PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Diksiyon I
TDE217
3
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(Yüz yüze eğitim. )
Amaç
Bu dersin amacı, öğrencilerin hitabet yeteneğini geliştirmek; bir topluluk karşısında yapılacak hazırlıklı ve hazırlıksız konuşmalarda açık ve anlaşılır biçimde kendilerini ifade etmelerini ve düzgün bir diksiyon ile sözlü iletişim kurmalarını sağlamaktır.
Ders İçeriği
Diksiyon dersi kapsamında; hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma, manzum ve mensur metin okumaları, tekerleme ve hızlı konuşma uygulamaları, haber ve hava durumu programı sunumu gibi uygulamalara yer verilir.
Hafta
Konu
1
Diksiyonun tanımı ve önemi. Diksiyon ile ilgili temel kaynakların tanıtımı.
2
Dilin tanımı. Ses, ses aygıtı, boğumlanma ve ses oluşumu ile ilgili temel kavramların tanımı.
3
Dilin tanımı. Ses, ses aygıtı, boğumlanma ve ses oluşumu ile ilgili temel kavramların tanımı.
4
Türkçede sesler ve seslerin sınıflandırılması. Ünlüler ve ünsüzlerin özellikleri
5
Türkçenin ses özellikleri ve ses olayları. Ses olaylarının başlıca nedenleri.
6
Türkçenin ses özellikleri ve ses olayları. Ses olaylarının başlıca nedenleri.
7
Türkçenin ses özellikleri ve ses olayları. Ses olaylarının başlıca nedenleri.
8
Ara sınav.
9
Taban ses çalışması. Dil ve dudak tembelliği. Gereksiz sözcüklerden kaçınma.
10
Üslup Özellikleri: İçtenlik, Duruluk, Akıcılık, Özgünlük.
11
Üslup Özellikleri: İçtenlik, Duruluk, Akıcılık, Özgünlük.
12
Anlatım Biçimleri: Düşünceye dayalı anlatım.
13
Beden Dilinin Doğru Kullanımı: Kılık kıyafet, duruş şekilleri, jest ve mimikler.
14
Beden Dilinin Doğru Kullanımı: Kılık kıyafet, duruş şekilleri, jest ve mimikler.
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Ses, boğumlanma, ses oluşumu ve Türkçenin ses özelliklerini bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türkçede görülen ses olaylarını ve nedenlerini bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Diksiyonun tanımını, önemini ve unsurlarını bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Akıcılık, duruluk, içtenlik ve özgünlük gibi üslup özelliklerini bilir ve uygular.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kılık kıyafet, duruş, jest ve mimikler gibi beden dilinin etkili kullanımını sağlayan faktörleri bilir ve konuşma öncesi bu unsurları kullanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/409469