PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
İslam Eğitim Tarihi
İİF324
6
3 + 0
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
İlahiyat -
Lisans
(Yüzyüze)
Amaç
İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamalarını kurum, program, öğretmen, öğrenci, ders kitapları vb. açılardan incelemek.
Ders İçeriği
Bu derste İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamaları ele alınmaktadır. Bu çerçevede söz konusu dönemdeki eğitim uygulamaları, kurum, program, öğretmen, öğrenci ve ders kitapları vb. açılardan incelenmektedir
Hafta
Konu
1
Din eğitimi tarihiyle ilgili temel kavramlar
2
Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynakları
3
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özellikleri
4
Küttap'lardaki (ileriki dönemlerde Sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özellikleri
5
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özellikleri
6
Diğer eğitim mekânlarındaki eğitim uygulamaları
7
Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörler ve kurumlar
8
ARASINAV
9
Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin özellikleri
10
Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörler
11
Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yeri
12
İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkileri
13
İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları
14
İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamaları
Program Çıktıları
1
Dini metinleri Arapça kaynaklarından okuyabilecek, alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde (B1) dil becerisine sahiptir.
2
Dini vecibe ve hizmetlerin ifasında gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve beceriyi haizdir.
3
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında temel kavram ve terimler, öne çıkan şahsiyetler ve tarihi süreçleri teorik olarak bilir, bu bilgiyi muhakeme edebilir ve tarihi-kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilir.
4
Öğrendiği teorik bilgileri karşılaşacağı yeni bilgi ve meseleleri değerlendirme, eleştirme ve yorumlamanın yanı sıra dini içerikli sorunları tespit etme, onlara çözüm önerisi geliştirme ve düzenleyebileceği sosyal proje ve etkinlikleri yürütmede kullanabilir.
5
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki çalışmalarda bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alma, planlama ve yürütebilme konusunda yetkindir.
6
Alanıyla ilgili araştırmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
7
Lisans eğitimi sırasında ve yaşamı boyunca alanındaki öğrenim gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
8
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında araştırma yapmak için gerekli bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili toplumla, uzman kişilerle ve ilgili kurumlarla sözlü veya yazılı olarak paylaşabilir.
10
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına aşinadır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/385249