PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MESLEK YÜKSEKOKULU
GIDA KALİTE KONTROLÜ VE ANALİZİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Beslenme İlkeleri ve İmmun Sistem
GKA223
3
3 + 0
5,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi -
Ön Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı, öğrencilere beslenmenin önemi, besin bileşenlerin yapıları, etki mekanizmaları, sindirilmeleri ve eksiklikleri durumunda karşılaşılan belirtiler ve ayrıca beslenmeye bağlı hastalıklar hakkında bilgi kazandırmaktır.
Ders İçeriği
Toplumda beslenme sorunlarının nedenleri, beslenme ile ilgili bazı tanımlar, insan vücudunun yapısı ve beslenme, besinin bileşimi, bileşenlerin vücuttaki fonksiyonları metabolizması, vitamin, hormon, mineral ve enerji metabolizması, çeşitli yaş grubundaki insanların beslenmesi, beslenme bozuklukları. İmmün sistem, immün sistem bileşenleri ve inflamasyon terimlerinin kavranması, Beslenme ve İmmün sistem ve immün sistem bileşenleri ve inflamasyon. Besin öğelerinin gelişimsel süreçlerde immün sistem homeostazı üzerindeki etkileri, immün sistemin optimal fonksiyonlarının korunması ve hastalıkların önlenmesinde besin öğelerinin rolü, hastalıklar sırasında gelişen immün yanıtın metabolizma ve besin gereksinimleri üzerindeki etkisi.
Hafta
Konu
1
Beslenmenin önemi
2
Besinlerin bileşimi ve beslenme ile ilgili bazı tanımlar
3
Su, su dengesi ve elektrolitler
4
Karbonhidrat ve enerji metabolizması
5
Yağ metabolizması
6
Protein metabolizması
7
Vitaminler ve etkinlikleri
8
Mineraller ve etkinlikleri
9
Gıda Alerjileri
10
Beslenme Açısından Enerji
11
Besin Öğelerinin Enerji Değeri
12
Başlıca Yiyecek Grupları
13
Beden Kitle İndeksi Hesaplama
14
İnsanların Durumuna Göre Uygun Beslenme ve Beslenme Şekilleri
Program Çıktıları
1
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanı ile ilgili yeterli düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi.
2
Temel düzeyde bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile alanındaki yazılımları, donanımları kullanma becerisi.
3
Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi, tarihi değerlere ve insan haklarına saygılı olma.
4
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme ve düşüncelerini ve önerilerini paylaşabilme; kendisini ve mesleğini temel düzeyde bir yabancı dilde (İngilizce) ifade edebilme becerisi.
5
Mesleği ile ilgili, modern yöntemleri, modern teknik ve hesaplama araçlarını ve bilişim teknolojilerini kullanabilmek.
6
Yönetim sistemlerinin kurulması, yürütülmesi, akredite edilmesi, denetlenmesi veya mevcut sistemin iyileştirilmesinde öncü rol üstlenme becerisi.
7
Problemleri analiz edebilme, çözüm önerileri geliştirebilme ve uygun yöntem veya modelleme tekniklerini uygulayabilme becerisi.
8
Güvenli gıda üretimiyle ilgili koşulları bilme ve bu koşulları yerinde sağlayabilmek. Gıda bilim dalı alanı ile ilgili laboratuvar bilgisine ve deneyimine sahip olabilmek.
9
Gıdaların mikrobiyolojik, fiziksel, kimyasal ve besleyici özelliklerini bilme ve bunların gıda kalitesi ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini yorumlayabilmek.
10
Gıdaların kalitelerinin belirlenmesindeki temel unsurları öğrenmek ve gıda kalite ve güvenliğinin belirlenmesindeki analizleri uygulayabilme becerisi.
11
Gıda yönetmelik ve mevzuatını uygulayabilmek ve gıdaların kalite kontrollerini yapabilecek nitelikte teorik bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilmek.
12
Geleneksel ve modern üretim yöntem ve araçları, üretim planlama, fizibilite ve fabrika düzenleme konularında bilgi sahibi olma becerisi.
13
Mesleki alanda İş sağlığı ve güvenliği, risk analizi, iş hukuku ve hukuksal sonuçları konusunda bilgisine sahip; etik ilke ve yaklaşımları kavramış, sosyal sorumluluk ve çevre bilincini kazanmış olma.
14
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olabilmek.
15
Girişimcilik, organizasyon yeteneklerini geliştirebilme ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Çeşitli yaş grupları ve özel durumlarda insanların beslenme şekilleri konularında bilgi verme
-
-
-
-
-
-
-
3
4
4
5
4
-
-
-
Öğrencilere, beslenme konusunda bilgi verme
-
-
-
-
-
-
-
4
4
-
-
3
-
-
-
Besin öğelerinin sindirilmeleri ve günlük önerilen tüketim miktarları konusunda bilgi sahibi olma
-
-
-
-
-
-
-
4
5
5
-
-
-
-
-
Kronik hastalıklarda beslenme, obezite, diyet ve nütrigenetik hakkında bilgi verme
-
-
-
-
-
-
-
3
-
3
3
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
3,5
3,25
3
2
1,75
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/416009