PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MESLEK YÜKSEKOKULU
GIDA KALİTE KONTROLÜ VE ANALİZİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Gıdalarda Duyusal Analizler
GKA147
1
3 + 0
5,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi -
Ön Lisans
(Canlı Ders)
Amaç
Gıda üretiminde duyusal değerlendirme teknikleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği
Duyusal analizde temel kavramlar. Gıdaların tat, koku, doku ve renk gibi duyusal test yöntemleri. Panel, ürün ve panelist kontrolleri. Gıda maddelerinin duyusal analizinde kullanılan yöntem ve tasarımlar. Duyusal verilerin değerlendirilmesi.
Hafta
Konu
1
Ders içeriğinin tanıtılması; Duyusal analizin tanımı, kapsamı ve gıda sanayinde kullanım amaçları
1
Gıdaların kalite karakteristikleri
2
Duyusal kalite nitelikleri: Tat-aroma, tekstür, renk, koku
2
Duyusal analizin tanımı ve tarihsel gelişimi
3
Duyusal değerlendirme laboratuarı, Duyusal analiz için test ortamının hazırlanması, Örneklerin hazırlanması ve sunulması
3
Duyusal analiz laboratuvarı, ürün ve panelist kontrolü
4
Panelist kontrolleri, Panelistlerin seçimi ve eğitimi
4
Duyusal analizde panelist seçimi, panelist eğitimi ve performans değerlendirme
5
Duyusal analize etki eden faktörler, Hata kaynakları ile ilgili bilgiler
5
Duyusal analiz yöntemleri: Farklılık testleri
6
Duyusal analizde tepkilerin ölçüm metotları: Gruplandırma testleri, Derecelendirme testleri, Sıralama testleri, Ölçülendirme testleri
6
Duyusal analiz yöntemleri: Beğeni testleri
7
Sıralama testleri, Ölçülendirme testleri
7
Duyusal analiz yöntemleri: Lezzet profil analizi
8
Duyusal analiz teknikleri: Farklılık testleri, Üçgen test, İkili-üçlü test ve Ara sınav
8
Ders tekrarı/ Ara sınav
9
Duyusal analiz teknikleri: Beşte iki testi, Benzerlik/Farklılık testi, “A” “A değil” testi, Kontrolden farklılık testi
9
Duyusal analiz yöntemleri: Doku profil analizi
10
Duyusal analiz teknikleri: İkili karşılaştırma modelleri, Yönlü farklılık testi, İkili sıralama testi
10
Duyusal testlerin tüketici tercih çalışmalarında kullanımı
11
Tanımlayıcı duyusal analiz teknikleri: Lezzet profili analizi
11
Tüketici saha testleri ve anket dizaynı
12
Tanımlayıcı duyusal analiz teknikleri: Doku profili analizi
12
Kalite kontrol ve duyusal raf ömrü (stabilite) testleri
13
Tanımlama ve puanlama metotları, Duyusal değerlendirmede kullanılan skalalar
13
Öğrenci sunumları
14
Duyusal testlerin tüketici tercih çalışmalarında kullanılması
14
Öğrenci sunumları
15
Proje sunumları ve dönem sonu sınavı
15
Dönem Sonu Sınavı
Program Çıktıları
1
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanı ile ilgili yeterli düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi.
2
Temel düzeyde bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile alanındaki yazılımları, donanımları kullanma becerisi.
3
Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi, tarihi değerlere ve insan haklarına saygılı olma.
4
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme ve düşüncelerini ve önerilerini paylaşabilme; kendisini ve mesleğini temel düzeyde bir yabancı dilde (İngilizce) ifade edebilme becerisi.
5
Mesleği ile ilgili, modern yöntemleri, modern teknik ve hesaplama araçlarını ve bilişim teknolojilerini kullanabilmek.
6
Yönetim sistemlerinin kurulması, yürütülmesi, akredite edilmesi, denetlenmesi veya mevcut sistemin iyileştirilmesinde öncü rol üstlenme becerisi.
7
Problemleri analiz edebilme, çözüm önerileri geliştirebilme ve uygun yöntem veya modelleme tekniklerini uygulayabilme becerisi.
8
Güvenli gıda üretimiyle ilgili koşulları bilme ve bu koşulları yerinde sağlayabilmek. Gıda bilim dalı alanı ile ilgili laboratuvar bilgisine ve deneyimine sahip olabilmek.
9
Gıdaların mikrobiyolojik, fiziksel, kimyasal ve besleyici özelliklerini bilme ve bunların gıda kalitesi ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini yorumlayabilmek.
10
Gıdaların kalitelerinin belirlenmesindeki temel unsurları öğrenmek ve gıda kalite ve güvenliğinin belirlenmesindeki analizleri uygulayabilme becerisi.
11
Gıda yönetmelik ve mevzuatını uygulayabilmek ve gıdaların kalite kontrollerini yapabilecek nitelikte teorik bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilmek.
12
Geleneksel ve modern üretim yöntem ve araçları, üretim planlama, fizibilite ve fabrika düzenleme konularında bilgi sahibi olma becerisi.
13
Mesleki alanda İş sağlığı ve güvenliği, risk analizi, iş hukuku ve hukuksal sonuçları konusunda bilgisine sahip; etik ilke ve yaklaşımları kavramış, sosyal sorumluluk ve çevre bilincini kazanmış olma.
14
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olabilmek.
15
Girişimcilik, organizasyon yeteneklerini geliştirebilme ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Duyusal analiz sonuçlarını istatistiksel olarak değerlendirebilir ve rapor edebilir.
4
4
3
5
5
5
5
5
5
4
4
4
4
4
-
Bir duyusal test planlamasında kullanılacak skalaları belirler.
4
4
3
5
5
4
4
5
4
4
4
5
5
5
-
Duyusal değerlendirme laboratuvarını tanımak, duyusal analiz için uygun test ortamını hazırlama becerisi edinir.
5
4
2
5
4
4
5
5
4
5
4
4
4
4
-
Ortalama Değer
4,33
4
2,67
5
4,67
4,33
4,67
5
4,33
4,33
4
4,33
4,33
4,33
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/425909