PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SOSYAL HİZMET
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Sağlık Sosyolojisi
TOS143
1
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Sosyal Hizmet -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu ders, bir yandan sağlık, hastalık ve bedene, öte yandan bir kurum olarak sağlığa ve tıbbi bilginin kendisine sosyolojik olarak nasıl yaklaşıldığını incelemeyi ve hayatımızın doğalmış gibi görünen bu öğelerinin nasıl toplumsal süreçlere gömülü olduğunu tartışmayı amaçlamaktadır.
Ders İçeriği
Sağlık, hastalık, beden, tıbbileşme
Ders Veren
Sibel EZGİN AĞILLI
Hafta
Konu
1
Giriş: Sosyoloji, Sağlık ve Beden
2
Sağlık Sosyolojisinin Doğuşu ve Gelişimi
3
Sağlık ve Hastalık Kavramları
4
Sağlık Sosyolojisi Kuramları
5
Sağlık Sosyolojisi Kuramları
6
Sağlık ve Yoksulluk İlişkisi
7
Toplumsal Eşitsizlikler ve Sağlık/Hastalık
8
Arasınav
9
Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık
10
Toplumun Tıbbileştirilmesi ve Hasta Rolü
11
Modern tıp ve kültür ilişkisi
12
Hasta, doktor ve hemşire ilişkileri
13
Yaşlılık ve Sağlık
14
Küreselleşme ve Sağlık
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Ara Sınav 1
30
1
Kısa Sınav 1
20
1
Final
30
1
Ders İş Yükü:
80
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
3,14
Program Çıktıları
1
Sosyal hizmet uygulama alanları (sağlık, sosyal refah hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) bilgisi kazanır.
2
Sosyal hizmet kuramları (sistem, ekoloji, güçlendirme kuramı gibi) bilgisi kazanır.
3
İnsan gelişimi ve sosyal çevre bilgisi kazanır.
4
İletişim becerileri (bireyle, ailelerle, gruplarla ve farklı toplumsal gruplarla) bilgisi kazanır.
5
Yönetim ve yönetim süreçleri (özel ve kamu sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının yönetimi) bilgisi kazanır.
6
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisi kazanır.
7
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
8
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun bilgileri ayırt etme ve toplama becerisi kazanır.
9
Araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü yorumlama becerisi kazanır.
10
Kurumlar arası ilişki, iletişim ve ortak hizmet geliştirme becerisi kazanır.
11
Profesyonel sosyal hizmet uygulaması bağlamında eleştirel düşünebilme becerisi kazanır.
12
Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ve değerleri doğrultusunda, farklılığın pozitif değerini kabul ederek uygulama yapabilme becerisi kazanır.
13
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki değerler çerçevesinde benimser.
14
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
15
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
16
Sosyal hizmetlerin (sağlık, sosyal yardım hizmetleri, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim) uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Sağlığa ve hastalığa dair temel yaklaşımları anlatır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sağlık ve hastalıkla ilgili temel metinleri analiz eder ve tartışır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Hastalık/sağlık ve toplumsal eşitsizlik, yoksulluk, toplumsal cinsiyet arasında ilişki kurar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Hasta ve sağlık personeli ilişkilerini analiz eder
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sağlık, beden, hastalık, tıbbi bilgi ve kurumları tarihsel ve toplumsal süreçlerle ilişkili olarak kavramsallaştırır
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/425202