hizmetleri ve akran zorbalığı Sağlıklı okul çevresi çalışmaları ve afet planı Okul çağı döneminde sağlığının geliştirilmesi ve sağlık eğitimi Dünyada ve Türkiye’de okul sağlığını geliştirici programlar
Ders Veren
Sultan KAYAN
Hafta
Konu
1
Okul sağlığı hizmetlerinin tanımı ve önemi Dünyada ve Türkiye’de okul sağlığı hizmetlerinin tarihsel gelişimi ve durumu
2
Dünya’da ve Türkiye’de okul sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi ve durumu
3
Okul sağlığı hemşireliği eğitimi Okul sağlığı hemşirenin rol ve sorumlulukları Okul sağlığı hemşireliği yasal düzenlemeler ve etik kodlar
4
Okul sağlığı hemşireliği uygulama standartları Okul sağlığı hemşireliği ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar
5
Okul çağı dönemi gelişim özellikleri Okul çağı dönemi sağlık sorunları ve çözüm önerileri
6
Okula kabul muayenesi ve periyodik fizik muayeneler Taramalar ve bağışıklama
7
ARA SINAV
8
Bulaşıcı hastalıklardan korunma
9
İlkyardım ve kazalardan korunma
10
Kronik hastaların izlemi ve engelli çocuk izlemi
11
Okul ruh sağlığı hizmetleri
12
Sağlıklı okul çevresi çalışmaları ve afet planı
13
Okul çağı döneminde sağlığının geliştirilmesi, sağlık eğitimi, SOY Dünyada ve Türkiye’de okul sağlığını geliştirici programlar
14
Dönem Sonu Ödevi (Sağlık Eğitimi)
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
2
14
Önceden planlanmış özel beceriler
Rol Yapma / Drama
1
1
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Grup Çalışması
2
2
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Beyin Fırtınası
2
4
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
1
4
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
2
2
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gösterim
2
2
Önceden planlanmış özel beceriler
Problem Çözme
2
4
Ara Sınav 1
3
1
Ödev 1
2
1
Ödev 2
2
1
Final
3
1
Ders İş Yükü:
71
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
2,78
Program Çıktıları
1
Hemşirelik felsefesini, hemşirelik model ve kuramlarının bakımdaki önemini kavrar.
2
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli güncel kuramsal bilgi ve uygulama becerisini kazanır.
3
Mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda hemşirelik sürecini kullanarak birey, aile ve topluma bakım hizmetini sunar ve izler.
4
Genel hemşireliğin dayandığı temel tıp, fen, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin bilimsel bilgileri yorumlar.
5
Sorun çözme, eleştirel düşünme ve etkili iletişim becerilerini kazanır.
6
Yaşam boyu öğrenme sorumluluğu gösterir.
7
Bireysel ve mesleki gelişimi için bilgi ve teknolojideki yenilikleri izler.
8
Hemşirelik uygulamalarında liderlik yapar.
9
Hemşirelik uygulamalarını araştırmaya ve kanıta dayalı olarak yapılandırır.
10
Hemşirelik mesleğini etkileyen yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve izler.
11
Hemşirelik uygulamalarında insan ve hasta hakları ile yasal ve etik ilkelere göre hareket eder.
12
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır.
13
Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi ve değerlendirilmesinde yer alan yönetim ve öğretim aktivitelerine ilişkin bilgileri kullanır.
14
Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15
Hemşirelik bakımı sunarken kültürel özellikleri göz önünde bulundurur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Okul sağlığı hemşiresinin rol ve işlevlerini açıklar.
2
5
5
1
4
5
2
4
4
3
3
3
3
1
3
Okul çağı çocuğunun fizyolojik, psikolojik, sosyal gereksinim ve sorunlarına yönelik hemşirelik sürecini uygular.
1
2
3
1
4
5
2
3
3
1
2
2
1
1
1
Okul çağı çocuğunun sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alır.
1
2
2
2
5
5
1
3
4
1
2
2
2
1
3
Tarama programları geliştirir, uygular, değerlendirir ve gerekiyorsa sevk eder.
2
2
5
2
3
5
3
5
5
2
4
3
4
1
3
Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan diğer konularda sağlık eğitimi yapar.
2
3
5
3
5
5
4
5
5
4
4
4
3
1
3
Ortalama Değer
1,6
2,8
4
1,8
4,2
5
2,4
4
4,2
2,2
3
2,8
2,6
1
2,6
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/371893