PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Metin Şerhi I
TDE213
3
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Klasik Türk Edebiyatı metinlerinin ait oldukları devrin şartları içerisinde yorumlanıp değerlendirmek. Klasik Türk edebiyatı metin şerhi yöntemini kavratmak
Ders İçeriği
Klasik Türk edebiyatındaki şiirlerin açıklanması Şerh metotları Metin anlama ve metnin dönemin şartları ile açıklanması
Hafta
Konu
1
Şerhin tanımı, özellikleri ve şerh literatürü
2
Şerhin Arap, Fars ve Türk edebiyatlarındaki gelişim aşamaları
3
Tahlil, tetkik, inceleme, haşiye, hamiş, tenkit, izah, klasik şerh yöntemleri.
4
Klasik Türk şiiri metinlerini şerh etme metotları
5
Yunus Emre Dîvânından beyit örneklerinin uygulamalı şerhi.
6
Hoca Dehhanî'nin seçilen bir şiirinin şerhi
7
Hoca Dehhani'nin seçilen bir şiirin şerhi
8
Şeyhoğlu Mustafa'dan seçilen bir şiirin şerhi
9
Kadı Burhaneddin'in seçilen bir şiirinin şerhi
10
Kadı Burhaneddin'in seçilen bir şiirinin şerhi
11
Ahmedî'nin seçilen bir gazelinin şerhi
12
Ahmedî'nin seçilen bir gazelinin şerhi
13
Nesîmî'nin seçilen bir şiirinin şerhi
14
Nesîmî'nin seçilen bir gazelinin şerhi
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Dinî-tasavvufî veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle klâsik şiirin zengin içerik dünyasını analiz eder.
4
5
4
5
5
5
4
5
5
4
4
5
5
5
5
Klâsik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufî, millî, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurlar değerlendirir.
5
5
5
4
4
5
4
5
5
4
4
4
5
4
5
Klâsik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufî, millî, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları düzenler.
5
4
4
4
4
4
5
5
5
5
4
4
4
5
4
Dinî-tasavvufî veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle klâsik şiirin zengin içerik dünyasını yorumlar.
4
5
5
5
4
5
5
4
5
5
5
4
4
4
5
Klâsik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları sıralar.
5
4
4
5
4
5
4
4
5
4
5
4
4
4
5
Ortalama Değer
4,6
4,6
4,4
4,6
4,2
4,8
4,4
4,6
5
4,4
4,4
4,2
4,4
4,4
4,8
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/409457