PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri
SHB204
4
3 + 0
5,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu ders kapsamında öğrenciye araştırma yöntemleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Öğrencinin araştırma konusunu nasıl seçeceği, nelerin araştırma konusu olup olamayacağı bilgisini edinir. Araştırmanın uygulama sürecinde veri toplamaya bağlı olarak nitel ve nicel araştırma ayrımının ve uygulama alanlarının neler olabileceği hakkında gerekli ayrımları ve özellikleri öğrencinin edinmesi düşünülmektedir. Ayrıca bir araştırmanın analizinin nasıl yapılacağını ve sonucunun nasıl yazılacağı bilmesi düşünülmektedir. Bir araştırmayı baştan sona nasıl yürüteceğini öğrenir.
Ders İçeriği
Araştırma yöntemlerini sosyal bilimler özelinde irdeler ve araştırma sürecini ayrıntılarıyla aktarır.
Hafta
Konu
1
Giriş: Dersin tanıtımı
2
Bilimsel yönteme giriş
3
Bilim nedir?
4
Bilimsel yöntemin aşamaları
5
Bilim etiği ve intihal
6
Araştırma sorusu hazırlama
7
Literatür taraması
8
Epistemolojik yaklaşımlar
9
Nicel yöntem ve teknikler
10
Nitel yöntem ve teknikler
12
Evren ve Örneklem
13
Veri toplama süreci
14
Veri analiz aşaması
15
Sonuç Yazma
16
Kaynakça düzenleme
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Bilimsel araştırmanın temellerini açıklar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilimsel araştırma türlerini açıklar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilimsel araştırmalarda etik ilkeleri açıklar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilim, bilimsel yöntem ve bilimsel araştırma kavramlarını tanımlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/396235