PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
GÖLPAZARI MESLEK YÜKSEKOKULU
SOSYAL HİZMETLER
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Suçluluk ve Sosyal Hizmet
SHİ217
3
3 + 0
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Sosyal Hizmetler -
Ön Lisans
(yüz yüze)
Amaç
Suçluluk alanında sosyal hizmetin amacı, suçlunun rehabilitasyonun sağlanmasıdır. Toplumun düzen ve refahını sağlamak için, toplumu oluşturan bireyleri suça yönelten sebepleri ortaya koymak ve mümkün mertebe suçun önlenmesi için gereken tedbirleri almak ve uygulamak; suçlu kitlenin toplumla kaynaşmasını sağlamak için sosyal hizmet alanında rehabilite edici unsurları kullanmak amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği
"Çocuk Hakları Sözleşmesi" ve "İnsan Hakları Bildirgesi" bağlamında suça yönelen çocuk, genç ve yetişkinlerin hakları ve ihtiyaçları. Makro, mezzo, mikro düzey sosyal sistemlerle ilişkili olarak suçluluğun nedenleri. Bütüncü (generalist) sosyal hizmet yaklaşımı içinde çocuk, kadın ve yetişkin suçluluğuna müdahale. Çocuk ve ceza adaleti sistemlerinin özellikleri ve refah, eğitim, sağlık ve sosyal güvenlik sistemleriyle ilişkileri. Çocuk genç, kadın ve yetişkin suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet modelleri.
Hafta
Konu
1
Genel Giriş ve Tanıtım
2
Sapma, Suç ve Kriminoloji Kavramları
3
Suçlu Davranışın Ölçülmesi
4
Suçlu Davranışın Açıklanması
5
Suç ve Suçluluk Kuramları
6
Suç Türleri
7
Suç Türlerinin Dünya´da ve Türkiye´deki Dağılımı
8
Suçu Etkileyen Faktörler
9
Suçluluk ve Sosyal Hizmet İlişkisi
10
Suçluluk ve Sosyal Hizmet İlişkisi
11
Suça ve Suçluluğa Yönelik Sosyal Hizmet Müdahalesi
12
Suçu Önlemede Sosyal Hizmetin Rolü
13
Suça Bulaşmış Kişilere Yönelik Sosyal Hizmet Faaliyetleri
14
Kadın ve Yetişkin Suçlularla Önleyici Ve Rehabilite Edici Sosyal Hizmet Modelleri
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmetler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
2
Sosyal hizmet kuruluşlarının yapısını ve işleyişini tanır.
3
Etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
4
Ülkesindeki sosyal yapıyı tarif edebilir.
5
Sosyal meseleleri analiz edebilme ve çözüm getirebilme yeteneğine sahiptir.
6
İnsanın gelişimini ve sosyal çevresi ile etkileşimini tanımlar.
7
Sosyal hizmetlere ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatı bilir.
8
Sosyal politika ve programları anlatabilir.
9
Görüşme ilke ve tekniklerini bilir.
10
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanabilir.
11
Rapor yazma ve sunuma ilişkin süreçleri tanımlar.
12
Sınıf, ırk, cinsiyet, yaş, cinsel eğilim, din kültür, hayata bakış ve beklentiler açısından birey, grup ve toplumların farklılıklarına saygı duyar.
13
Görev, yetki, hak ve sorumluluklarını, mesleki etik, insan hakları ve sosyal adalet ilkeleri çerçevesinde tanımlar.
14
Sosyal hizmet alanının doğasının zorunlu kıldığı disiplinler, uzmanlıklar ve kurumlar arası işbirliğinin gerektirdiği ekip çalışması ilkelerini tanımlar.
15
Dünyadaki sosyal olayları ve sorunları takip eder.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Öğrenci suç ve suçluluğun anlamlarını analiz edebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenci bireyleri suça iten sebepleri açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenci suçun işlenmesini azaltabilme yollarını tasarlayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenci sosyal hizmet mesleğinin suçlu bireyleri rehabilite edici yollarını açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenci suça itilmiş bireylerin haklarını açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/414169