PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MESLEK YÜKSEKOKULU
GIDA KALİTE KONTROLÜ VE ANALİZİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Tahıl Teknolojisi ve Kalite Kontrolü
GKA110
2
2 + 1
4,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi -
Ön Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Tahıl tanesini tanımak ve tahıl ürünleri teknolojisine hakim olmak. Tahıl ürünleri üretimini kontrol etme yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği
Tahıl bileşenleri, tahıl kalitesi, tahıl ürünleri. Tahıllardan numune almak, buğday analizlerini yapmak/değerlendirmek. Hamurda analizleri, ekmeklerde, makarna ve bisküvide duyusal ve kimyasal analizler
Hafta
Konu
1
Tahılların sınıflandırılması, Tahıl tanesinin yapısı ve kimyasal bileşimi
2
Buğday kalitesini etkileyen faktörler
3
Temizleme ve tavlama
4
Öğütme, un ve buğday paçalı
5
Numune Hazırlama, Buğdayda Yabancı Madde Miktarı Tayini
6
Buğdayda Un Verimi Tayini, Buğdayda Nem Tayini
7
Buğdayda Protein Tayini
8
Buğdayda Kül Analizi
9
Hamur kalitesi ve analizler (Farinograf ve Ekstensograf analizleri)
10
Hamur kalitesi ve analizler (Miksograf ve Alveograf analizleri)
11
Ekmek üretimi ve fiziksel, kimyasal ve duyusal analizler
12
Makarna üretimi ve fiziksel, kimyasal ve duyusal analizler
13
Bisküvi üretimi ve fiziksel, kimyasal ve duyusal analizler
14
Bulgur üretimi ve fiziksel, kimyasal ve duyusal analizler
Program Çıktıları
1
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanı ile ilgili yeterli düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi.
2
Temel düzeyde bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile alanındaki yazılımları, donanımları kullanma becerisi.
3
Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi, tarihi değerlere ve insan haklarına saygılı olma.
4
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme ve düşüncelerini ve önerilerini paylaşabilme; kendisini ve mesleğini temel düzeyde bir yabancı dilde (İngilizce) ifade edebilme becerisi.
5
Mesleği ile ilgili, modern yöntemleri, modern teknik ve hesaplama araçlarını ve bilişim teknolojilerini kullanabilmek.
6
Yönetim sistemlerinin kurulması, yürütülmesi, akredite edilmesi, denetlenmesi veya mevcut sistemin iyileştirilmesinde öncü rol üstlenme becerisi.
7
Problemleri analiz edebilme, çözüm önerileri geliştirebilme ve uygun yöntem veya modelleme tekniklerini uygulayabilme becerisi.
8
Güvenli gıda üretimiyle ilgili koşulları bilme ve bu koşulları yerinde sağlayabilmek. Gıda bilim dalı alanı ile ilgili laboratuvar bilgisine ve deneyimine sahip olabilmek.
9
Gıdaların mikrobiyolojik, fiziksel, kimyasal ve besleyici özelliklerini bilme ve bunların gıda kalitesi ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini yorumlayabilmek.
10
Gıdaların kalitelerinin belirlenmesindeki temel unsurları öğrenmek ve gıda kalite ve güvenliğinin belirlenmesindeki analizleri uygulayabilme becerisi.
11
Gıda yönetmelik ve mevzuatını uygulayabilmek ve gıdaların kalite kontrollerini yapabilecek nitelikte teorik bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilmek.
12
Geleneksel ve modern üretim yöntem ve araçları, üretim planlama, fizibilite ve fabrika düzenleme konularında bilgi sahibi olma becerisi.
13
Mesleki alanda İş sağlığı ve güvenliği, risk analizi, iş hukuku ve hukuksal sonuçları konusunda bilgisine sahip; etik ilke ve yaklaşımları kavramış, sosyal sorumluluk ve çevre bilincini kazanmış olma.
14
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olabilmek.
15
Girişimcilik, organizasyon yeteneklerini geliştirebilme ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Tahıl tanesi ve bileşimi öğrenme
-
-
-
-
-
-
-
5
-
-
-
5
-
-
-
Mevzuat ve analiz metotlarına uygun olarak tahıllardan numune alma
-
-
-
-
5
-
-
4
5
5
5
-
-
-
-
Buğday ve buğday unu analizlerini yapma/değerlendirme
-
-
-
-
-
-
-
5
5
5
3
-
-
-
-
Hamur, ekmek, makarna ve bisküvi analizlerini yapma/değerlendirme yeterliklerinin kazandırılması
-
-
-
-
-
-
-
5
5
5
-
5
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
1,25
-
-
4,75
3,75
3,75
2
2,5
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/425891