PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Klasik Türk Edebiyatında Nesir II
TDE332
6
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(Yüz yüze eğitim.)
Amaç
Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan Edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; başta tezkireler olmak üzere, seyahatnâme vb. türler ile konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılmasının sağlanması. Ayrıca diğer tarih, lügat, mensur yazılmış divan dîbâcelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması.
Ders İçeriği
16. yüzyılın başlarından itibaren yazılmış mensur edebi eserleri gözden geçirme; dönemin dil özellikleri üzerinde durma; Arapça ve Farsçanın dilimiz üzerindeki etkisi; Arapça ve Farsçadan geçen kelime ve kavramların tahlili; 16. yüzyılın başlarından 19. yüzyılın sonlarına kadar üç asırlık dönemde yazılmış olan Tevarih-i Al-i Osman, Seyahatname, tezkireler, sefaretnameler gibi eserlerden seçme metinlerin okunması; döneminde ve daha sonraki asırlarda iz bırakmış eserlerin tanıtılması; nesrin yüzyıllara göre değişimi vs.
Hafta
Konu
1
16. yüzyılda Osmanlı nesrinin geldiği nokta.
2
Şuara tezkireleri ve 16. Yüzyıl şuara tezkirelerinden metin okumaları.
3
Aşık Çelebi'nin Meşairüş-şuarası ve seçme metinler.
4
Evliya Çelebi ve Seyahatnamesi
5
Seyahatnameden seçme metinler.
6
17. yüzyıl Osmanlı nesri ve Koçi Beyin Risalelerinden seçme metinler.
7
17. yüzyıl şuara tezkireleri ve bu tezkirelerden seçme metinler.
8
17. yüzyıl şuara tezkireleri ve bu tezkirelerden seçme metinler.
9
18. yüzyıl Osmanlı nesri ve Naima tarihinden seçme metinler.
10
19. yüzyıl Osmanlı nesri ve Fatin Efendi Tezkiresinden seçmeler.
11
19. yüzyıl şuara tezkirelerinden seçme metinler.
12
19. yüzyıl şuara tezkirelerinden seçme metinler.
13
Türkçe divan dibaceleri ve Osmanlı nesrindeki yeri.
14
Türkçe divan dibaceleri ve Osmanlı nesrindeki yeri.
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar.
4
5
5
5
5
5
5
4
4
4
4
4
4
4
4
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilini anlatır.
4
5
5
5
5
4
4
4
5
5
5
4
4
4
4
Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı açıklar.
4
5
4
5
4
4
4
4
5
5
5
5
4
4
4
4) Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı analiz eder.
5
5
5
4
4
4
4
5
5
5
4
5
5
5
4
5) Türk dilinin büyük ustalarını ve onların yazdığı eserler hakkında genellemelere ulaşır.
5
5
4
5
4
5
4
5
5
5
5
5
5
5
5
Ortalama Değer
4,4
5
4,6
4,8
4,4
4,4
4,2
4,4
4,8
4,8
4,6
4,6
4,4
4,4
4,2
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/381250