PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Eski Türkçe II
TDE202
4
2 + 0
4,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
1. Uygurların tarihleri ve kültürleri hakkında bilgi vermek. 2. Eski Türkçenin ikinci evresi olan Uygurcanın başlıca dil özelliklerin anlatmak; 3. Uygurca metinlerin okuyup anlayabilmek ve dil incelemesi yapabilmek.
Ders İçeriği
1. Uygurcanın Türk dil tarihindeki yeri ve önemi. 2. Uygurca metinlerin keşfi ve yapılan ilk önemli çalışmalar. 3. Uygurca metinlerin yazım ve dil özellikleri. 4. Türklerin kullandıkları alfabeler ve inandıkları dinler.
Hafta
Konu
1
Eski Uygurca ile Orhon Türkçesi arasındaki belli başlı farkların anlatılması
2
Eski Uygurca metinlerinin keşfi; Eski Uygur alfabesi, ve Eski Uygurca eserlerine yönelik çalışmaların anlatılması.
3
Eski Uygur Edebiyatı (Budist çevreye ait metinler, Mani dinine ait metinler, Nestoriyan çevreye ait metinler; Din Ddışı metinler) hakkında genel bilgilerin aktarılması.
4
Eski Uygurcanın dil bilgisinin öğretilmesi, Eski Uygurcanın başlıca dil özellikleri ve Türkiye Türkçesiyle karşılaştırılması.
5
Din dışı metinler kapsamında Tıp Metinlerinden parçaların okutulması ve incelenmesi.
6
Eski Uygurca Hukuk vesikalarından örnek parçaların okutulması ve incelenmesi.
7
Eski Uygurca mektuplarından örnek metinlerin okutulması ve incelenmesi.
8
Eski Uygurlara ait şiirlerden seçilmiş parçaların okunup işlenmesi.
9
Hiristiyan/Nestoriyan çevreye ait metinlerden okumak ve dil incelemesi yapmak.
10
Eski Uygurca Mani Dinine ait metinlerden Huastuanift'ten okuma yapmak ve incelemek.
11
Budist Uygur Edebiyatı metinlerinden örnek parçaların okutulması ve incelenmesi.
12
Altun Yaruk Sudur'dan Aç Bars Hikayesi'ne ait parçaların okunması ve incelenmesi.
13
Altun Yaruk Sudur'dan Aç Bars Hikayesi'ne ait parçaların okunması ve incelenmesi.
14
Eski Uygurca Budist çevreye ait örnek metin incelenmesi.
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Eski Uygur dönemini diğer dönemlerle kıyaslama becerisine sahip olur
4
-
2
-
-
-
-
-
-
3
-
-
-
-
-
Eski Uygur yazısının özelliklerini tanımlar
4
-
2
-
-
-
-
-
-
2
-
-
-
-
-
Latin harflerine çevrilmiş Eski Uygur dönemine ait eserleri anlama bilgi ve becerisine sahip olur
3
-
2
-
-
-
-
-
-
2
-
-
-
-
-
Öğrenciler Türk dilinin en eski dönemlerini tanımlar
4
-
2
-
-
-
-
2
-
2
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
3,75
-
2
-
-
-
-
0,5
-
2,25
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/409398