PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Tarih Usul ve Tenkidi
İİF221
3
3 + 0
6,0
Seçmeli
Birim Bölüm
İlahiyat -
Lisans
(Yüzyüze)
Amaç
Tarih araştırmalarında temel yöntem kurallarını ve bakış açılarının önemini kavratmak.
Ders İçeriği
Tarih araştırmalarında yöntem meselesinin önemi.
Hafta
Konu
1
Tarih araştırmalarında yöntem meselesinin önemi.
2
Tarihi tenkidin (eleştiri) tanımı, tarih bir ilim midir ve kanunlarından söz edilebilir mi?
3
Tarihi hakikatle ile gerçeklik arasındaki ayrım ve objeklif problemi.
4
Tarihi kaynaklar, geçmişin izleri ve kanıt sorunu (şahitlik)
5
Tarihi kaynaklara nasıl ulaşılır ve vesikaların keşfi (heuristique).
6
Tarihi tenkidin unsurları (dış ve iç tenkid), eleştiride aşırılığa gitme, sağduyunun terki.
7
Çoklu ve tekli delillerin durumu veya delil yokluğunda tarihçinin tutumu.
8
Tarihçinin ahlakı (etiği)
9
Yardımcı bilimlerle tarih arasındaki ilişkiler. Kaynakların anlaşılmasında yardımcı olan disiplinler.
10
Olguların tespit ve tanımlanmasında yardımcı olan ilimler.
11
Biyografik tarih araştırmalarının değeri, büyük adamların tarihteki rolü.
12
Tarihin taksim meselesi (zaman, mekan, tema).
13
Beşeri coğrafyanın tanımı ve tarihi olgular üzerindeki etkisi.
14
Tarih araştırmalarında analiz ve sentez süreçleri ve araştırılan konunun eser haline getirilmesi.
Program Çıktıları
1
Dini metinleri Arapça kaynaklarından okuyabilecek, alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde (B1) dil becerisine sahiptir.
2
Dini vecibe ve hizmetlerin ifasında gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve beceriyi haizdir.
3
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında temel kavram ve terimler, öne çıkan şahsiyetler ve tarihi süreçleri teorik olarak bilir, bu bilgiyi muhakeme edebilir ve tarihi-kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilir.
4
Öğrendiği teorik bilgileri karşılaşacağı yeni bilgi ve meseleleri değerlendirme, eleştirme ve yorumlamanın yanı sıra dini içerikli sorunları tespit etme, onlara çözüm önerisi geliştirme ve düzenleyebileceği sosyal proje ve etkinlikleri yürütmede kullanabilir.
5
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki çalışmalarda bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alma, planlama ve yürütebilme konusunda yetkindir.
6
Alanıyla ilgili araştırmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
7
Lisans eğitimi sırasında ve yaşamı boyunca alanındaki öğrenim gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
8
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanında araştırma yapmak için gerekli bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9
İslami İlimler (ve Din Bilimleri) alanındaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili toplumla, uzman kişilerle ve ilgili kurumlarla sözlü veya yazılı olarak paylaşabilir.
10
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına aşinadır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
Tarih malzemesinin kullanımını öğrenmek
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları öğrenmek
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tarihin tarifi, konusu ve gayesini kavramak
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tarih çalışmalarında karşılaşılabilecek olan temel problemleri tanımak
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tarih malzemelerinin yorumunu yapabilmek
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/399508