PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Dini Musiki
İİF361
5
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
İlahiyat -
Lisans
(Yüzyüze)
Amaç
Genel müzik kavramından yola çıkarak, gerek İslam öncesi gerekse İslâm sonrası mûsikîmizin Türk Medeniyeti'ndeki rolü, tarihi süreç dikkate alınarak incelenmektedir. Çalışmalarda Türklerin dünya müzik tarihindeki yerini tespit amacıyla onların mûsikî teorisi ve pratiği açısından ortaya koyduğu kaynak eserleri tespit ve tahlil etme, özellikle klâsik mûsikî nazariyatına ait eserlerin, dînî mûsikî pratiğinin günümüz müzik anlayışındaki yeri ve rolünü irdeleme ana hedef olarak belirlenmiştir.
Ders İçeriği
Müziğin tanımı ve dindeki etkisi ve yeri, dini musikinin farklı yönleri, kitap ve sünnet açısından müziğe bakış
Hafta
Konu
1
Müziğin tanımı ve etkileri
2
Müziğin sınıflandırılması
3
Türk Din Müziği Tarihi (IX.-XIV. y.y)
4
Türk Din Müziği Tarihi(XV.-XIX. y.y)
5
Câmi mûsikîsi formlarından "Ezan"
6
Dîni mûsikî formlarından örneklerin seslendirilmesi
7
Câmi mûsikîsi formlarından "İlâhî"
8
Ders Çalışma haftası
9
Sınav
10
Câmi mûsikîsî formlarından örneklerin seslendirilmesi
11
Câmi mûsikîsi formlarından "Salat-Mevlid"
12
Câmi mûsikîsi formlarından"Miraciye-Tekbir"
13
Tasavvuf mûsikîsi formları "Durak-Nefes"
14
Tasavvuf mûsikîsi formları "Âyin-Mersiye"
Program Çıktıları
1
Dini metinleri Arapça kaynaklarından okuyabilecek, alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde (B1) dil becerisine sahiptir.
2
Dini vecibe ve hizmetlerin ifasında gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve beceriyi haizdir.
3
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında temel kavram ve terimler, öne çıkan şahsiyetler ve tarihi süreçleri teorik olarak bilir, bu bilgiyi muhakeme edebilir ve tarihi-kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilir.
4
Öğrendiği teorik bilgileri karşılaşacağı yeni bilgi ve meseleleri değerlendirme, eleştirme ve yorumlamanın yanı sıra dini içerikli sorunları tespit etme, onlara çözüm önerisi geliştirme ve düzenleyebileceği sosyal proje ve etkinlikleri yürütmede kullanabilir.
5
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki çalışmalarda bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alma, planlama ve yürütebilme konusunda yetkindir.
6
Alanıyla ilgili araştırmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
7
Lisans eğitimi sırasında ve yaşamı boyunca alanındaki öğrenim gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
8
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında araştırma yapmak için gerekli bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili toplumla, uzman kişilerle ve ilgili kurumlarla sözlü veya yazılı olarak paylaşabilir.
10
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına aşinadır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
Türk din musikisinin tarihçesi hakkında bilgi sahibi olma
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Osmanlı dönemindeki dini musiki gelişmelerini takip edebilme
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Türk din musikisinin geleneksel icra ve çeşitleri hakkında bilgi edinme
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Ortalama Değer
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/385216