PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
İtikadi İslam Mezhepleri
İİF312
6
2 + 0
2,0
Zorunlu
Birim Bölüm
İlahiyat -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
İslam Kültürünün en zengin ve renkli alanı olan İslam mezheplerinin teşekkülü, buna yol açan sebepler, erken dönem İslam toplumunda tartışılan mevzular ve bunların mezhep/ekol sistematiğine olan katkılarını öğrenmek. Halen varlığını sürdüren, cemaati olan İslam mezheplerinin mezhebi/doktriner yapısı, yayıldıkları bölgeler, dini/kültürel faaliyetleri, yayılma çabaları, farklı mezheplerni oluşturduğu çeşitli dindarlık profilleri hakkında öğrenciyi bilgi sahibi kılmak.
Ders İçeriği
İslam ve diğer dinlerde mezhep olgusu kavranır. İslam kültüründe mezhepleşme sebepleri ve temel kavramlar bilinir. Mezheplerin ortaya koyduğu farklı dindarlık modelleri tartışılır ve öğrenilir. Mensubu bulunan İslam mezheplerinin doktriner, istatistiki ve coğrafi durumları bilinir Mezhep kimliği ile mahalli aidiyetlerin birlikteliği, bu çerçevede oluşan dini, ictima ve siyasi yapılar tartışılır ve öğrenilir
Hafta
Konu
1
Mezhep Kavramı ve Mezheplerin Oluşum Süreci
2
Mezhepler Tarihi Kaynakları
3
Fırkalaşma Olgusu
4
Kelam Tarihinde Ana Mezhepler
5
Yezidilik İnancı
6
Nusayrilik
7
Dürzilik
8
Bahailik
9
Kadıyanîlik
10
Vehhâbilik
11
Alevîlik
12
Alevîlik İnanç Esasları
13
Sosyo-Kültürel Yönüyle AlevÎlik
14
Mezheplere Ayrılmanın Hükmü ve Kriterleri
15
Final Sınavı
Program Çıktıları
1
Dini metinleri Arapça kaynaklarından okuyabilecek, alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde (B1) dil becerisine sahiptir.
2
Dini vecibe ve hizmetlerin ifasında gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve beceriyi haizdir.
3
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında temel kavram ve terimler, öne çıkan şahsiyetler ve tarihi süreçleri teorik olarak bilir, bu bilgiyi muhakeme edebilir ve tarihi-kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilir.
4
Öğrendiği teorik bilgileri karşılaşacağı yeni bilgi ve meseleleri değerlendirme, eleştirme ve yorumlamanın yanı sıra dini içerikli sorunları tespit etme, onlara çözüm önerisi geliştirme ve düzenleyebileceği sosyal proje ve etkinlikleri yürütmede kullanabilir.
5
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki çalışmalarda bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alma, planlama ve yürütebilme konusunda yetkindir.
6
Alanıyla ilgili araştırmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
7
Lisans eğitimi sırasında ve yaşamı boyunca alanındaki öğrenim gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
8
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında araştırma yapmak için gerekli bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili toplumla, uzman kişilerle ve ilgili kurumlarla sözlü veya yazılı olarak paylaşabilir.
10
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına aşinadır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
lgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
4
4
4
4
4
4
3
3
3
3
Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak
4
5
5
4
4
4
3
5
4
3
Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
4
4
5
4
5
4
4
3
4
4
Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak
4
5
5
5
4
4
4
3
4
4
İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
4
5
4
3
4
4
4
3
4
4
Ortalama Değer
4
4,6
4,6
4
4,2
4
3,6
3,4
3,8
3,6
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/385200