PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I
SHB203
3
3 + 0
5,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
İnsan davranışını etkileyen çevresel faktörleri (ırk, etnik, kültürel ve sosyoekonomik farklılıklar, çeşitlilik; sosyal çevrede güçler, stres faktörler vb.) ve çevreyle etkileşim bağlamında insanın gelişim dönemlerini (yetişkinlik ve yaşlılık) öğrencilere öğretmek; bu sayede insan davranışı ve çevre arasındaki çok yönlü etkileşime dair öğrencilere farkındalık kazandırmaktır.
Ders İçeriği
Bu derste öncelikle genel sistem teorisi ve ekolojik perspektife dayalı olarak insan davranışı ve sosyal çevre üzerine analiz yapılır ve çevresi içinde kişi ve kişilik yaklaşımına açıklık getirilir. Daha sonra kişinin içinde yaşadığı, aileler, gruplar, örgütler, kurumlar, topluluk ve toplumlar gibi sosyal sistemlerin etkileşimi çerçevesinde, insanın hayat döngüsünde biyo-psiko-sosyal açılardan gelişimini kapsayan gelişim kuramlarınageçilir. Bu kuramlara dayalı olarak insanın bebeklik, çocukluk, gençlik ve genç yetişkinlik dönemlerine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi incelenir.
Ders Veren
Ekrem SALTIK
Hafta
Konu
1
Tanışma ve dersin işleniş biçimi hakkında bilgilendirme, Derse girişi, İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Sosyal çevre türleri
2
Toplumsal yapı, dil, cinsiyet ve etnik kökenlerin davranış üzerine etkisi
3
İnsan Davranışına ilişkin kuramların gözden geçirilmesi (Freud, Piaget, Erikson, Skinner, ve Rogers tarafından öne sürülen kuramlar) (I)
4
İnsan Davranışına ilişkin kuramların gözden geçirilmesi (Freud, Piaget, Erikson, Skinner, ve Rogers tarafından öne sürülen kuramlar) (II)
5
Sistem Kuramı ve insan davranışı analizi
6
Bronfenbrenner’in Ekolojik Modeli, Ödevler Hakkında Görüşme
7
İnsanın yaşam döngüsü, doğum öncesi dönem ve insanın bebeklik dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar
8
ARA SINAV
9
İnsanın çocukluk dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (I)
10
İnsanın çocukluk dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (II)
11
Gençlik dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (I)
12
Gençlik dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (II)
13
İnsanın genç yetişkinlik dönemlerine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (I)
14
İnsanın genç yetişkinlik dönemlerine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (II)
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Davranışın biyolojik ve sosyo-kültürel temellerini bilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
İnsan davranışlarının nedenlerini genel çerçevede değerlendirebilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Günlük hayatta insan davranışı ve insan ilişkilerine dair farkındalığı artacaktır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sosyal hizmet, davranış ve sosyal çevre ilişkisini kavrayacaktır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
İnsanı, davranışı ve çevre ile etkileşim süreçlerini yorumlayabilmesini öğrenecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/396227