PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Eski Türk Edebiyatı IV
TDE306
6
2 + 0
3,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(17. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyat, bu edebiyatın önemli temsilcileri ve bunların eserleri.)
Amaç
17. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve eserlerinin incelenip yorumlanması.
Ders İçeriği
17. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen klasik Türk edebiyatı ve genel özellikleri
Hafta
Konu
1
17. yüzyıl Türk edebiyatına giriş: tarihî, siyasi ve kültürel arka plan
2
17. yüzyılın genel edebî özellikleri ve şiir anlayışı
3
Nef‘î: Kaside üslubu, hiciv ve methiye anlayışı
4
Nabî: Hikemî tarz ve didaktik şiir anlayışı
5
Nabî’nin “Hayriyye” ve “Hayrâbâd” mesnevileri üzerinden tematik inceleme
6
Şeyhülislâm Yahyâ ve klasik şiirin gelişimi
7
18. Yüzyıl Nesri
8
Ara sınav
9
Sade nesir, orta nesir ve süslü nesir örnekleri
10
Neşâtî ve Sebk-i Hindî üslubunun 17. yüzyıldaki yansımaları
11
Nâ’ilî-i Kadîm ve hayal gücüne dayalı söyleyiş biçimi
12
Şiir analizleri: Seçilen 17. yüzyıl gazel ve kaside örnekleri
13
Dönemin nazım şekilleri ve nazım birimi tercihleri
14
Final sınavı
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
17. yüzyıl Türk edebiyatının tarihsel, siyasi ve kültürel arka planını açıklar.
5
3
2
4
3
4
3
3
2
2
2
2
4
4
2
17. yüzyıl edebî ürünlerinde öne çıkan tasavvufi, ahlaki ve estetik unsurları değerlendirir.
4
2
2
4
3
4
2
2
2
3
3
3
5
5
3
Metinlere eleştirel bakmayı öğrenir ve yüzyıl metinleri üzerinden eleştirel okuma yapabilir
5
3
3
5
2
5
3
3
2
3
3
3
4
4
5
17. yüzyıl şiirlerini biçim, tema ve üslup açısından analiz eder.
4
3
3
4
3
4
4
4
4
5
3
3
3
3
5
17. yüzyılda eser vermiş önemli şairlerin edebi kişiliklerini ve şiir anlayışlarını tanımlar.
5
2
2
3
2
3
2
2
1
2
2
2
3
4
2
Ortalama Değer
4,6
2,6
2,4
4
2,6
4
2,8
2,8
2,2
3
2,6
2,6
3,8
4
3,4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/381139