PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Kelam II
İİF216
4
2 + 0
2,0
Zorunlu
Birim Bölüm
İlahiyat -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Kelamın ilkeleri ve temel kavramlarını öğretmek, bilgi ve uluhiyet konusundaki farklı görüşleri analiz edebilme yeteneğini geliştirmek, kelamın temel ilke ve kavramlarını diğer din ve disiplinlerle karşılaştırma becerisi kazandırmak
Ders İçeriği
Kelam geleneğinde iman tanımları ve iman-amel ilişkisi; bilginin imkanı, türleri, tanımı ve bilgi edinme yolları; Kelamcıların kullandığı istidlal yöntemleri; Allah'ın varlığını ispat eden deliller; İlâhî sıfatlar ve zât-sıfat ilişkisi; Ruyetullah, Halku'l-Kuran, Tanrı-âlem ilişkisi; İnsan fiilleri ve özgürlüğü; Hüsün-kubuh problemi
Hafta
Konu
1
İman tanımları ve imanla ilişkili kavramlar
2
İman-amel ilişkisi
3
Bilginin imkânı, tanımı ve Bilgi türleri
4
Bilgi edinme yolları ve Kelamcıların kullandığı istidlal yöntemleri
5
Allah’ın Varlığı ve İsbât-ı vâcib delilleri
6
İlahi sıfatların taksimi ve Tenzihi sıfatlar
7
Subûtî sıfatlar ve Kelamcıların zât-sıfat ilişkisine yaklaşımları
8
Halku’l-Kur’ân tartışmaları
9
Ruyetullah
10
Haberî Sıfatlar
11
Fiili sıfatlar ve Tekvin sıfatı hakkındaki tartışmalar
12
Teklif ve Kulların Fiilleri
13
İnsanın irade özgürlüğü
14
Hüsün-Kubuh problemi
Program Çıktıları
1
Dini metinleri Arapça kaynaklarından okuyabilecek, alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde (B1) dil becerisine sahiptir.
2
Dini vecibe ve hizmetlerin ifasında gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve beceriyi haizdir.
3
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında temel kavram ve terimler, öne çıkan şahsiyetler ve tarihi süreçleri teorik olarak bilir, bu bilgiyi muhakeme edebilir ve tarihi-kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilir.
4
Öğrendiği teorik bilgileri karşılaşacağı yeni bilgi ve meseleleri değerlendirme, eleştirme ve yorumlamanın yanı sıra dini içerikli sorunları tespit etme, onlara çözüm önerisi geliştirme ve düzenleyebileceği sosyal proje ve etkinlikleri yürütmede kullanabilir.
5
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki çalışmalarda bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alma, planlama ve yürütebilme konusunda yetkindir.
6
Alanıyla ilgili araştırmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
7
Lisans eğitimi sırasında ve yaşamı boyunca alanındaki öğrenim gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
8
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında araştırma yapmak için gerekli bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili toplumla, uzman kişilerle ve ilgili kurumlarla sözlü veya yazılı olarak paylaşabilir.
10
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına aşinadır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
İslâm'ın temel ilke ve esasları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur.
1
4
5
4
3
4
3
2
3
4
İtikadî problemleri analiz edebilir.
1
5
5
5
4
3
4
3
3
3
İtikadî konularda temel klasik ve modern metinleri anlayabilir.
3
3
5
4
3
3
4
2
3
3
İtikadî konularda farklı islâm mezhepleri ve akımların görüşlerini karşılaştırabilir.
1
5
5
4
2
4
2
3
3
3
Çağdaş inanç problemlerine çözüm geliştirebilir.
1
4
4
5
5
4
4
3
3
4
Ortalama Değer
1,4
4,2
4,8
4,4
3,4
3,6
3,4
2,6
3
3,4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/399453