PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Tasavvuf I
İİF310
6
2 + 0
2,0
Zorunlu
Birim Bölüm
İlahiyat -
Lisans
(yüzyüze)
Amaç
Hz. peygamber döneminden Tasavvufun teşekkül devrine kadar İslam düşünce hayatının önemli bir sacayağı olan tasavvuf tarihi ile ilgili bilgileri öğrencinin kazanımına sunmak. Tasavvuf I daha ziyade ilk dönem mektepler üzerinde durur
Ders İçeriği
Hz. Peygamber dönemindeki zühd hayatı, Tabiîn dönemi zühd hayatı Tasavvufun Oluşumu Zühd ve Tasavvuf Dönemi farklılıkları İlk dönem tasavvuf ekolleri Tasavvuf Tarihinin ilk dönem önemli isimleri
Hafta
Konu
1
Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve kaynakları.
2
Tasavvuf ve mistisizm. Evrensel bu iki akım arasındaki farklar ve etkileşimler
3
İslam düşünce tarihinde tasavvufun yeri ve önemi
4
Tasavvufun diğer ilimlerle münasebeti ve etkileri.
5
Zühd dönemi, genel özellikleri ve bu dönemi temsil eden zâhidler.
6
Tasavvuf dönemi ve öne çıkan mutasavvıflar.
7
Tasavvufî ekollerin oluşumu ve bu ekollerin temsilcileri.
8
Tasavvufî kavramların teşekkülü ve kazandıkları işarî manaların değerlendirilmesi.
9
Tasavvuf literatürünün doğuşu ve dini metinlerin tasavvufî açıdan yorumlanması.
10
Sünnî tasavvufun temellendirilmesi ve İmam Gazzalî
11
Heterodoks zümreler (Hulûliyye, İbâhiyye, İttihâdiyye)
12
İbnü’l-Arabî ve öğretisi
13
Ekberî ekol ve Anadolu’daki uzantısı
14
İşrâkîlik anlayışı ve bu geleneğin temsilcileri
Program Çıktıları
1
Dini metinleri Arapça kaynaklarından okuyabilecek, alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde (B1) dil becerisine sahiptir.
2
Dini vecibe ve hizmetlerin ifasında gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve beceriyi haizdir.
3
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında temel kavram ve terimler, öne çıkan şahsiyetler ve tarihi süreçleri teorik olarak bilir, bu bilgiyi muhakeme edebilir ve tarihi-kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilir.
4
Öğrendiği teorik bilgileri karşılaşacağı yeni bilgi ve meseleleri değerlendirme, eleştirme ve yorumlamanın yanı sıra dini içerikli sorunları tespit etme, onlara çözüm önerisi geliştirme ve düzenleyebileceği sosyal proje ve etkinlikleri yürütmede kullanabilir.
5
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki çalışmalarda bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alma, planlama ve yürütebilme konusunda yetkindir.
6
Alanıyla ilgili araştırmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
7
Lisans eğitimi sırasında ve yaşamı boyunca alanındaki öğrenim gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
8
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında araştırma yapmak için gerekli bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili toplumla, uzman kişilerle ve ilgili kurumlarla sözlü veya yazılı olarak paylaşabilir.
10
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına aşinadır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
tasavvuf ve zühd kavramlarını karşılaştırır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ilk dönem sufi mekteplerini ve kurucularını bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
tasavvufun islam düşüncesindeki yeri ve önemini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
tasavvuf ve zühd kavramlarını karşılaştırır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ilk dönem sufi mekteplerini ve kurucularını bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
tasavvufun islam düşüncesindeki yeri ve önemini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/385199