PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Birey ve Aile Odaklı Sosyal Hizmet
SHB202
4
3 + 1
6,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüz Yüze)
Amaç
Sosyal hizmet öğrencilerine bir mikro çalışma düzeyi olarak birey ve aile ile çalışmanın temel esaslarını öğretmek ve bu düzeyde uygulama becerisi kazandırmaktır.
Ders İçeriği
Bu derste, bireyi tanıma, mesleki ilişki kurma, çok boyutlu değerlendirme bireylerle çalışmada mikro düzey beceriler, farklı psiko-sosyal özelliklere sahip müracaatçılarla görüşmede temel prensipler, görüşme teknikleri, çalışmayı kayıt altına alma, aile sistemini tanıma, aileyi değerlendirme, aile sisteminin fonksiyonel disfonksiyonel özellikleri, aile içi iletişim sorunları, müdahale planı, ailelerle çalışmada sosyal hizmet müdahale becerileri, işlenmekte ve örnek vakalarla incelenmektedir.
Hafta
Konu
1
Dersin içeriğini ve işleyiş biçimini tartışma, mikro düzey sosyal hizmet uygulamaları için genel bilgilendirme
2
Birey odaklı sosyal hizmet uygulaması- bilgi temeli, temel ilke ve varsayımları
3
Birey odaklı sosyal hizmet tarihçesi
4
Aile nedir? Aile kuramları
5
Aile yaşam döngüsü
6
Planlı değişim süreci aşamaları çerçevesinde bireyle çalışma- hazırlık aşaması
7
Planlı değişim süreci aşamaları çerçevesinde bireyle çalışma- tanışma aşaması
8
Ara sınav
9
Planlı değişim süreci aşamaları çerçevesinde birey ve aileyle çalışma- planlama aşaması
10
Planlı değişim süreci aşamaları çerçevesinde bireyle çalışma- uygulama aşaması
11
Planlı değişim süreci aşamaları çerçevesinde aileyle çalışma- uygulama aşaması
12
Planlı değişme sürecinin aşamaları çerçevesinde bireyle ve aileyle çalışma- son değerlendirme aşaması
13
Planlı değişme sürecinin aşamaları çerçevesinde bireyle ve aileyle çalışma- sonlandırma aşaması
14
Planlı değişme sürecinin aşamaları çerçevesinde bireyle ve aileyle çalışma- takip aşaması
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
İletişim ve ilişki kurma bilgi ve becerisine sahip olur
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Mesleki görüşme yapabilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bir mesleki görüşmeyi kayıt altına alabilir ve raporlaştırabilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Birey ve ailelerin ihtiyaçlarını giderme veya sorunlarını çözmek üzere planlı değişim sürecini başından sonuna kadar yönetebilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Mesleki ilişkide etik sorumlulukların neler olduğunu bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/396234