PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TARİH
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Tarih Felsefesi I
TAR373
5
3 + 0
5,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Tarih -
Lisans
(yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı tarih, tarihsel olgu, tarih bilgisi kavramlarıyla ilgili sorunları açımlayıp tartışarak tarihsel bilginin yapısıyla özelliklerini sorgulamaktır.
Ders İçeriği
Kanun ve güç, savaş ve barış, yönetim biçimleri, toplumun kökenleri, toplumun hedefleri, idealizm ve materyalizm, zaman, yok olma/yok etme ve gelişme, teoloji ve bilim, doğa kanunu ve pozitif kanun, sınıf çatışmaları, bir hedef olarak özgürlük, tarihsel kanıt ve felsefi biçim, tarihi alt etmek ya da ondan birşeyler öğrenmek, yabancılaşma ve uyum gibi konuların Vico, Montesquieu, Kant, Hegel, Marx, Nietzsche, Heidegger, ve Benjamin gibi düşünürlerin metinleri ekseninde incelenmesi ve tartışılması.
Ders Veren
Galip VAROĞLU
Hafta
Konu
1
Antikçağ Ortaçağda tarih kavramı
2
“Historia”nın çifte anlamı, Augustinus, İbn Haldun, Ortaçağda felsefe tarih karşıtlığı
3
Hümanizm ve Aydınlanmada tarih kavramı
4
Yeniçağ, Tarihsel Kuşkuculuk, Herder, Aydınlanmacı ilerleme idesi
5
19. yüzyıl: “Tarih Yüzyılı”
6
Kant, Schiller, Alman İdealizmine kadar Almanya’da tarih felsefesi
7
Alman İdealizmi
8
Vize Sınavı
9
İdealizm sonrasında tarih kavramı
10
Pozitivist ve Marxist tarih anlayışları; Kierkegaard, Nietzsche, Schopenhauer
11
20. Yüzyılda tarih kavramı, Yeni Kantçılık, Dilthey, Yeni Hegelci tarih anlayışı
12
Frankfurt Okulu, varoluşçu tarih anlayışı
13
Türkiye'de Tarih felsefesi
14
Genel Değerlendirme
Program Çıktıları
1
Türk tarihinin siyasi, sosyal ve kültürel süreçlerine hâkim olur.
2
Osmanlı tarihini kurumsal, iktisadi ve sosyal boyutlarıyla analiz eder.
3
Yerel ve küresel tarihi olayları karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
4
Tarih araştırma yöntemlerini ve kaynaklarını eleştirel bir bakışla kullanır.
5
Osmanlıca ve yabancı dil becerileriyle tarihsel araştırma yapar.
6
Disiplinler arası bir yaklaşımla çok boyutlu analizler yapar.
7
Milli Mücadele ve Cumhuriyet tarihine dair derinlemesine bilgi sahibidir.
8
Bilimsel etiğe uygun bağımsız bir araştırma yürütür ve tez yazar.
9
Öğretmenlik formasyonuna yönelik kuramsal bilgiyi uygular.
10
Tarihsel olguları eleştirel bir bakışla yazılı ve sözlü aktarır.
11
Yerel tarihten evrensele uzanan bir tarih bilinci ve miras duyarlılığı geliştirir.
12
Tarih araştırmalarında dijital okuryazarlık, bilgi teknolojileri ve çağdaş dijital kaynakları etkin biçimde kullanır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
Tarih felsefesi hakkında bilgi sahibi olunur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/382020