PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
BOZÜYÜK MESLEK YÜKSEKOKULU
REKLAMCILIK
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Reklam Araştırmaları ve Etkinliğinin Ölçülmesi
REK240
4
3 + 0
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Reklamcılık -
Ön Lisans
(Yüz yüze eğitim.)
Amaç
Bu dersin amacı öğrencilerin; reklam sektörünün hayati öneme sahip sorunlarından olan “Hesap Verebilme” sürecinde başarıya giden yolda, dikkate alınması gereken araştırma yöntem ve teknikleri ile etkinlik ölçüm yöntemlerinin tanınmasını, reklam kampanya planlama süreci öncesinde, esnasında ve sonrasında, belirlenen başarı kriterleri paralelinde dikkate alınması gereken araştırma yöntemlerinin seçim ve uygulama kriterlerinin kavranmasının sağlanmasıdır.
Ders İçeriği
Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri kapsamında reklam araştırmalarının tanımlanması ve değişimin araştırma sürecine etkileri paralelinde yeni yaklaşımların aktarılması. Reklamda araştırma ve etkinlik ölçümü kavramlarının tanımlanarak araştırma yapılandırma sürecinin tanımlanması. Sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemleri de esas alınarak reklam araştırmalarının; reklamın özü itibarıyla kampanya öncesi, kampanya esnası ve kampanya sonrası etkinlik değerlendirme yöntemleri olmak üzere sınıflandırılarak başvurulan tekniklerin aktarılması. Farklı araştırma yöntemlerinin esas alınası suretiyle örnek araştırma modülleri hazırlanması.
Hafta
Konu
1
Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Sosyal bilimlerde araştırma ve reklam araştırmaları kavramlarının tanımlanması. Etkinlik ve etkililik arasındaki farkın anlatılması.
2
Araştırma sürecinin tanımlanması ve bileşenlerin açıklanması; problemin teşhisi ve tanımlanması, veri kaynaklarının belirlenmesi, veri derleme yöntemleri ve seçimi, verilerin derlenmesi, cetvellenmesi, analizi ve araştırma verilerinin raporlanması.
3
Örnekleme yöntemleri; Tesadüfi ve Tesadüfi Olmayan Örneklemenin aktarımı. Örneklemede Basamaklama ve Hatalara ilişkin noktaların kavranması.
4
Veri Derleme Yöntemleri; anket, görüşme, gözlem ve deneyin aktarımı. Araştırma yöntemlerinin hazırlık, uygulama ve değerlendirme aşamalarında dikkate alınması gereken faktörlerin aktarımı.
5
Reklam araştırmalarının nitelik ve nicelik kriterlerinin, reklam araştırmalarının özelliklerinin aktarılarak reklam araştırmalarının planlama sürecinde esas alınması gereken anahtar noktaların aktarımı.
6
Reklam kampanyası öncesi reklam araştırmaları; veri tabanı olarak pazar araştırmaları, hedef kitle özelliklerinin belirlenmesine yönelik araştırmalar: demografik, psikografik, sosyografik haritalar oluşturma
7
Reklam kampanyası öncesinde reklam prototiplerinin etkinliğinin belirlenmesine ilişkin araştırmalar; Tüketici jürisi metodu, Tutum belirleme metodu, Mesaj araştırmaları
8
Reklam kampanyası öncesinde motivasyon araştırmaları: Niteleyici güdü araştırmaları ve projektif yöntem, algı araştırmaları ve medya araştırmaları
9
Reklam kampanyası esnasında reklam araştırmaları; pazarların denetlenmesi suretiyle etkinlik belirleme testleri, soruşturma yöntemi, izleme çalışmaları.
10
Reklam kampanyası sonrasında yürütülen etkinlik araştırmaları; Tanıma Metodu, Başvuru Metodu, Deney Metodu, Hatırlama Metodu
11
Reklam kampanyası sonrasında ticari başarı kriterleri itibarıyla reklam etkinliğinin değerlendirilmesi; Marka Çağrışım Testleri, Değer Testleri, Satış Testleri .
12
Reklam araştırmaları ve etkinlik ölçümleme verilerinin kampanya hedeflerine erişim itibarıyla değerlendirilerek raporlanması ve rekabet değerlendirme modülü oluşturulması
13
Dijital reklam temelli bir araştırmanın kodlanması
14
Pandemi dönemi öncesi ve sonrası reklam kampanyalarının analizi ve değerlendirilmesi
Program Çıktıları
1
Reklamcılık alanıyla ilgili güncel ve teorik bilgileri kazanır
2
Reklamcılık alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri analitik ve stratejik düşünmede ve problem çözmede kullanma becerisine sahiptir
3
Reklamcılık Alanıyla ilgili edindiği bilgiler çerçevesinde bir işletmenin çevresini ve mikro anlamda işletmenin kendisini değerlendirebilme ve sorunları kavrayabilme becerisine sahiptir.
4
Uygulama safhalarında bilgilerini disiplinler arası değerlendirebilir
5
Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini ihtiyaç duyduğu teknik/mesleki düzeyde kullanır.
6
Alanla ilgili konularda ekip çalışmasının getireceği sorumluluklara açıktır.
7
Bir yabancı dili alanla ilgili konularda bilgi sahibi olacak şekilde yazılı olarak anlayabilir ve kullanabilir
8
Reklamcılık alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı edindiği bilgiler doğrultusunda bağımsız olarak yürütür.
9
Reklamcılık alanları içinde yer alan metin yazma, kampanya planlama, reklam stratejisi belirleme ve müşteri ilişkileri yönetimi gibi alanlardan en az birinde uzmanlık düzeyinde gelişime açıktır
10
Yeni teknolojileri öğrenerek kendini sürekli geliştirebilir, eğitebilir ve yeni alanlara ilgi duyar
11
Stratejik iletişimi kavrayarak etkili yazılı ve sözlü sunum yapabilme, strateji geliştirme, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme gibi yeterliliklere sahiptir.
12
Reklamcılık alanında edindiği uzmanlaşmış kuramsal bilgi ve donanımı, yaratıcı ve etik bir anlayış ile hayata geçirebilme becerisine sahiptir
13
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında farkındalığa sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
Sosyal bilimlerde araştırma yöntemini tanımlayarak reklam araştırmaları ve ölçüm yöntemlerinin sınırlarını belirler.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nitel ve nicel araştırma yöntem ve tekniklerini tanımlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Araştırma sürecini tanımlayarak değişkenlerini kavrar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Reklam kampanya öncesi, esnası ve sonrasında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini tanımlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Reklam araştırması tasarımı hazırlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/405648