PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
OSMANELİ MESLEK YÜKSEKOKULU
EVDE HASTA BAKIMI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Diksiyon ve Etkili Konuşma
EHB290
1
3 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Evde Hasta Bakımı -
Ön Lisans
(yüzyüze)
Amaç
Konuşma dili olarak Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini, vurgu sistemini, tonlama düzenini temel bilgi olarak edindirmek ve toplum karşısında Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme becerisi kazandırmak.
Ders İçeriği
Derste doğru ses ve nefes alıştırmaları yapılarak, Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları incelenecek. Türkiye Türkçesine özgü tonlama,vurgu, artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar yapılacak. Sözsüz iletişim ( beden dili ), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları yapılacaktır.
Hafta
Konu
1
Diksiyon kavramı ve tanımı, diksiyonun konuşmadaki önemi
1
Dil ve diksiyonun iletişimdeki önemi, dersin içeriği ve amacı, derste kullanılacak kaynaklar hakkında bilgi.
2
Dünya dilleri sınıflandırılması, lehçe, ağız ve şive kavramları
2
Öğrencilerin seçtikleri metinler üzerinden konuşma örneklerinin sunumu ve konuşma kusurlarının tespiti.
3
Soluk alma ve soluk verme kavramları ve yöntermleri
3
Konuşmanın 3 temel ögesinden birincisi olan nefes alıp verme hakkında bilgi, nefes alıp verme uygulamaları.
4
Diyaframa nefes alma ve diyaframda nefes kontrolü alıştırmaları
4
Konuşmanın ikinci ögesi olan artikülasyon (boğumlanma), tekerleme uygulamaları ve konuşmanın üçüncü ögesi olan ses, ses uygulamaları.
5
Ses kavramı ve özellikleri
5
Ünlü ve ünsüz sesler, bunların başlıca özellikleri ve teşekkül noktaları.
6
Tonlama, duraklama ve vurgulama kavramları
6
Söz Durakları: Kısa süreli duraklar, normal duraklar ve uzun süreli duraklar.
7
Türkçe'nin ses özellikleri
7
Türk dilinde yaygın olarak kullanılan bağlaçlar, bağlaç uygulamaları.
8
Ünsüz harflerin söylenişleri
8
Ara Sınav Uygulaması
9
Ünlü harflerin söylenişleri
9
Türk dilinde vurgu ve tonlama, metin üzerinde uygulama çalışması.
10
Anlatım Biçimleri
10
Haber ve program metinleri üzerinden uygulama çalışması.
11
Anlatım biçimleri metin okuma uygulaması
11
Doğaçlama konuşma uygulaması. (Anı, tanıtım vb. konularda doğaçlama konuşma uygulamaları)
12
Diksiyon sunum uygulaması
12
Kamera karşısında uygulama: haber, hava durumu vb. program sunumu.
13
Diksiyon sunum uygulaması
13
Kamera karşısında uygulama: haber, hava durumu vb. program sunumu.
14
Diksiyon sunum uygulaması
14
Dönem boyunca işlenen konuların gözden geçirilmesi ve genel değerlendirme.
Program Çıktıları
1
Sağlık bakım sistemi içinde evde bakım hizmetlerinin yerini, evde bakım profesyonellerinin rol ve sorumluluklarını, hizmet sunumunda ekip çalışmasının önemini açıklayabilme
2
Evde Hasta Bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, çözüm önerileri geliştirebilme ve bilişim teknolojilerini geliştirebilme
3
Evde Hasta Bakımı alanı ile ilgili uygulamalarda, değerlendirmede ve bilgilendirmede toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere göre bakım verebilme
4
Ev ortamında birey, aile, sağlık çalışanları açısından güvenli çevre oluşturulmasında risklere yönelik gerekli önlemleri alabilme
5
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini açıklayabilme ve yaşam boyu öğrenme gereksiniminin sürekliliğini kavrayabilme
6
Sağlıklı ve hasta bireye verilen bakımının kalitesini ve sonuçlarını sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirebilme
7
Sağlıklı ve hasta bireyi gelişim dönemlerine göre tanımlanan gereksinimlere uygun girişimleri uygulayabilme
8
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olabilme
9
Hasta ve sağlıklı bireye-aileye -topluma sağlık eğitimi verebilme
10
Yaş dönemlerine uygun Evde Hasta Bakımı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinlik planlayabilme
12
Birey, aile ve topluma hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici evde bakım girişimlerini uygulayabilme, güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip edebilme
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Ortalama Değer
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/423232