PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TARİH
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türk Basın Tarihi
TAR384
6
3 + 0
5,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Tarih -
Lisans
(yüz yüze)
Amaç
Dünyada matbaanın gelişiminin insanlık tarihi açsından önemini belirterek, Türkiye'ye matbaanın gelişinin gecikme sebeplerini ve buna bağlı olarak Türk Basın Yayın yaşamının tarihsel gelişim ve değişim sürecini anlamak, Osmanlı Devletinden Cumhuriyet'e Türkiye'de çıkan gazete ve dergileri basın tarihi kapsamında değerlendirme
Ders İçeriği
Dünyada matbaa ve matbaanın gelişimi, Türkiye’de ilk matbaalar: Azınlık matbaaları ve Türk matbaaları, Tanzimat öncesi basın ve yayın, yabancı gazeteler, Tanzimat dönemi basın yayın, Matbuat Nizamnamesi, İstibdat dönemi basın, ilk basın grevi, Jöntürk gazeteleri, Milli Mücadele dönemi basın ve yayın: İstanbul ve Anadolu basını, Anadolu Ajansı, Basına tam özgürlük: II. Meşrutiyet dönemi gazete ve dergi, Matbuat kanunu ve üzerinde yapılan değişikler, Cumhuriyet dönemi basın ve yayın hareketleri: Takrir-i Sükun, İstiklal Mahkemeleri, 1931 Matbuat ve Ceza Kanunları, Tek Parti Dönemi, Basına getirilen kısıtlamalar, 1939-1945 II. Dünya savaşı ve dönemin siyasi olaylarının basına yansımalarının gazete örnekleri üzerinden inceleme , 1946-1950 dönemi Türk Gazeteciliği, 1950-1960 Dönemi Türk Gazeteciliği ve DP’nin basın üzerine etkisi.
Hafta
Konu
1
Dersin tanıtımı ve dönemlendirme
2
Osmanlı İmparatorluğu’nda İlk Gazeteler
3
Meşrutiyet Dönemi Basını
4
II.Abdülhamit Dönemi ve II. Meşrutiyetin İlanı
5
Milli Mücadele Basını
6
Cumhuriyetin İlanı veTek Parti Dönemi Basın Rejimi
7
II. Dünya Savaşı Basın Rejimi
8
ara sınav
9
Çoğulcu demokrasiye geçiş ve basın
10
Demokrat Parti Dönemi Basın Rejimi
11
1960-1980 Arası Basın
12
1980 Darbesi ve Yeni Dünya Düzeninde Basın Rejimi
13
1990'lardan 2000'lere basın ve toplum
14
Genel Değerlendirme
Program Çıktıları
1
Tarihsel olayları bilimsel yöntemlerle inceleme, yorumlama ve analiz etme becerisi kazanır.
2
Birincil ve ikincil kaynakları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
3
Ulusal tarih bilgisini evrensel tarih perspektifiyle ilişkilendirir.
4
Kültürel mirasın korunması ve toplumla paylaşılması konusunda duyarlılık gösterir.
5
Tarih disiplininde akademik araştırma yapma, rapor hazırlama ve bilimsel yazı yazma becerisi kazanır.
6
Farklı dönem ve medeniyetleri karşılaştırarak tarihsel süreçleri çok boyutlu değerlendirir.
7
Yabancı dil ve dijital araçları kullanarak tarih alanında bilgiye erişir ve paylaşır.
8
Tarihsel bilgi ve birikimini eğitim, kültür, arşiv ve medya gibi alanlarda uygulayabilir.
9
Eleştirel düşünme, problem çözme ve bağımsız karar verme becerisi geliştirir.
10
Etik değerlere bağlı, toplumsal sorumluluk bilinci yüksek, mesleki ve akademik dürüstlüğe sahip bireyler yetiştirir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
Öğrenciler Osmanlı döneminde gazeteciliğin ortaya çıkışını açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenciler Osmanlı basını ile modernleşmesi arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenciler Osmanlı basın tarihinin temel kaynaklarını değerlendirebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenciler Osmanlıdan Cumhuriyete Türk basın tarihinin anahatlarını açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenciler Osmanlı gazeteciliğinin siyasal yaşama etkilerine kavrayabilirler.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/382038