PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
COĞRAFYA
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türkiye’nin Jeopolitiği ve Jeostratejisi
COĞ285
3
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Coğrafya -
Lisans
(Yüz yüze eğitim )
Amaç
Jeopolitik kavramının tanımlanması, Jeopolitik Teoriler, jeopolitik ekollerin incelenmesi. Geçmişten günümüze Türkiye’nin jeopolitik konumunun tanımlanması ve yeni jeopolitik konumunun ve öneminin irdelenerek, Türkiye’nin sahip olduğu yeni jeopolitik konumu doğrultusunda yeni dış politika stratejisi seçeneklerinin irdelenmesi.
Ders İçeriği
Dersin işlenmesi sırasında ilk olarak, siyasi coğrafya kavramı teorik olarak incelenerek, jeopolitiğin karakteristik özellikleri ortaya konacaktır. İkinci olarak dünya sistemindeki gelişmeler ve devletlerin dış politika yönelimleri jeopolitik teoriler doğrultusunda incelerek, öğrencilerin günümüzde uluslar arası alanda meydana gelen gelişmeleri tanımlayarak gelecekte ortaya çıkabilecek gelişmeler konusunda analiz yapma yetenekleri geliştirilecektir.
Hafta
Konu
1
Tarihi açıdan jeopolitik düşünce dönemler ve modeller ( Mekan, insan , zaman, imkan)
2
Jeopolitik Kavramının Tanımlanması ve jeopolitiğin bilim olarak gelişmesi
3
Jeopolitiğin Unsurları
4
Jeopolitik Ekoller ve Jeopolitik Teoriler
5
Jeopolitik Ekoller ve Jeopolitik Teoriler
6
Devletlerin Jeopolitik Özellikleri ve Yönelimleri
7
ARA İMTİHAN
8
Ekonomik kaynaklar (Jeoekonomik) jeopolitik ilişkisi (büyük güçlerin politikaları)
9
Türkiye’nin jeopolitiği ve siyasi seçenekleri (Kafkaslar, Ortadoğu, balkanlar vb)
10
Türkiye’nin çevre ülkelerle ilişkileri (Bulgaristan, Yunanistan, Ermenistan )
11
Türkiye’nin çevre ülkelerle ilişkileri (Suriye, ırak, İran )
12
Türkiye’nin Avrupa Ülkelerine Yönelik Politikası
13
Türkiye-Amerika İlişkileri
14
Sonuç ve Değerlendirme
Program Çıktıları
1
Coğrafya alanında lisans düzeyde belirli bir konuda güçlü bir alt yapıya sahip olur
2
Bilgilerini gerek teorik coğrafya, gerekse coğrafyanın uygulandığı başka alanlarda kullanabilir donanımda olur
3
Coğrafya alanında veya coğrafyada kullanılan diğer alanlarda karşılaştığı problemlere çözümler üretebilir
4
Coğrafya uygulamaları için yeni teknikleri ve teknolojik araçları yetkinlikle kullanabilir
5
Disiplinler arası çalışmalar yapabilir
6
Eleştirel bakış açısına sahip olur
7
Yaşam boyu öğrenimin önemini kavramış ve kendini sürekli geliştirmeye açık olur
8
Bireysel sorumluluk alabilir
9
Zamanını iyi kullanmayı bilir
10
Etik değerlere bağlıdır
11
Sosyal ve kültürel farklılıklara saygılı, ayırımcılığın her türlüsüne karşıdır
12
Coğrafya ile ilgili farklı alanlardaki uzmanlarla işbirliği kurabilme becerisi kazanır
13
Karşıt görüşleri değerlendirebilme, standartlarla test edebilme becerisi kazanır
14
İlkeli olmayı öğrenir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Uluslararası sistemi etkileyen temel çatışma noktalarının analizlerini yapar.
4
4
3
4
4
5
3
3
4
4
4
5
4
5
Uluslararası sorunları jeopolitik teoriler ile açıklar.
5
3
5
4
4
4
3
4
3
4
5
4
4
5
Temel derslerde öğrendikleri bilgileri, uluslararası ilişkilerde gündeme gelen güncel olayları ve sonuçlarını anlamada kullanır.
4
5
5
4
5
5
5
4
5
4
3
4
3
4
Coğrafyanın ülkelerin dış politikasına olan etkisini bilir.
4
5
4
3
4
3
5
4
3
5
4
4
5
4
Ortalama Değer
4,25
4,25
4,25
3,75
4,25
4,25
4
3,75
3,75
4,25
4
4,25
4
4,5
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/398360