PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
FEN FAKÜLTESİ
İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Karar Teorisi ve Analizi
İST439
5
3 + 0
5,0
Seçmeli
Birim Bölüm
İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri -
Lisans
(Yüz Yüze)
Amaç
Birçok durumda seçimlerimizin doğuracağı sonuçları hakkında tam bilgiye sahip olmadan karar vermek zorunda kalabiliriz. Bu dersin amacı, bu gibi durumlarda rasyonel kararlar verebilecek bir temel oluşturmaktır. Bu dersin içinde akılcılık, tercihler, hedefler, belirsizlik ve fayda gibi kavramları ele alınacaktır. Bir tercihin, bir amacın, ya da bir seçimin rasyonel olduğunu söylemek ne anlama geliyor? Kararlar belirsizlik ve risk altında nasıl yapılmalıdır? Karar durumunda farklı seçeneklerdeki beklenen faydanın önemi nedir? Bu ders aynı zamanda oyun teorisi ve sosyal karar teorisi için bir giriş olarak hizmet edecektir.
Ders İçeriği
Karar Teorisi, Veri İşleme, Olasılık Ve Rassal Değişken, Fayda Ve Tanımlayıcı İstatistikler, Belirsizlik, Belirlilik Ve Risk Altında Karar Ölçütleri, Bayes Teoremi, Oyun Teorisi, Markov Zincirleri
Hafta
Konu
1
Karar Teorisinin Tanımı, Karar Probleminin Tanımlanması, Yapısı Ve Sınıflandırılması
2
Veri Ve Veri Işleme
3
Olasılık Ve Rassal Değişkenlere Giriş
4
Fayda Ve Tanımlayıcı İstatistikler
5
Karar Ölçütleri- Belirlilik Altında Karar Ölçütü
6
Karar Ölçütleri- Belirsizlik Altında Karar Ölçütü
7
Karar Ölçütleri- Risk Altında Karar Ölçütü
8
Ara Sınav
9
Bayes Teoremi
10
Bayes Teoremi Ve Karar Süreci
11
Bayes Yaklaşımıyla Karar Vermede Kesikli Dağılımlar
12
Bayes Yaklaşımıyla Karar Vermede Sürekli Dağılımlar
13
Genel Tekrar
14
Genel Tekrar
15
Genel Tekrar
Program Çıktıları
1
İstatistiksel analizlerde yararlanılan teknikleri etkin biçimde kullanabilme becerisine sahiptir.
2
Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde kullanılacak uygun yöntemlere karar verebilme, uygulayabilme ve istatistik alanındaki hazır yazılımları kullanabilme yeteneğine sahiptir.
3
İstatistik ve Bilgisayar bilimleri alanındaki problemlerin çözümünde matematiği etkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
4
Bilgisayar teknolojilerindeki gelişmeleri izleyebilme ve bu teknolojileri etkin bir biçimde kullanabilme ve yeni bir programlama dili öğrenme becerisine sahiptir.
5
Problemlerin çözümüne ilişkin algoritmalar tasarlayabilme, programlama dillerini ve bilgisayar biliminin temel prensip ve yöntemlerini uygulayabilme yeteneğine sahiptir.
6
Ekip çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme, sosyal ve etik sorumluluklarının farkında olma bilincine sahiptir.
7
Yaratıcı, bilimsel ve eleştirel düşünebilme, bağımsız ve birlikte çalışabilme yeteneğine sahiptir.
8
Türkçe ve yabancı dilde alanındaki bilgileri ve kaynakları takip edebilme ve paylaşabilme becerisine sahiptir.
9
İstatistiksel verilerin toplanması, yorumlanması, yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler hakkında farkındalığa sahiptir.
10
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili, sözlü ve yazılı olarak iletişimde etkin bir biçimde kullanabilme becerisine sahiptir.
11
Rasgelelik olgusu içeren olayları veya süreçleri olasılıksal olarak modelleme ve çıkarımda bulunabilme becerisine sahiptir.
12
Verileri elde etme, elde edilen verileri düzenleme ve yorumlama becerisine sahiptir.
13
Verilerin elde edilmesinde veya analiz edilmesinde karşılaşılan problemleri bilimsel yaklaşımlarla çözebilme becerisine sahiptir.
14
Sağlık, spor, ekonomi, ziraat vs. gibi diğer alanlara ilişkin verilerin analiz edilmesinde ilgili alandaki kişilere danışmanlık desteği verebilme becerisine sahiptir.
15
Mesleki bilgi ve becerilerini alandaki güncel çalışmaları takip ederek geliştirebilme yeteneğine sahiptir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Öğrenciler kolektif karar teorisi hakkında bilgiye sahip olacaktır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenciler karar teorisi tarihi hakkında bilgiye sahip olacaktır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenciler karar problemlerinin formülüzasyonu yapacaktır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenciler risk ve belirsizlik altında karar alabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenciler analitik düşünerek problemleri yapılandırıp analiz edebilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/422154