PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Sosyal Refah ve Sosyal Hizmetler Tarihçesi
SHB101
1
3 + 0
5,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Öğrencileri sosyal refah ve sosyal hizmetlere ilişkin temel kavramlar hakkında bilgilendirmek suretiyle sosyal hizmetlerin tarihsel ve felsefi temelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Ders İçeriği
Öğrencileri Türkiye’nin sosyal refah ve sosyal hizmetler sistemlerinin tarihsel kökenleri hakkında bilgilendirmeye yönelik olan bu ders, sosyal refah kurumlarının gelişimini, yapısını ve işleyişlerini incelemekte ve sosyal hizmet mesleğinin Türkiye’de ve dünyadaki oluşumunu ele almaktadır.
Ders Veren
Hacer TAŞKIRAN TEPE
Hafta
Konu
1
Tanışma, dersin işleyişi hakkında bilgilendirme, Sosyal refah kavramı, sosyal refah sosyal hizmetler ve sosyal hizmet ilişkisi
2
Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (I): İtalya’da başlayan Rönesans ve Reform Hareketleri, İngiltere’de Yoksullar Yasası, Hak ve Özgürlük mücadeleleri: İngiliz Devrimi, Amerikan Devrimi ve Fransız Devrimi’nin yansımaları
3
Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (II): Polis Devletinden liberal devlete, insan hakları öğretisinin doğuşu, insan hakları sosyal hizmet mesleği ilişkisi
4
Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (III): Sanayi Devrimi ve yansımaları, Sosyal bilimlerin gelişmesi, sosyal alanın oluşumu, Liberal devletten sosyalist devlete, Bismark Dönemi sosyal sigortaların gündeme gelişi
5
Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (IV): Hayırseverler organizasyonu çalışmaları, Jane Adams’ın çalışmaları, Hull House örneği, Alice Salomon’un çalışmaları, Sosyal hizmet eğitiminin başlaması, Beveridge raporu, Mary Richmond’ın “Sosyal Teşhis” kitabı,
6
Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (V): Keynesyen devlet, Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi’nin yayınlanması, Refah devletine geçiş, ve sosyal hizmetlerin tüm topluma yayılması, Uluslararası Sosyal Hizmet Uzmanları Federasyonunun ve Eğitim Konseyinin kurulması
7
Osmanlı devletinde “klasik dönem” sosyal hizmetlerin örgütlenmesi ve sunumu: Vakıflar
8
ARA SINAV
9
Osmanlı devletinde “modern dönem” sosyal hizmetlerin örgütlenmesi ve sunumu
10
Cumhuriyet dönemi ve sonrası Türkiye’de sosyal hizmetlerin örgütlenmesi ve sunumu, 1961 Anayasası, sosyal devlet ilkelerinin kabulü ve 1980’li yılların başlarına kadar yaşanan gelişmeler
11
2828 Sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu, 633 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Kuruluşu
12
Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitimi tarihi
13
Devletin küçültülmesi talepleri, Managerializm, yerelleşme ve Türkiye’de sosyal hizmetlerin dönüşümü, Dersin genel değerlendirmesi
14
Dünyada ve Türkiye’de sosyal hizmetlerin geleceğine dair tartışmalar, dersin genel değerlendirmesi
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
8
10
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
4
6
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Beyin Fırtınası
4
5
Ara Sınav 1
1
1
Final
1
1
Ders İş Yükü:
126
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
4,94
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Öğrenci, sosyal refah kavramı ile sosyal hizmet kavramı arasındaki yakın ilişkiyi kavrayabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenci, sosyal hizmetin mesleki ve bilimsel yönüyle ilgili bilgileri edinmeye hazır hale gelecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenci, bugün sosyal hizmet mesleği ve eğitiminde karşılaşılan darboğazların tarihsel kökenlerini öğrenecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/425175